پستان مردانه و یا به اصطلاح پزشکی‌ آن گینکمستیا به حالتی گفته می‌شود که در آن سینه مردان رشد می‌کند و به یک بافت حجیم از چربی‌ تبدیل می‌شود. علت اصلی‌ آن افزایش سطح استروژن و کاهش سطح هورمون تستسترون است و داروهای زیادی نیز برای آن وجود دارد. گینکمستیا می‌تواند در هر سنی‌ از زندگی‌ مردان بالغ بروز کند.

نوع دیگر پستان مردانه که در این مطلب نیز به آن بیشتر پرداخته خواهد شد پسودگینکمستیا که عامل اصلی‌ بروز آن تجمع بافت چربی‌ زیاد در بدن است. این نوع از پستان مردانه معمولا در مردانی که اضافه وزن دارند و چاق هستند دیده می‌شود. اگرچه که جای هیچ نگرانی نیست اما بهتر است همیشه در صورت بروز این تغییرات با پزشک خود نسبت به احتمال تغییرات هورمونی مشاوره کنید.

اگرچه که به نظر پستان مردانه زیاد مشکل‌ساز نیست ولی‌ در افرادی که بدن آنها به چنین حالتی مستعد است معمولا احساس اعتماد به نفس کمتری دارند و ظاهر فیزیکی‌ آنها برایشان آذار دهنده است. در ادامه به برخی‌ نکاتی‌ که می‌تواند کمک زیادی به رفع این مشکل کند اشاره شده است.

1. با پزشک خود مشورت کنید

حتما با پزشک خود مشورت کنید چرا که ممکن است علت برزو آن در شما به هم خوردن تعادل هورمونی استروژن و پروژسترون باشد. در این صورت برخی‌ تجویزات دارویی می‌تواند کمک زیادی کند.

2. رژیم غذایی خود را پاک سازی کنید

داشن رژیم غذایی متعادل و سالم نقش بسیار مهمی‌ در تعادل و کنترل وزن دارد. اولین گام این است که حتما با مشاوره با متخصص تغذیه رژیم غذایی خود را متعادل کنید. متاسفانه حقیقت این است که اکثر مردم اطلاع ندارند که چه میزان در روز غذا می‌خورند و در بسیاری موارد این کار در واقع دید فرد نسبت به غذا و رژیم غذایی را کاملا تغییر می‌دهد. یک مثال ساده این است که نسبت به اینکه کدام گروه غذایی را بیشتر مصرف می‌کنید مطلع خواهید شد و در نتیجه آن کالری دریافتی را می‌توانید به راحتی تنظیم کنید.

در حدود یک تا دو هفته زمان می‌برد تا به برنامه غذایی جدید خود عادت کنید و بعد از این زمان بسیار ساده‌تر به حجم و نوع غذایی که می‌خورید عادت خواهید کرد، همینطور اهمیت مواد پروبیوتیک را در بهبود وضعیت هورمونی فراموش نکنید.

3. تمرینات ورزشی بر پایه وزن بدن

تمرینات بر پایه وزن بدن یک روش بسیار مهم برای درگیر کردن تعداد زیادی از عضلات با همدیگر است که نتیجه آن کالری سوزی بیشتر خواهد بود. به عنوان مثل حرکت پوش آپ یا همان شنا یکی‌ از بهترین تمرینات برای قفسه سینه است، که همزمان شانه‌ها، دست، و ماهیچه شکم را نیز درگیر می‌کند. در هنگام انجام تمرینات بر پایه وزن بدن این کار را بدون عجله و با سرعت مناسب انجام دهید و سعی‌ بر این داشته باشید که حداکثر چالش را به بدن خود وارد کنید.

4 .تمرینات استقامتی

در نهایت مهم است که به ساخت ماهیچه بیشتر در بدن خود توجه داشته باشید، و تمام زمان خود را صرف انجام ورزش کاردیو و هوازی نکنید. به خاطر داشته باشید که هر چه میزان ماهیچه در بدن شما بیشتر باشد در نتیجه انرژی بیشتری صرف متابولیسم بدن خواهد شد. انجام تمرینات مثل پرس سینه می‌تواند بسیار موثر باشد. اما نکته مهم دیگر این است که حتما کل بدن را تمرین دهید نه فقط یک گروه عضلات را.

,