آنتی‌اکسیدان موادی هستند که هم در بدن تولید می‌شوند و هم در مواد غذایی یافت می‌شوند. این ترکیبات به سلول‌های شما کمک می‌کنند تا از آسیب احتمالی‌ عوامل خارجی‌ خود را محافظت کنند(به این مواد خارجی‌ آسیب رسان رادیکال آزاد گفته می‌شود). زمانی که رادیکال آزاد در بدن تجمع پیدا می‌کند، ممکن است حالتی را ایجاد کنند به نام استرس اکسیداتیو. این حالت منجر به آسیب رسانی به ساختار سلولی می‌شود. استرس اکسیداتیو سبب می‌شود تا خطر بروز بیماریهای مزمن مثل بیماری قلب وعروقی، دیابت و همینطور خطر ابتلا به سرطان افزایش پیدا کند.  نکته امیدوار کننده این است که غذایی وجود دارند که سرشار از آنتی‌اکسیدان هستند که می‌تواند به مقابله بدن با مواد آسیب‌رسان کمک کنند.

شکلات تلخ

خبر خوب برای علاقه‌مندان به شکلات این است که شکلات تلخ سرشار از مواد مغذی مهم است. شکلات تلخ حاوی مقادیری بالا کاکائو یعنی‌ بالای 70 تا 80 درصد است و سطح شکر و چربی‌ در آن باید بسیار پایین باشد. میزان آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات تلخ در هر گرم از این ماده غذایی حتی از بلوبری نیز بیشتر است. آنتی اکسیدان موجود در این ماده غذایی می‌تواند به بهبود سلامت قلبی کمک کند و همینطور میزان التهاب مزمن را در بدن کاهش دهد. نتایج تحقیقات نشان داده که مصرف این ماده غذایی می‌تواند منجر با کاهش فشار خون دیاستولیک شود.

گردو

گردو ماده غذایی بسیار مفیدی حاوی مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. گردو سبب افزایش سطح آنتی‌اکسیدن در خون می‌شود. در مطالعه دیگر نشان داده شده که در افرادی که گردو مصرف می‌کنند سطح کلسترول  بد خون کاهش پیدا کرده است.

بلو بری

بلوبری  حاوی کالری بسیار کم و در عین حال سرشار از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان است. در چند تحقیق انجام شده نشان داده شده  که بلوبری از پر مصرف‌ترین ترین مواد غذایی حاوی آنتی‌اکسیدانی است. به نظر می‌رسد که بلوبری می‌تواند آسیب ناشی‌ از رادیکال آزاد را بسیار کاهش دهند و از سوی دیگر فعالیت ژن‌ها را تغییر دهند.

توت فرنگی‌

توت فرنگی‌ یک میوه بسیار محبوب است که سرشار از ویتامین c و آنتی‌اکسیدان است. درون این ماده غذایی نوع خاصی از آنتی‌اکسیدن وجود دارد به نام آنتوسیانین که منجر به  رنگ قرمز در توت فرنگی‌ می‌شود. به توصیه متخصصین تغذیه این ماده غذایی منجر به کاهش خطر بیماری‌های قلبی می‌شود و همینطور سطح کلسترول بد را کاهش و سطح کلسترول خوب را افزایش می‌دهد.

آرتیشو

آرتیشو از سبزیجات بسیار مغذی است، این ماده غذایی حاوی فیبر بسیار بالا، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدن است. آرتیشو به خاطر اثر ضد التهابی و آنتی‌اکسیدنی فواید زیادی را در کاهش خطر بیماریهای مزمن و سرطان در مطالعات نشان داده است.