داستان های خوشمزه/ این قسمت: همبرگر

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

تا به حال به این فکر کرده‌اید که هر غذایی داستانی دارد؟ اصلا غذاها از کجا آمده‌اند و چه کسانی برای اولین بار آن‌ها را درست کرده‌اند؟

غذا یکی از نیازهای اولیه‌ی بشر است. امروزه آشپزی به هنری گسترده تبدیل شده و روز‌به‌روز بیشتر پیشرفت می‌کند. سرآشپز‌ها و متخصصین این رشته، همواره به فکر خلق طعم‌های جدید و متفاوت هستند. اما با‌این‌وجود، هنوز هم غذاهای کلاسیک، مورد استقبال افراد مختلف قرار می‌گیرند.

بنیتا در این سری مقالات به توضیح تاریخچه و طرز تهیه‌ی غذاهای کلاسیک جهان می‌پردازد. در ادامه با ما همراه باشید. 

همبرگر

تاریخچه

همبرگر، این گرد خوشمزه‌ی پرطرفدار نامش را مدیون شهر هامبورگ است. کلمه‌ی «همبرگر» به معنای «متعلق به شهر هامبورگ» است. معمولا همبرگر از گوشت گاو درست می‌شود و ممکن است یه صورت کباب طبخ یا سرخ شود. میان نان همبرگر معمولا کاهو، گوجه‌فرنگی، سس مایونز یا خردل و یا سس گوجه‌فرنگی و حتی پیاز و دیگر مخلفات قرار داده می‌‌شود.

در مجله‌ی نیویورک گفته شده، نام سرآشپزی که برای اولین بار همبرگر درست کرد لوئیس لَسن بود و در حدود سال 1900 میلادی، اولین همبرگر پا به عرصه‌ی ظهور گذاشت. این غذا در ابتدا نامی نداشت و نام همبرگر را ملوانان هامبورگی انتخاب کردند. پیش از این‌که نام همبرگر انتخاب شود، این غذا استیک هامبورگ نام داشت که در واقع گوشت چرخ‌کرده‌ی گاو بود که به صورت دایره‌ی پهن پخته می‌شد.   

روایت دوم این است که اولین همبرگر در سال 1891 میلادی طبخ شد که با یک نیمرو روی آن، تزئیین شده بود.

بعد از جنگ جهانی اول، در برخی مناطق جهان از جمله آمریکا، به خاطر احساسات ضد آلمانی، همبرگر را با نام‌ ساندویچ آزادی می‌خواندند!

امروزه همبرگر جایگاه ویژه‌ای بین مردم جهان دارد. یکی از رستوران‌هایی که این خوشمزه‌ی پرطرفدار را عرضه می‌کند، مک‌دونالد است و طبق آمار، این رستوران سالانه 550 میلیون همبرگر بزرگ را به فروش می‌رساند. به طور‌کلی، آمریکایی‌ها  علاقه‌ی زیادی به این غذا دارند و سالانه 50 میلیارد همبرگر در آمریکا مصرف می‌شود. گران‌ترین همبرگر جهان، 5000 دلار است. در برخی از گران‌ترین همبرگرها، از طلای خوراکی، لابستر و خاویار استفاده شده.

حقایقی جالب درباره‌ی همبرگر

همبرگر

  •  امروزه همبرگر را با گوشت‌‌های متفاوت و حتی با گوشت ماهی نیز درست می‌کنند.
  •  نکته‌ی جالب دیگر در مورد همبرگر این است که روز 28 می، روز ملی همبرگر نامیده شده است!
  • تا به حال دیده‌اید که همبرگر‌ها در تبلیغات چقدر خوشمزه به‌نظر می‌رسند؟ دلیلش این است که برای تهیه‌ی فیلم و عکس، از همبرگر نیمه پخته استفاده می‌شود.
  • در سال 2013 تحقیقات نشان داد که 63 درصد از مردم دوست دارند در کنار همبرگر، سیب زمینی سرخ شده و حلقه‌های پیاز‌سوخاری مصرف کنند.
  • در  همان تحقیق مشخص شد که بیشتر مردم به ترتیب مصرف پنیر‌های ذیل را با همبرگر ترجیح می‌دهند: پنیر‌چدار، بلوچیز و پنیر سوئیسی.
  • رستوران زنجیره‌ای «Twisted Root Burger Co» که اصالتی تگزاسی-آمریکایی دارد، برگر‌هایی با گوشت کانگورو، سگ آبی، لاما و حیوانات دیگر تهیه می‌کند.
  • در سال 2009، رستوران زنجیره‌ای برگر کینگ، کمپین همبرگر رایگان را به راه انداخت. این کمپین ویژه‌ی کاربران فیسبوک بود و آن‌ها برای شرکت در این کمپین، باید 10 نفر از دوستانشان را از صفحه‌ی خود حذف می کردند!   

دستور‌پخت همبرگر به شیوه کلاسیک

همبرگر

مثل تمام غذاها، دستورهای گوناگونی برای پخت همبرگر وجود دارد. دستور پخت ذیل، به دستور کلاسیک پخت همبرگر معروف است.

مواد لازم:

پیاز متوسط                             1 عدد

روغن کلزا                              1 قاشق غذاخوری

سس کچاپ                           2 قاشق غذاخوری

سس مایونز کم کالری             2 قاشق غذاخوری

سرکه سفید                           1 قاشق چایخوری

گوشت چرخ‌کرده بدون چربی    نیم کیلو‌گرم

سس باربیکیو                       2 قاشق غذاخوری

پودر فلفل سیاه                      نصف قاشق چایخوری

نان همبرگر                           4 عدد                        

گوجه‌فرنگی حلقه حلقه شده     به میزان دلخواه

کاهو                                    به میزان دلخواه

طرز تهیه:

روغن را در ماهیتابه بریزید و وقتی داغ شد، پیاز را به آن اضافه کنید و تفت دهید تا نرم شود و سپس نیمی ازسس کچاپ را به آن اضافه کنید. مواد را در ظرفی بزرگتر بریزید و اجازه دهید خنک شوند. برای تهیه‌ی سس، بقیه‌ی سس کچاپ، سس مایونز و سرکه را در ظرفی دیگر مخلوط کنید و کنار بگذارید. به پیاز، گوشت و فلفل را اضافه کنید و به آرامی ورز دهید و به 4 قسمت تقسیم کنید و به شکل همبرگر فرم دهید.

پیشنهاد بنیتا این است که همبرگرها را سرخ نکنید، بلکه آن‌ها را روی کباب پز با حرارت متوسط گریل کنید تا هم طعم بهتری داشته باشد و هم از غذای سرخ‌شده استفاده نکنید.

پس از آماده شدن، همبرگر را به همراه سس، گوجه و کاهو در نان همبرگر قرار دهید.

از خوردن همبرگر کلاسیک لذت ببرید و اگر دوست داشتید داستان های خوشمزه؛ راتاتویی را هم بخوانید.

پیشنهاد: برای خوش طعم شدن همبرگر، می‌توانید از سیر هم استفاده کنید.       

گردآوری و ترجمه: زهرا محمدی   

منابع:

1. kidzworld

2. MSN

3. eatingwell


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر