یکی‌ از موارد شایع در هنگام کاهش وزن آن است که بدن به آن مقاومت نشان می‌دهد. همیشه در ابتدا کاهش وزن ساده‌تر است و با تحمل فشار کمتری در رژیم غذایی فرد وزن کم می‌کند. اما بعد از کم شدن چند کیلوی اولیه وزن، بدن شروع به مقاومت می‌کند. متخصص تغذیه در مورد نکاتی که برای کمک به کاهش وزن بسیار مهم است و همینطور علل مهم مقامت بدن به کاهش وزن توضیح داده است.

وزن همیشه با ترازو قبل اندازه گیری نیست

دانستن این نکته بسیار مهم است که اگرچه مراقبت از وزن با عددی که روی ترازو نشان داده می‌شود بسیار مهم است اما در کسانی‌ که برای کاهش وزن رژیم غذایی مناسب دارند و ورزش می‌کنند یک مشکل شایع است که وزن بدن کاهشی روی ترازو نشان نمی‌دهد.

اما در این شرایط به احتمال زیاد از میزان چربی‌ بدن کم شده و در مقابل آن بافت ماهیچه‌ای بدن افزایش پیدا می‌کند. در واقع از نظر متخصص تغذیه اگر فرد به این حالت برسد شرایط بسیار خوبی‌ است چرا که هدف اصلی‌ از رژیم غذایی و ورزش، کاهش توده چربی‌ در اطراف شکم و باسن است نه کاهش وزن.

مراقب نوع غذایی که انتخاب می‌کنید باشید

هر فردی که تصمیم به کاهش وزن دارد باید دانش کلی‌ نسبت به اینکه چه غذایی می خورد، داشته باشد. برای این امر حتما به متخصصین تقذیه مراجعه کنید و مطالب مفید علم تغذیه را بخوانید. گاهی برخی‌ غذاها بر خلاف تصور می‌توانند میزان کالری بالا داشته باشند. مثلا مواد غذایی بسیار مفید از جمله انواع مغز‌ها بسیار پر کالری هستند و نباید بیشتر از 10 عدد در روز مصرف شوند.

پروتئین مهمترین ماده مغذی حامل انرژی برای بدن در زمان کاهش وزن است

پروتئین برای بدن فواید بسیار زیادی دارد. این ماده مغذی در اصل آجرهای سازنده ساختمان ماهیچه بدن است و از سوی دیگر بدن برای تجزیه پروتئین و تبدیل آن به انرژی در مقایسه با سایر مواد غذایی فرآیند پیچیده تری را طی‌ می‌کند. پروتئین سبب بالا بردن میزان انرژی سوزی و سوخت و ساز بدن می‌شود.

بیستر غذاهای طبیعی‌ بخورید

سعی‌ کنید در هنگام خرید وقت کمتری در فروشگاه مواد غذایی سپری کنید و بیشتر به بازار میوه، سبزی و گوشت تازه بروید. غذاهای تازه و بدون مواد افزوده شده حاوی مواد مغذی فراون هستند و همینطور کالری کمتری را به بدن می‌رسانند.

نوع تمرن ورزشی خود را درست انتخاب کنید

یک اشتباه رایج در بین اشخاصی‌ که هدف کاهش وزن دارند آن است که برنامه ورزشی خود را به میزان زیاد روی ورزش هوازی تنظیم می‌کنند و از انجام ورزش با وزنه کوتاهی‌ می‌کنند. برای کاهش وزن و افزایش حجم ماهیچه بدن بسیار مهم است که هر دو برنامه تمرینی را در هنگام ورزش دنبال کنید. به عقیده متخصص تغذیه در یک ساعت ورزش بهتر است  نیمی از آن ورزش هوازی و نیم دیگر ورزش با وزنه باشد.