فرادید؛ سال 97 را باید به حق سال تحول صنعت خودروسازی ایران دانست که برندهای مختلف خارجی و داخلی تلاش دارند با انبوهی از مدلهای جدید و مدرن، زمینه خداحافظی خریداران با اتومبیلهای قدیم فراهم میشود. سیتروئن، پژو، رنو، جیلی، هیوندای، تولید ملی برند سمند، خودروهای پلتفرم ملی سایپا، خودروی کوییک و نیز انبوهی از تولیدکنندگان چینی همگی در سال 97 برنامه تولید خودروهای ارزان و زیر 100 میلیون تومان را دارند.
به گزارش فرادید، بازار خودروهای ارزانقیمت و اقتصادی رفته و رفته رنگ عوض میکند و در سال 97 بازیگران جدیدی را به خود خواهد دید. از محصولات ارزان جیلی تا تولیدات وطنی و از چانگان بنی تا پژو 301. این بین 2 خودروی ارزان 25 تا 35 میلیونی هم هستند که می خواهند با جانشینی پراید، تاج پادشاهی این کلاس پر تقاضا را به خود اختصاص دهند.این دو خودرو از محصولات گروه رنو-نیسان بوده و جزو ارزانترین اتومبیلهای تولدی انبوه جهان هستند.
رنو با کویید مدتهاست تلاش میکند نظرت خریداران ایرانی را به خود جلب کند و از محل تیراژ بالای کویید برزیلی به یک سهم بزرگ از بازار ایران دست یابد. یک رقیب ژاپنی اما قصد دارد خواب خوش کویید را آشفته کند. داتسون گو که ابتدا از سوی ایران خودرو نامش مطرح شد و حالا در محوطه سایپا دیده شده خودروی کوچک، اقتصادی و ارزانی است که در بازارهای بزرگ آسیایی مثل هند و چین فروشی بالا داشته و به واسطه ژاپنی بودن شانس زیادی جهت موفقیت در ایران دارد.
ساخته اقتصادی رنو-نیسان که امکانات و ابعادی نزدیک به رنو کویید بهره میبرد قرار است در ایران تولید شود اما کی، توسط چه شرکتی و با چه قیمتی هنوز مشخص نیست. طبق ادعای برخی رسانههای خودرویی، نمونههایی از اتومبیل داتسون به سایپا آمده و گویا تیم مهندسی و تحقیقات این شرکت در حال سنجش خودروهای این برند برای عرضه در بازار ایران است.
داتسون یک خودروساز ژاپنی و به عنوان زیرمجموعه نیسان شناخته می شود و در نگاه کلی جز یکی از برندهای تحت مالکیت گروه رنو و یا همان رنو-نیسان است. گروه خودروسازی سایپا نیز بر اساس تصاویر اختصاصی گروه مستند اسب بخار، داتسون GO را به کارخانه خود آورده است و این خودرو از خط تولید هند نیسان- داتسون به ایران آمده است.
داتسون GO به عنوان ارزانترین محصول این نشان ژاپنی شناخته می شود که برای بازارهای اقتصادی و در حال توسعه طراحی شده است. در حال حاضر، GO در هند و اندونزی تولید می شود. این خودرو به پیشرانه 1.2لیتری سه سیلندر مجهز است که 67 اسب بخار قدرت دارد و توان آن به چرخ های جلو این خودرو هاچبک از طریق یک گیربکس 5 دنده دستی منتقل می شود.این یعنی داتسون در مقایسه با رنو کویید خودروی به نسبت قدرتمندتری است گرچه هنوز دقیقا مشخص نشده کدام موتور رو بر روی مدل کویید در ایران سوار میشود.
هر 2 خودرو به دو کیسه هوای راننده و سرنشین کناری مجهز هستند ضمن اینکه داتسون در بازار چین تنها به یک کیسه هوا مجهز است. کمپانی داتسون این امکان را فراهم کرده تا بتواند این محصول را برای بازارهای دیگر با دو کیسه هوا و قابلیت پاس کردن حداقل های استاندارد ایمنی، تولید کند. این خودرو هاچبک از نظر امکانات رفاهی در سطح پایینی قرار دارد و حتی در بسیاری از نمونه های تولید شده، قابلیت تنظیم آینه های جانبی را از داخل خودرو ندارد.
البته که در صورت حضور این خودرو در بازار کشور، امکان تنظیم برقی آینه ها به خودرو نیز اضافه می شود. برخی کارشناسان معتقد هستند که داتسون GO با پیشرانه 1.2 لیتری 67 اسب بخار، گیربکس 5 دنده دستی، دو کیسه هوا، چهار باند، سیستم تهویه مطبوع دستی، شیشه ها و آینه های جانبی برقی نیز به بازار ایران عرضه می شود.
طبق ادعای بسایتهای آسیایی رانندگی با داتسون گو در سرتهای پایین، ترافیک شهری و مسیرهای کوتاه لذتبخش است و گو واقعا خودروی نرم و راحتی است. در عین حال، ارزش خرید این ژاپنی بی ادعا بسیار بالاست. نکته منفی گو سطح ایمنی پایین آن است که باید از راه افزایش امکانات اصلاح شود. کمبود کیسه هوا و سیستم ضدقفل از جمله مواردی است که قطعا در نمونه ایرانی رفع شده وگرنه بازار روی خوشی به آن نشان نمیدهد.
مصرف سوخت این محصول شرقی 5 لیتر در هر صد کیلومتر بوده ضمن اینکه ماکزیمم سرعت داتسون به حدود 160 کیلومتر در ساعت میرسد. گنجایش صندوق بار مدل گو لوکس 256 لیتر است که در کنار برخی فضاهای داخل اتاق، کمک میکند تا یک خانواده کوچک در سفرهای طولانی مدت کمتر دغدغه بار داشته باشند.
احتمال دارد نمونه فیسلیفت این خودرو که چندی پیش تصاویر اولیه آن هم در برخی مجلات خارجی منتشر شد در ایران تولید شود. سایپا و ایران خودرو هر دو به دنبال تولید این اتومبیل هستند و به نظر میرسد اعتبار بالای صنعت خودروی ژاپن بتواند کمک خوبی برای داتسون گو جهت موفقیت در ایران باشد.