ماهان شبکه ایرانیان

در گفتگو با مهر مطرح شد؛

ترجمه «فلسفه مشق زندگی» برای چاپ آماده می‌شود

افسانه نجاتی از آماده‌سازی ترجمه کتاب «فلسفه مشق زندگی» اثر لوک فری برای انتشار تا پایان سال جاری خبر داد.

ترجمه «فلسفه مشق زندگی» برای چاپ آماده می‌شود

افسانه نجاتی، مترجم در گفتگو با خبرنگار مهر، درباره ترجمه جدید خود گفت: کتاب «فلسفه مشق زندگی» نوشته لوک فری اثری است که قرار است ترجمه اش از زبان فرانسه، تا چندی دیگر توسط انتشارات پیام امروز منتشر شود.

وی افزود: این کتاب در واقع یک رساله آموزشی برای افرادی است که چندان در علم فلسفه متخصص نیستند اما می‌خواهند اطلاعاتی راجع به آن به دست بیاورند. این کسب اطلاعات هم در 5 فصل اتفاق می افتد. فری در این کتاب، فلسفه را از نظر مفهومی بررسی کرده است.

این مترجم در ادامه گفت: روش فری در نگارش این کتاب، متد مفهومی است و مکاتب فکری مانند اومانیسم، مدرنیسم، پست مدرنیسم و... را در اثرش تعریف و معرفی کرده است؛ همین طور چهره‌های شاخص و اندیشه‌هایشان را. این کتاب یک زبان روایی دارد و بازه زمانی اش از پیشاسقراطیان آغاز می‌شود و به مرور جلو می‌آید. به همین ترتیب، به دوره مسیحیت، سپس دوره اومانیسم، عقل گرایی و سپس پست مدرنیسم و فلاسفه‌ای چون هایدگر می رسد.

نجاتی گفت: ترجمه این کتاب در سال 91 به پایان رسید و بازه زمانی زیادی را برای رسیدن به مرحله چاپ طی کرده است. در روزهای اخیر 10 مورد اصلاحیه در وزارت ارشاد به کتاب وارد شد که اعلام شد نیازمند حاشیه نویسی بر نظریات درون کتاب است. من به عنوان مترجم نمی توانستم متن اصلی نویسنده را تغییر بدهم. نکته ای که گفته شده بود این بود که نظرات و نقدهای فلسفه اسلامی بر برخی نظریه های درون کتاب را باید به آن اضافه کنم. اما اگر من به جای نویسنده بر کتاب حاشیه بنویسم، دردی دوا نمی شود. چون اهالی تحقیق و مطالعه وقتی نظریات فلاسفه غرب را بخوانند خودشان به دنبال نقد و نظریات فلاسفه اسلامی هم خواهند رفت.

وی در پایان گفت: به هر حال به دلیل چنین مسائلی، چاپ کتاب مدتی به تعویق افتاد. در حال حاضر ناشر می گوید این کتاب تا پیش از عید نوروز یا حداکثر تا زمان برپایی نمایشگاه کتاب تهران در اردیبهشت سال 97 به چاپ خواهد رسید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
نظرات منتشر شده : 1
پاسخس. م. ماجدی | 1397/11/16 - 21:23
این کتاب دوبار دیگر ترجمه شده است. چه ضرورتی دارد ترجمه سومی هم از آن حالا گیرم از فرانسه صورت گیرد. راهنمای فلسفی زیستن از افشین خاکباز و تاریخ مختصر اندیشه: راهنمای فلسفه زندگی از محمد حسین وقار
ارسال نظر
پیشخوان