چگونه مدیریت پول را به کودکانمان یاد بدهیم

ما هر روز با پیام‌هایی مواجه می‌شویم که به ما می‌گویند فلان کالا را بخریم، کالاهایی که شاید به آنها نیازی نداشته باشیم.

ما هر روز با پیام‌هایی مواجه می‌شویم که به ما می‌گویند فلان کالا را بخریم، کالاهایی که شاید به آنها نیازی نداشته باشیم.

اینکه بزرگتر‌ها گرفتار این موضوع می‌شوند و بیشتر از چیزی که دارند خرج می‌کنند خودش یک اتفاق خطرناک است. اما رویداد وحشتناک‌تر این است که وقتی کودکان بزرگ می‌شوند فکر می‌کنند این اشتباهات، امری طبیعی است.

به عنوان والدین، شما باید به کودکان در مورد مدیریت پول آموزش بدهید و به آنها یاد بدهید برای خوشحال بودن نیازی نیست که همیشه پول خرج کنند. 

اگر بتوانیم این کار را انجام بدهیم می‌توانیم آینده‌ای بهتر را برای آنها درست کنیم. روش‌هایی برای انجام این کار وجود دارد:

آموزش پول به کودک

به کودکان در مورد مدیریت پول آموزش بدهیم

همین طور که زمان می‌گذرد، بودجه و مدیریت پول  پیچیده‌تر می‌شود؛ اما همیشه یک اصل وجود دارد که کسی در تایید آن تردید ندارد:

بیشتر از چیزی که پول در می‌آورید، خرج نکنید.

وقتی می‌خواهیم به کودکان در مورد پول آموزش بدهیم نیاز داریم در مورد پس‌انداز کوتاه و بلند مدت توضیح بدهیم.

 باید به آنها بگوییم اگر امروز پول خود را برای خرید آب نبات خرج کنند به اندازه کافی پول نخواهند داشت تا بتوانند در آینده یک اسباب بازی بخرند.

 در دنیایی که لذت‌های فوری در اطراف ما قرار دارد کودکان باید مفهوم پس‌انداز کردن پول برای یک روز دیگر را درست درک کنند.

کودکان باید در مورد پس‌انداز کردن پول برای موقعیت‌های ضروری نیز آموزش ببینند. البته بحث ضروری بودن یک چیز را می‌توان در قالب مفهوم کتاب قصه‌ای که باید جایگزین شود یا اسباب بازی‌ای که خراب شده است برای کودکان توضیح داد.

 آنها باید بدانند که پول یک کالا نیست بلکه یک ضرورت است.

پول و کودک

به کودکان تفاوت بین خواسته و نیاز را آموزش بدهید

همان طور که اشاره شد، کودکان باید بدانند پول چیزی نیست که با آن، هر چیزی که دوست دارند را خریداری کنند.

بزرگسالان از پول خود استفاده می‌کنند تا مطمئن شوند سقفی بالای سرشان قرار دارد، لباسی برای پوشیدن و غذایی برای خوردن دارند.

این به معنای آن نیست که کودک را مجبور کنید تا سهم خود از قبض خانه را پرداخت کند؛ بلکه آنها باید بدانند پول ابتدا باید روی چیزهای ضروری خرج شود و بعداً می‌تواند روی چیزهای دیگر خرج شود. به همین منظور، ابتدا باید آنها  از تفاوت بین خواسته و نیاز مطلع شوند.

خیلی ساده بگویم، نیاز چیزی است که شما بدون آن نمی‌توانید زندگی کنید. در حالی که خواسته چیزی است که به نظر سرگرم کننده و هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد اما در زندگی به کار شما نمی‌آید. 

کودکانی که به این شکل بزرگ می‌شوند؛ خرید‌های هیجانی انجام نمی‌دهند و در آینده نیز کمتر خرید‌های اشتباه می‌کنند.

کودک و تلویزیون

به کودکان در مورد روانشناسی پشت تبلیغات توضیح بدهید

در ادامه بحث قبل، والدین باید به کودکان خود در مورد آگهی‌های تبلیغاتی که هر روز، در تلویزیون و اینترنت می‌بینند، توضیح بدهند. کار یک آگهی‌ساز این است که مشتری‌های احتمالی را توجیه کند که به کالایی که تبلیغ می‌شود حتماً نیاز دارند؛ حتی اگر مجبور باشند نیازهای واقعاً ضروری خودشان را فدا کنند.

