برنامه ریزی کردن و تنظیم کردن غذایی که در یخچال نگهداری می‌کنید نکته مهم و رمز یک وعده غذایی سالم و سرشار از مواد مغذی است که در نهایت سلامت شما را تامین می‌کند. امروزه خرید مواد غذایی به نظر بسیار دشوار و کار بسیار سختی است. درون فروشگاه‌های بسیار بزرگ طبقه‌ها از مواد غذایی و محصولات مختلف وجود دارد به همراه تبلیغات بسیار زیاد پیرامون آنها.

یکی‌ از سوالاتی که من به عنوان متخصص تغذیه زیاد به آن جواب می‌دهم زمانی است که مراجعین یا دوستان سوال می کنند چه مواد غذایی را خریداری می‌کنم. در این مطلب می‌خوانیم که چه مواد غذایی در داخل یخچال یک متخصص تغذیه همیشه وجود دارد.

1. اسفناج

اسفناج بهترین نمونه از سبزیجات برگ سبز تیره است. این ماده غذایی حاوی میزان فراوانی‌ مواد معدنی و ویتامین است و همینطور ترکیبات مهمی‌ به نام فیتومغذی مثل کاروتنوئید و فلاوونوئید که در نابود کردن رادیکالهای آزاد بسیار خوب عمل می‌کنند. از سوی دیگر میزان فیبر بالای موجود در اسفناج به هضم و جذب مواد غذایی و همینطور سیر نگاه داشتن شما کمک بسیار زیادی می‌کند. 

اسفناج دارای خواص مهم دیگری نیز است، مثل این که به دلیل وجود میزان بالا ویتامین c و ویتامنa برای حفظ سلامت پوست بسیار مفید است. تولید کلاژن را در پوست تحریک می‌کند و در نتیجه انعطاف سلول پوستی‌ را بالا می‌برد. ویتامین k و منیزیوم موجود در برگ این گیاه در سلامت استخوانی نیز نقش مثبت دارد.

من معمولا در هنگام پخت غذا چند برگ اسفناج به آن اضافه می‌کنم. مثلا صبح به همراه دو عدد تخم مرغ‌ می‌توانید یک مشت سخاوتمندانه اسفناج به املت اضافه کنید و میل کنید. همینطور اسفناج را به ترکیب اصلی‌ سالاد خود تبدیل کنید.

2. آواکادو

به یاد داشته باشید که چربی‌ها جدا از از میزان کالری یکسانی که دارند به هیچ وجه مشابه نیستند. به عنوان مثل میوه آواکادو حاوی میزان فراوان اسید چرب تک زنجیره‌ است که سلامت مغزی و قلبی شما را تضمین می‌کند. مصرف آواکادو باعث می‌شود که میزان کلسترول بد خون کاهش و کلسترول خون یا همان ال‌دی‌ال افزایش پیدا کنند که عامل پیشگیری از حمله و بیماری قلبی است.

این میوه همینطور سرشار از سایر ویتامین‌ها مثل ویتامین k،c و a و همینطور منبع خوبی‌ از پتاسیم است که در کنار هم سلامت دستگاه ایمنی و سلامت پوست بدن را بهبود می‌دهند. به ویژه در خانم‌ها مصرف آواکادو می‌تواند تعادل هورمونی ایجاد کند.

آواکادو جز آن دسته از مواد غذایی است‌که می‌تواند به راحتی‌ به بسیاری از مواد غذایی افزوده شود و طعم خوبی را ایجاد نماید. در کنار هر وعده غذایی می‌توانید از این ماده غذایی مصرف کنید، یا به عنوان میان وعده به همراه نان‌ و یا اینکه از دستورات غذایی بیشماری که برای تهیه وعده غذایی خوشمزه از آواکادو وجود دارد استفاده کنید.

3. شیر بادام

این ماده غذایی یک منبع غذایی با چربی‌ سالم است و همینطور میزان کافی‌ مواد مغذی، و پروتئین نیز دارد. نوشیدن شیر بادام در کاهش میزان استرس روزانه بسیار موثر است چرا که حاوی میزان بالا منیزیوم است که اضطراب فیزیکی‌ را از سلول مغزی و همینطور ماهیچه کم می‌کند. علاوه بر آن خوردن بادام و یا شیر بادام بدن را در مقابل آسیب‌رسانی رادیکالهای آزاد و همینطور التهاب مزمن محافظت می‌کند.

4.لیمو

هر روز صبح خود را با یک لیوان آب جوش و یک لیمو تازه آغاز کنید که به روز خود یک شروع سالم و پر انرژی بدهید با رساندن میزان فراوان آنتی‌اکسیدان به بدن و فعال کردن دستگاه ایمنی. لیمو برای بدن حکم ماده شوینده دستگاه گوارش را نیز دارد و آن را به خوبی پاک سازی می‌کند. از سایر فواید بسیار مهم لیمو می‌توان به میزان بالا ویتامین c و مواد معدنی موجود در آن اشاره کرد که برای سلامت پوست شما و رساندن مواد مغذی به سلولها بسیار مهم است.