۵ غذای مفید برای مادرها پس از زایمان

داشتن فرزند تجربه‌ای فوق‌العاده و فرصتی لذت‌بخش برای یک زن است. اما این نوزاد مسئولیت‌های بسیاری را با خودش به همراه می‌آورد

5 غذای مفید برای مادرها پس از زایمان

داشتن فرزند تجربه‌ای فوق‌العاده و فرصتی لذت‌بخش برای یک زن است. اما این نوزاد مسئولیت‌های بسیاری را با خودش به همراه می‌آورد. در چنین وضعیتی هر زنی بر سر دوراهی کم کردن وزنی که در دوران بارداری اضافه کرده است و خوردن غذاهای سالم بعد از تولد کودک قرار می‌گیرد. حتی بعد از تولد کودک هم مادر باید برای تامین سلامت فرزندش به اندازه دو نفر غذا بخورد. صرف‌نظر از شیردهی، مادر پس از زایمان برای این که قادر باشد از نوزادش خوب مراقبت کند و قوی باشد باید تمام مواد غذایی مورد نیاز را برای بدنش تامین کند. در این مقاله می‌خواهیم به معرفی ضروری‌ترین و مقوی‌ترین مواد غذایی برای مادرها پس از زایمان بپردازیم.

مواد غذایی ضروری برای مادرها پس از زایمان

ماهی سالمون

ماهی سالمون‌ هم مانند سایر ماهی‌ها دارای اسیدهای چرب امگا 3 است که به طور کلی برای بدن مفید و ضروری است. علاوه بر این سالمون دارای نوعی چربی است که به آن DHA می‌گویند. DHA را به مقدار اندکی در شیر مادر یافت می‌شود و برای سیستم عصبی کودک مفید است. مصرف ماهی سالمون دوبار در هفته سطوخ DHA را در بدن زنان بعد از زایمان افزایش می‌دهد و برای او و فرزندش پر فایده است. با این حال باید در خوردن ماهی سالمون دقت کرد زیرا این ماهی حاوی جیوه است. مصرف سایر غذاهای دریایی به جز ماهی خالمخالی که سطوح جیوه بسیار زیادی دارد، به مادران توصیه می‌شود.

5 غذای مفید برای مادرها پس از زایمان

  

سبزیجات برگدار و نان

سبزیجات دارای برگ مانند کلم هم یک ضرورت است و هم یک غذای مفید برای مادرها پس از بارداری. کلم حاوی آهن، فولیک اسید و فیبر است. خوردن کلم نه تنها مادر را پر انرژی و فعال می‌سازد، احساس سبکی به او می‌دهد. از طرفی دیگر هم نان آن‌قدر‌ها هم که مردم می‌گویند مضر نیست.
هر مادر تازه‌ای باید تا آنجا که می‌تواند مواد مغذی مورد نیازش را تامین کند تا هم خودش قوی بماند هم نوزاد او.

محصولات لبنی کم چرب

محصولات لبنی کم چرب مانند شیر، پنیر، ماست و کره منابع خوبی برای تامین ویتامین D، ویتامین B و کلسیم  منابع بسیار خوبی برای مادرها پس از زایمان هستند. کلسیم و ویتامین‌ها نه تنها به عضو جدید خانواده کمک می‌کنند و چنانچه مادر تمایلی به دادن شیر خودش به نوزاد نداشته باشد باعث محکم شدن استخوان‌های او می‌شوند. اگر نگران چربی شیر نباشید، شیر پرچرب هم ماده غذایی بسیار خوب و کاملی است.

5 غذای مفید برای مادرها پس از زایمان

 

+ 4 ماده غذایی برای افزایش ویتامین D در بدن

گوشت قرمز بدون چربی

خیلی‌ها علاقه‌ای به خوردن ماهی ندارند. مادرهایی که تمایلی به خوردن ماهی نشان نمی‌دهد می‌توانند گوشت قرمز بدون چربی را دو تا سه بار در هفته در برنامه غذایی خود بگنجانند. گوشت قرمزی که چربی آن گرفته شده باشد یک مبع خوب آهن، ویتامین B12 و پروتئین است و با تامین انرژی مادر، به او در مراقبت از کودک کمک می کند.

برنج قهوه‌ای و حبوبات

شاید یک مادر پس از زایمان تصمیم بگیرد برای کم کردن وزن از خوردن کربوهیدرات‌ها پرهیز کند، اما این روش برای کاهش وزن روش مناسبی نیست زیرا کمبود کربوهیدرات  موجب ضعف و سستی مادر و بدخلقی وی می‌شود. برنج قهوه‌ای سرشار از کربوهیدرات و حبوبات منابع خوبی برای فیبر هستند. مصرف حبوبات یک گزینه بسیار سالم  برای گیاهخواران، مادرها پس از بارداری و کسانی است که محدودیت‌های مالی دارند.   
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر