مغز مهمترین عضو بدن است و به قول معروف فرمانروای بدن. مغز تمام فرمان‌های حیاتی بدن را کنترل می‌کند، تپش قلب شما وابسته به مغز است و همه ارگانهای دیگر بدن شما از مغز شما دستور می‌گیرند. برای همین بسیار مهم است که مغز خود را در شرایط بهینه عملکرد خود حفظ کنید. در همین راستا باید به تغذیه و رژیم غذایی روزانه خود توجه ویژه داشته باشید. برخی‌ غذاها می‌توانند اثر بسیار بدی روی سلامت مغزی شما و همینطور حافظه داشته باشند و سبب افزایش خطر آلزایمر شوند.

در این مطلب به تعدادی از مضر‌ترین غذاها برای سلامت مغز و دستگاه عصبی شما اشاره شده است که بایداز مصرف آنها اجتناب کنید

نوشیدنی‌های قندی

نوشیدنی‌های قندی مثل انواع نوشابه، نوشیدنی‌های ورزشی و انرژی‌زا و همینطور آبمیوه‌های پاکتی برای سلامت مغزی شما بسیار مضر هستند. مصرف زیاد نوشیدنی‌های قندی نه تنها سبب ایجاد چاقی و افزایش دور شکم می‌شوند بلکه خطر ابتلا به بیماری‌های مثل دیابت را افزایش می‌دهند و همینطور عامل خطر بیماری‌های قلبی هستند.

علاوه بر آن مصرف زیاد این نوشیدنی‌ها باعث می‌شود که به دیواره عروق کوچک و بزرگ شما به مرور زمان آسیب برسد. زمانی‌ که گردش خون شما دچار مشکل شود مواد مغذی و همینطور اکسیژن کافی‌ به سلول‌های مغزی شما نمی‌رسد و این یعنی‌ آسیب رسیدن به آنها و از دست دادن تعداد زیادی از سلولهای مغزی در طول زمان.

کربوهیدرات تصفیه شده

منظور از کربوهیدرات تصفیه شده محصولاتی است که در آنها پوسته غلات جدا شده ومحصول آن یک آرد سفید رنگ است. این نوع از  کربوهیدرات معمولا دارای شاخصه گلایسمیک بالا هستند و این یعنی‌ بدن شما آن را سریعتر هضم می‌کند و این سبب افزایش بسیار سریع قند خون و انسولین می‌شود. زمانی که این محصولات در حجم زیاد خورده شود سبب ایجاد بار گلیسمیک بالا در بدن می‌شود. غذاهایی که شاخصه گلایسمیک بالا دارند  دارای اثر منفی‌ روی حافظه در بالغین و حتی کودکان می‌شود. این غذاها سبب می‌شود تا در بخش هیپوکامپوس مغز که مسول حافظه هستند، التهاب افزایش پیدا کند . افزایش التهاب مزمن در بدن منجر به آسیب رسانی به سلول‌های مغزی و همین افزایش ریسک بیماری آلزایمر و از دست دادن حافظه می‌شود.

غذاهای حاوی اسید چرب ترانس بالا

چربی‌ ترانس و اشباع نوعی از چربی‌ است که می‌تواند اثر منفی روی سلامت مغزی داشته باشد. نوع چربی‌ ترانس به صورت طبیعی در گوشت قرمز موجود است. اما نگرانی بیشتر در مورد چربی‌ ترانس است که به روش صنعتی به غذا افزوده می‌شود و به آن چربی‌ هیدروژنه گفته می‌شود. این چربی‌های مصنوعی در غذاهایی مثل تنقلات، چیپس، آجیل، کیک و کلوچه یافت می‌شود. نتایج مطالعات نشان دهنده آن است که افزایش مصرف چربی‌های ترانس منجر به کاهش ضریب هوشی و عماکرد مغزی می‌شود. در مقابل آن اسید چرب امگا 3 می‌تواند که سلوهای بدن را در مقابل آسیب و التهاب محافظت کند.

غذاهای پروسس شده

غذاها فرآوری شده حاوی میزان بالا شکر، نمک و چربی‌ هستند. از این غذاها می‌توان به چیپس، شیرینی‌جات، نودل، انواع سس، و غذاهای آمده طبخ اشاره کرد. این نوع از غذاها حاوی کالری بالا هستند و در عین حال مواد مغذی در آنها بسیار کم است. مصرف این نوع از غذاها سبب افزایش وزن می‌شود و روی سلولهای مغزی اثر منفی‌ دارند. مطالعات انجام شده نشان داده است که هر چه میزان چربی‌ دور شکم افزایش پیدا کند، توانایی مغزی و حافظه کاهش پیدا می‌کند.

آسپارتام و قند مصنوعی

آسپارتام یک قند مصنوعی است که در بسیاری از مواد غذایی از آن استفاده می‌شود. مصرف این نوع مواد غذایی بیشتر در افرادی رواج دارد که هدف کاهش وزن دارند  یا سعی‌ به کاهش میزان قند دریافتی دارند. اما نکته مهم این است که این قندهای مصنوعی می‌توانند دارای اثر منفی‌ برای سلامتی باشد. آسپارتام سبب نابود کردن سلوهای خون عصبی می‌شود که که نتیجه آن کاهش تولید انتقال دهنده عصبی است. در طول زمان این آسیب بسیاری از سلوهای مغزی را نابود می‌کند.