قرص های ضد بارداری و کک و مک صورت

قرص‌ ضد بارداری برای بسیاری از مسائل، از جمله پاکسازی آکنه و چربی اضافی، کاهش دوره‌های قاعدگی، علائم PMS، و جلوگیری از بارداری مفید است

قرص‌ ضد بارداری برای بسیاری از مسائل، از جمله پاکسازی آکنه و چربی اضافی، کاهش دوره‌های قاعدگی، علائم PMS، و جلوگیری از بارداری مفید است. بسیاری از زنان، قرص‌هایی را برای جلوگیری از بارداری مصرف می‌کنند که پوست را روشن و بدون آکنه نگه‌می‌دارند، اما قرص‌هایی هم وجود دارند که می‌توانند کک و مک‌هایی کاملاً متفاوت و تیره‌ را روی پوست ایجاد کنند. برای ادامه‌ی مطلب با بنیتا همراه باشید.

بسیاری از خانم‌ها از سال‌های نوجوانی برای کنترل چرخه‌ی قاعدگی و یا تعدیل پوستشان، شروع به مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌کنند. سارا از زمانی که 22 ساله بوده، از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کرده است. در حالی‌که برخی از دوست‌های او از عوارض جانبی این قرص‌ها بیزار بوده‌اند، سارا فقط از مزایای آن‌ها بهره می‌برده است. پوست او شفاف‌تر و درخشان‌تر، دوران قاعدگی او کوتاه‌تر، و وزن او بیشتر می‌شده است. اما چهار سال بعد، در 26 سالگی، سارا متوجه هایپر پیگمنتیشن‌هایی (لکه‌های سیاه در اثر آفتاب سوختگی) بر روی پوستش می‌شود؛ اما تصور می‌کند که وضعیت پوستش آن‌قدرها هم بد نیست. پزشک متخصص به او اطلاع می‌دهد که لکه‌های تیره روی گونه و بالای لبش، به‌عنوان ملاسما تشخیص داده شده است. ملاسما توسط هورمون‌های موجود در قرص‌های ضدبارداری ایجاد می‌شود.

ملاسما

توصیه‌هایی که پزشک متخصص به سارا و امثال او می‌کند به شرح زیر است:

  • از قرص‌های ضدبارداری استفاده نکنید!
  • به‌طور منظم لایه برداری کنید: لایه برداری برای درهم پاشی سلول‌های رنگدانه مفید است و باعث می‌شود که آن‌ها محو شوند. لایه برداری همراه با یک عامل روشن کننده‌ی پوست، مانند ویتامین C، به روند محو شدن سرعت خواهد بخشید.
  • رتینول مصرف کنید: رتینول یک عنصر مشتق شده از ویتامین A است که کارایی‌اش برای برداشتن لکه‌های قهوه‌ای و کاهش منافذ بزرگ، خطوط و چین و چروک اثبات شده است. رتینول به عنوان ویتامینی مطمئن برای صاف و یک‌دست کردن پوست ضروری است.
  • از درمان‌های حرفه‌ای بهره ببرید: میکرودرمابراسیون نسل جدید لایه برداری مکانیکی پوست است که بر روی پوست مرطوب انجام می‌شود و از سیستم سایشی بدون کریستال و کم-مکش برای لایه‌برداری استفاده می‌کند. درمان با روش IPL نیز در از بین بردن رنگدانه‌ها مفید است.
  • همیشه از ضد آفتاب SPF 30 یا بالاتر استفاده کنید: اگر شما زمان و پول زیادی را برای خلاص شدن از لکه‌های تیره‌ی صورت خود صرف می‌کنید، پس حتماً از ضد آفتابی استفاده کنید که شما را در برابر اشعه‌های UVA / UVB خورشید محافظت کند تا مطمئن شوید که لکه‌ها دیگر برنمی‌گردند. به دنبال کرم‌های ضد آفتابی باشید که اکسید روی و دی اکسید تیتانیوم دارند.