همان طور که قبلاً اشاره شد عده‌ای از بزرگسالان هم نمی توانند در مقابل وسوسه‌ی خرید مقاومت کنند؛ اما کودکان از درک روانشناسی پشت این تبلیغات آگاه نیستند و به راحتی  از آنها سوء استفاده می‌شود.

با آموزش به کودکان در این مورد که به آگهی‌ها با نگاهی انتقادی نگاه کنند؛ می‌توانیم مطمئن شویم آنها یاد می‌گیرند تا پولشان را عاقلانه خرج کنند و در دام وعده‌های دروغین نیافتند.

کودک و کار

به کودکان در مورد اصول کار کردن آموزش بدهید

به خاطر اینکه کودکان تصور نکنند پول از زیر درخت سبز می‌شود به آنها در مورد اینکه پول از کجا می‌آید توضیح بدهید.

خیلی ساده به نظر می‌رسد؛ اما خیلی از کودکان خبر ندارند که والدین آنها چقدر سخت کار می‌کنند تا پول دربیاورند؛ چرا که آنها هرگز این مسئله را از نزدیک ندیده‌اند. 

آنها حقوقی که پدرشان به خانه می‌آورد و قبض‌هایی که او پرداخت می‌کند را نمی‌بینند. از آنجایی که این مسئله را نمی‌دانند؛ تصور می‌کنند پول یک منبع بی‌نهایت است.

بزرگ‌ترها می‌دانند که پول فقط از طریق سخت‌کوشی و تلاش بدست می‌آید. همان‌طور که به آنها یاد می‌دهیم تا اتاقشان را تمیز کنند باید این موضوع را نیز به آنها یاد بدهیم.

به جایی اینکه مرتب به آنها پول توجیبی بدهید، کاری کنید که برای آن زحمت بکشند. به آنها یاد بدهید که چگونه می‌توانند پول بیشتری بدست بیاورند. به عنوان مثال می‌توانند در خانه به شما کمک کنند. البته نیازی نیست تا هر کاری می‌کنند به آنها پول بدهید.

این راه و رسم زندگی است. هر چه زودتر این را یاد بگیرند بهتر است.

نه گفتن به کودک

هر چند وقت یک‌بار نه بگویید

به یاد داشته باشید که شما فرد بزرگ‌تر هستید! فرقی نمی‌کند شما به خوبی موضوع مدیریت پول، تفاوت بین خواسته و نیاز را به آنها یاد بدهید؛ آنها سعی خواهند کرد تا شما را مجبور به سازش کنند.

مشکل اینجاست که وقتی شما سازش کنید، تازه شروع لغزش‌های بعدی است و نه گفتن سخت‌تر می‌شود، مخصوصاً زمانی که شما نتوانید یک اسباب‌بازی جدید را برای آنها خریداری کنید.

وقتی بچه‌ها عصبانی می‌شوند، به دلایل شما گوش نمی‌دهند. اگر شما به آنها نه بگویید و آنها اخم کنند تا زمانی که آرام نگیرند، نخواهید توانست به آنها چیزی را در مورد پول یاد بدهید. برای دلایلی مهم‌تر، شما باید در موضع خود محکم بایستید.

وقتی شما بر سر حرف خود بایستید، ممکن است آنها برای مدتی ناراحت باشند اما در نهایت درس مهمی را یاد خواهند گرفت.

خرید

به حرف‌هایی که می‌زنید عمل کنید

زمانی که نوبت به  آموزش مدیریت پول و مسائل مادی می‌رسد مهم است که به عنوان والدین، نقش یک الگو را برای آنها بازی کنید. اگر آنها شما را ببینند که هر هفته به فروشگاه می‌روید و با لباسی جدید برمی‌گردید به نظرتان در مورد شما چه فکر می‌کنند؟

البته شما سخت کار می‌کنید و حق دارید که برای خودتان هم خرید کنید. اما تفاوت داشتن چیزهای خوب را با چیزهایی که شما همین الان به آنها نیاز دارید و بعداً از آن استفاده نمی‌کنید را درک کنید. 

قبل از اینکه چیزی بخرید در این مورد فکر کنید که وقتی این شی در داخل کمد خاک می‌خورد، چه لزومی به خرید آن دارید؟

به کودکان خود یاد بدهید تا پول خود را برای چیزی خرج کنند که از آن به صورت عاقلانه‌ و کاربردی استفاده می‌کنند. زمانی که آنها راهی برای استفاده‌ی درست از چیزهایی که می‌خرند پیدا کنند، از ولخرجی و افتادن در دام مادی‌گری پرهیز خواهند کرد.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان