روش خشک کردن میوه

روش خشک کردن میوه اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید

روش خشک کردن میوه

روش خشک کردن میوه

اگر در منزل میوه خشک کن ندارید، خشک کردن با فر بهترین روشی است که می توانید استفاده کنید، زیرا شکر یا ماده افزودنی دیگری به آن نمی افزایید و تنها چندین ساعت زمان برای این کار نیاز دارید. فایده انجام این کار در خانه آن است که روی نتیجه کار خود کنترل خواهید داشت و میوه ها را به هر اندازه و شکلی که مایل باشید، خشک می کنید. کیفیت میوه خشک شده به اندازه تکه های میوه و مدت زمان خشک کردن آن بستگی دارد.

روش خشک کردن میوه

میوه های کوچک مثل انگور، توت فرنگی، گیلاس و گوجه فرنگی مینیاتوری را می توان به صورت درسته خشک کرد. میوه های متوسط را می توان نصف یا حلقه حلقه کرد و میوه های بزرگ یا خیلی سفت مثل انبه، آناناس و نارگیل را باید ورقه ورقه کرد. میوه های آماده شده را روی یک سینی توری و سپس روی سینی فر قرار دهید به صورتی که طرف برش خورده آن به سمت پایین باشد. بسته به نوع میوه آن را 2 الی 12 ساعت در فر با حرارت 112 درجه سانتی گراد (224 درجه فارنهایت) قرار دهید.

روش خشک کردن میوه

سینی فر را هر یکی دو ساعت یک بار کنترل کنید و میوه ها را جا به جا کنید، زمانی که میوه ها خشک و چروکیده شدند دلالت بر آماده بودن آن است. میوه های کاملاً خشک شده و ترد را می توانید در ظرف پلاستیکی دردار بریزید و در آشپزخانه نگهداری کنید. میوه هایی که هنوز کمی رطوبت دارند را در ظرفی پلاستیکی بگذارید و یا روی آن ها را با سلفون بپوشانید و می توانید تا چندین روز آن ها را در یخچال نگه داری کنید.

روش خشک کردن میوه

برای درست کردن میوه های خشک ، میوه ها را پس از شستن به صورت حلقه های بسیار نازک برش می دهیم و در سینی استیل یا اکت قرار داده و می چینیم، اگر بخواهیم در زمستان تهیه کنیم ظرف را روی شوفاژ قرار می دهیم و اگر در تابستان، زیر تابش نور خورشید قرار می دهیم .

روش خشک کردن میوه

احتیاجی به زیر و رو کردن میوه ها نیست و به مدت 7 الی 8 ساعت میوه ها خشک می شوند

نکته :

برای جلوگیری از تغییر رنگ سیب یک کم آبلیمو روی حلقه های سیب بمالید.

میوه ها به دو صورت خشک می شوند:

1- به طور طبیعی

2- با دستگاه، مثل دستگاه خشک کن مواد غذایی

روش خشک کردن میوه

کشمش، خرما و آلو خشک نمونه هایی از این ها هستند. سایر میوه هایی که می توان آنها را خشک کرد شامل: سیب، زردآلو، موز، توت، کیوی، انجیر، انبه، هلو، گلابی، آناناس، توت فرنگی، گوجه فرنگی و خرمالو است.

میوه های خشک را می توان برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد، بنابراین جایگزین مناسبی برای میوه تازه در خارج از فصل آن است، مثل مصرف آلو یا آلبالو خشک در زمستان.

روش خشک کردن میوه

خشک کردن میوه، راه مناسبی برای نگهداری آن در خارج از یخچال است، پس نیازی به یخچال نیست.

میوه های خشک منبع غنی ویتامین های A، B1، B2، B3، B6 و پانتوتنیک اسید و نیز املاحی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم، مس و منگنز هستند.

هر 100 گرم میوه خشک تقریباً 250 کالری انرژی و 1 تا 5 گرم پروتئین دارد.

روش خشک کردن میوه

در اثر کاهش آب موجود در میوه در طی فرآیند خشک کردن (تقریباً 7 قسمت از 8 قسمت آب آن از بین می رود)، میوه خشک شده طعم بهتری به خود می گیرد. اما باید توجه داشت حرارتی که برای خشک کردن میوه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد تا حدود زیادی موجب از بین رفتن ویتامین C موجود در میوه می‌شود.

به میوه هایی که در خارج از منزل(در صنعت یا مغازه ها) خشک می شوند، ماده ای بنام اکسید سولفور اضافه می کنند که می تواند باعث بروز آسم در افراد حساس به آن شود. برای تثبیت رنگ میوه به آن سولفور می زنند.

روش خشک کردن میوه

میوه هایی که به طور طبیعی و بدون افزودن سولفور خشک می شوند (مثل خشک کردن کشمش در سایه یا در مقابل آفتاب) دارای رنگ تیره تری نسبت به میوه تازه هستند، ولی طعم آنها به میوه تازه بیشتر شبیه است.

البته تا اندازه ای می توان رنگ بعضی میوه ها را بعد از برش دادن، با افزودن مقدار کمی از یک چاشنی قوی تثبیت کرد؛ مثلاً افزودن مقدار کمی آب لیمو ترش به تکه های بریده شده سیب.

روش خشک کردن میوه

میوه‌ تازه بخوریم یا خشک شده؟

علی رغم فواید میوه های خشک، متخصصان معتقدند مهم‌ترین وجه تمایز میوه‌های خشک شده با میوه‌های تازه، تبخیر آبی است که حاوی مقادیر قابل توجهی مواد مغذی است.

البته میوه‌های خشک شده برای مصرف در شرایط خاص مانند تغییر فصل یا استفاده در ورزش‌هایی مانند کوهنوردی که امکان حمل وزن زیاد بار وجود ندارد، سودمند هستند.

روش خشک کردن میوه

پزشکان توصیه می‌کنند که در صورت امکان حداقل روزی 2 لیوان میوه خرد شده متنوع مصرف شود. اما در صورتی که این امکان وجود نداشته باشد، هر نصف لیوان میوه خشک شده، تقریبا با یک لیوان میوه تازه خرد شده برابر است. برای مثال زرد‌آلوی تازه از 86 درصد آب و 104 کالری انرژی تشکیل شده است. اما نیم لیوان زرد‌آلوی خشک شده 76 درصد آب و 212 کالری انرژی دارد.

روش خشک کردن میوه

با توجه به افزایش کالری میوه‌های خشک شده، در صورتی که از رژیم لاغری پیروی می‌کنید، مصرف زیاد آنها توصیه نمی‌شود.

پزشکان خاطر نشان می‌کنند که میوه‌های خشک باید در کنار میوه‌های تازه مصرف شوند و به هیچ وجه نمی‌توان میوه خشک را جایگزین میوه تازه کرد.

لذا برای داشتن بدنی سالم و نیرومند، همیشه به مقدار کافی میوه تازه و خشک بخورید.

گردآوی توسط:مجله دلگرم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان