انتخاب غذاهای سالم برای کنترل قند خون نکته کلیدی برای افراد مبتلا به دیابت است، اما در کنار آن با پیشرفت علم تغذیه، متخصصین تغذیه دریافتند غذاهای خاصی‌ وجود دارد که می‌تواند شرایط افراد دیابتی را بهبود دهد، درست مثل کلسیم که می‌تواند پوکی استخوان را بهبود بخشد. این غذاهای کلیدی می‌توانند منجر به بهبود شرایط بیماران دیابتی شوند و همینطور از دیابت پیشگیری نیز کنند.

بلو بری

مصرف بلوبری و سایر میوه‌های مشابه از خانواده این ماده غذایی یک منبع بسیار مناسب جهت دریافت کربوهیدرات است. تحقیقات همینطور نشان داده است که این ماده غذایی منجر به افزایش حساسیت انسولین نیز می‌شود؛ یعنی سلول‌های بدن به انسولین حساسیت بیشتری  نشان می‌دهند. از جهت دیگر این گروه از مواد غذایی دارای خاصیت قوی ضدالتهابی هستند که خطرات مشکلات قلبی عروقی را در بیماران دیابتی کاهش می‌دهد.

پرتغال

پرتغال و سایر میوه‌های خانواده مرکبات مثل لیمو و گریپفروت جز میوه‌هایی هستند که دارای اثر مثبت و طولانی‌ مدت روی کنترل قند خون هستند و سطح قند خون را تثبیت می‌‎کنند. از سوی دیگر به دلیل وجود هیسپریدین در این مواد غذایی اثر ضدالتهابی آنها نیز در بیماران دیابتی می‌تواند بسیار مهم باشد.

نخود

نخود، لوبیا و عدس غذاهای شناخته شده با شاخصه گلایسمیک پابین هستند که آنها را به یک انتخاب بسیار خوب برای فرد دیابتی تبدیل می‌کند. تحقیقات اخیر همینطور نشان داده است که مصرف حبوبات می‌تواند دارای اثر درمانی روی دیابت نیز باشد. 

شکلت تلخ

برخی‌ مطالعات نشان داده که مصرف کم شکلات تلخ با کیفیت می‌تواند منجر به کاهش قند خون ناشتا و فشار خون شود. شکلات تلخ حاوی ترکیباتی به نام پلی‌فنل هستند که در تقویت اثر انسولین بسیار مهم هستند.

افزایش گیاه خواری

افراد گیاه خوار به مراتب خطر کمتری در ابتلا به دیابت دارند، این اثر می‌تواند تا حدی مربوط به کمتر بودن وزن در افراد گیاه خوار باشد. اگر مصرف حبوبات، سبزی و میوه جایگزین مصرف گوشت شود، فاکتورهای خونی مرتبط با بیماریهای مزمن از جمله دیابت کاهش چشم گیری دارد.

روغن زیتون

 کنترل وزن، فعالیت بدنی، و کنترل قند خون به وسیله رژیم غذایی بسیار مهم است. جایگزین کردن اسید چرب اشباع با روغن زیتون به همه افراد از جمله افراد دیابتی توصیه می‌شود. در افراد دیابتی نوع چربی مصرفی می‌تواند اثر ویژه در سلامت آنها داشته باشد. دیابت با افزایش خطر بیماریهای قلبی و سکته قلبی در ارتباط است. مصرف روغن زیتون با کیفیت سبب بهبود عملکرد دستگاه قلب و عروق در بیماران دیابتی می‌شود و با افزایش برداشت قند خون توسط سلولها، سطح قند خون پایین‌تر خواهد بود.