قرص جلوگیری از بارداری

دکتر نادر در خصوص عوارض قرص پیشگیری ال دی می‌گوید:

«گرچه قرص‌های ضدبارداری دارای اثرات هورمونی هستند ولی گاهی شما را دچار دردسری به نام ماسک حاملگی می‌کنند. این ماسک در واقع لکه‌های پوستی است که روی صورت شما به وجود می‌آید. علت آن هم وجود مقادیر زیاد استروژن در بدن است. شما می‌توانید با محافظت پوستتان در برابر اشعه‌ی آفتاب، احتمال بروز این لکه‌ها را کاهش دهید. توصیه‌ی دیگر ما این است که در صورتی که سر و کله‌ی چنین لکه‌هایی روی صورت شما پیدا شد با پزشکتان تماس بگیرید. شاید پزشک صلاح بداند شما به جای استفاده از قرص‌های حاوی استروژن از قرص‌های حاوی پروژسترون استفاده کنید و یا کلاً از روش دیگری برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید. معمولاً تداوم مصرف استروژن از طریق این قرص‌ها موجب تیره‌تر شدن این لکه‌ها و یا وسعت گرفتن ضایعات پوستی خواهد شد. فراموش نکنید تیره شدن قسمت‌هایی از پوست صورت خانم‌ها مثل پیشانی، برجستگی گونه، لب فوقانی و چانه در دوران بارداری نیز ممکن است رخ دهد. البته اگر شما در اثر قرص‌های ضدبارداری این لکه‌ها را تجربه می‌کنید، بهتر است حتماً از کرم‌های ضد آفتاب استفاده کنید تا از تیرگی و وسعت یافتن این لکه‌ها پیشگیری کنید.»

لک صورت

دکتر بهروز باریک‌بین، متخصص پوست و مو و زیبایی٬ اعتقاد دارد که قرص‌ ضدبارداری در سلامت پوست کاملاً یک شمشیر دو لبه است و اثر آن بستگی به طبیعت هر فرد دارد. این متخصص پوست و مو می‌گوید: «برخی از بانوان که از مشکلات هورمونی رنج می‌برند و به خاطر آن دچار جوش‌های پوستی هستند، ممکن است با مصرف قرص‌های ضدبارداری که حاوی هورمون هستند، پوستشان بهتر شود و با از بین رفتن و یا کمتر شدن جوش‌های صورتشان، پوست بهتری را تجربه کنند». ولی قرص‌های ضدبارداری برای تمام بانوان چنین اثراتی را در پی ندارند و حتی برای برخی از بانوان اثرات معکوسی را به دنبال دارند. این عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی می‌گوید: «برخی از بانوان که از نظر هورمونی مشکلی ندارند و پوستی سالم و شفاف دارند، ممکن است در اثر مصرف چنین قرص‌هایی دچار آکنه و جوش‌های پوستی شوند. از سوی دیگر اگر خانمی مستعد لکه‌های حاملگی باشد، ممکن است با مصرف این قرص‌ها لکه‌های حاملگی را در نقاط مختلف پوستش تجربه کند.»

از خواندن مقاله 5 توصیه غیرمعمول از سوی متخصصین پوست و 15 راه برای از بین بردن لکه‌های ناشی از کشیدگی پوست [قسمت اول] نیز غافل نشوید.

خطرات ناشی از قرص‌های ضد بارداری

خطرات قرص ال دی

قرص‌های ضد بارداری امروزی نسبت به گذشته حاوی دوزهای پایین‌تری از استروژن و پروژسترون هستند. این قرص‌ها به طور قابل توجهی خطرات دارویی خود را کاهش داده‌اند. با این حال، زنانی که از قرص‌های ضدبارداری استفاده می‌کنند در معرض خطر بالاتری از عوارض جانبی، از جمله حمله‌ی قلبی، سکته مغزی و لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها هستند. خطرات دیگر عبارتند از:

  • فشار خون بالا و دیگر مشکلات قلبی و عروقی
  • بیماری کبد و کیسه صفرا
  • سردردهای میگرنی
  • افسردگی و تغییرات خلق و خو

چه کسانی باید از قرص‌های ضد بارداری اجتناب کنند؟

اگر تصمیم دارید از قرص‌های ضد بارداری استفاده کنید سابقه‌ی پزشکی خود را بررسی کنید. مصرف قرص‌های ضدبارداری می‌تواند شرایط پزشکی خاص شما را بدتر کند. اگر دارای هر یک از شرایط زیر هستید مصرف قرص‌های ضدبارداری به شما توصیه نمی‌شود:

  • سابقه‌ی بیماری قلبی، فشار خون بالا، لخته شدن خون در پاها یا ریه‌ها
  • اختلال در انعقاد خون، مانند کمبود فاکتور V لیدن
  • سابقه‌ی ابتلا به سرطان، به خصوص پستان، رحم یا سرطان کبد
  • بیماری‌های کبد، دیابت، یا سردردهای میگرنی
  • اگر یک فرد سیگاری بالای 35 سال هستید
  • اگر در حال حاضر باردار یا شیرده هستید
  • اگر بیش از اندازه اضافه وزن دارید یا بی حرکت هستید

منابع: iransalamat ,queenderma


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان