ماهان شبکه ایرانیان

گفت‌و‌گو با ایوان ریچل وود بازیگر سریال Westworld

افراد کمی هستند که شهرت زمان کودکی‌شان را تا آخر حفظ می‌کنند. ایوان ریچل وود مثال خوبی از این معدود افراد است

افراد کمی هستند که شهرت زمان کودکی‌شان را تا آخر حفظ می‌کنند. ایوان ریچل وود مثال خوبی از این معدود افراد است. وود اولین بار در سریال Once and Again در نقشی به‌یادماندنی جلوی دوربین رفت و با «سیزده» Thirteen شبکه‌ی ای‌بی‌سی ABC ساخته‌ی کاترین هاردویک Catherine Hardwicke به شهرت رسید. می‌توان گفت زندگی وود از کودکی تابه‌حال از معرض دید طرفدارانش دور نمانده است. برخلاف بسیاری از بازیگران که دوران اوجشان محدود به سال‌های جوانی‌شان است، وود حرفه‌ی کاری خود را به قوت قبل ادامه داد. وود در آثاری مثل «از این‌سو تا آن‌سوی دنیا» Across the Universe گرفته تا «کشتی‌گیر» The Wrestler و سریال‌های تلویزیونی زیبایی مثل «خون حقیقی» True Blood، Doll & Em و حالا وست ورلد Westworld به ایفای نقش پرداخته است. البته وود در این سال‌ها آن‌چنان هم بی حاشیه نبوده است. در سال 2016 وود از مورد آزار قرار گرفتن در طول زندگی‌اش صحبت کرد.

او هم‌چنین در ماه فوریه در مجلس درباره‌ی نجات پیدا کردن از یک مورد آزار و اذیت، شهادت داد. وود گفته است:” من هیچ‌وقت‌ آن کارها را برای مشهور شدن انجام ندادم، این اتفاقات می‌توانند مرا به‌شدت عصبی کنند؛ اما لازم بود از آن‌ها برای رسیدن به هدف خوبی استفاده کنم. در غیر این صورت تحمل بار روحی این آزارها برای من بسیار سخت می‌شد؛ بنابراین باوجود هدفی پشت آن، فاش کردن این موضوع منطقی به نظر می‌رسید. حتی به مورد ترحم مردم قرار گرفتن هم می‌ارزید. درنهایت این راه من است و این کار را به روشی درست انجام می‌دهم. “این موضوع می‌تواند یکی از دلایل صحبت‌های بی‌پروای او در مورد مشکلش باشد.
وود در مورد فصل دوم وست ورلد گفته است:” از داستان کلی فیلم چیزی نمی‌دانم، اما با خواندن آن ناامید نشدم. این تمام چیزی است که می‌توانم بگویم. ازآنجایی‌که خود من زیاده‌خواه هستم، می‌توانم به شما این اطمینان را بدهم که وست ورلد در فصل دوم هم حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. “
وود و شخصیت او در این سریال، دلورس Dolores، در گذشته مورد آزار و اذیت‌ قرار گرفته‌اند. سریال وست ورلد بر اساس فیلمی هیجان‌انگیزی به همین نام ساخته‌ی سال 1973، ساخته‌شده است. وست ورلد در تم‌پارکی کنترل‌شده توسط ربات‌ها روایت می‌شود.

ربات‌ها میزبانان دنیایی هستند که مهمانان آن می‌توانند عجیب‌ترین فانتزی‌های غربی‌شان را در آن تجربه کنند. دلورس در این سریال مورد آزار و اذیت‌های مکرر قرار می‌گیرد. حافظه‌ی او هر شب پاک می‌شود تا خاطره‌ی این آزار و اذیت‌ها فراموش شود. البته درنهایت دلورس یاد می‌گیرد قدرت را در دست بگیرد و خودش را نجات دهد.
وود گفته است:” بازی در این نقش زندگی مرا تغییر داده است، به من کمک کرده است با مشکلات روحی‌ خودم مواجه شوم. این نقش نیرویی عظیم و درکی عمیق به من داده است. نقش دلورس باعث شده است رشد کنم. به نظر می‌رسد سرنوشت هم در رسیدن من به این نقش دخیل بوده است. گاهی به‌طور ناخودآگاه به چیزهایی که برای شما اهمیت زیادی دارند، جذب می‌شوید.”
در فیلم اصلی یول برینر Yul Brynner نقش تفنگ‌دار Gunslinger را بازی می‌کند. میزبانی که برای شروع دعوا‌ها برنامه‌ریزی‌شده است. اگر فراتر از خون‌ریزی‌ها و افکار نژادپرستی که در دادن نقش ربات شیطانی داستان به برینر نقش داشته است نگاه کنیم، موضوع فیلم بی‌نهایت جالب است. وود گفته است بعد از تمام شدن فصل اول، برای داشتن نگاهی جدید به این نقش، فیلم اصلی را تماشا کرده است.وود گفته است:” تا به امروز همه فکر می‌کردند قرار است اد هریس Ed Harris نقش شخصیت یول برینر را بازی ‌کند. من هر دفعه اشاره می‌کنم که او یک میزبان نیست و این منم که شخصیت برینر را بازی می‌کنم. این کار نبوغ جاناتان نولان Jonathan Nolan و لیزا جوی Lisa Joy را نشان می‌دهد. آن‌ها هوشمندانه نقش یول برینر را به دختری آسیب‌دیده داده‌اند، چیزی که هیچ‌کس انتظارش را نداشت. “
وود قبل از این هم تجربه‌ی بازی نقش شخصیت‌های مرد داستان را بر عهده داشته است. در آخرین فیلم وود Allure، او نقش زنی با مشکلات احساسی را بازی می‌کند که دختری 16 ساله را مورد آزار قرار می‌دهد. این نقش در اصل برای یک مرد نوشته شده بود. البته جزییات نقش کاملاً با روحیه‌ی بازیگوش وود هم‌خوانی داشت.
وود گفته است: “شنیده‌ام جودی فاستر Jodie Foster در هنگام انتخاب نقش فیلم‌‌نامه‌های مربوط به نقش هر دو جنسیت را می‌خواند و اگر نقشی نظرش را جلب کند با سازندگان فیلم صحبت می‌کند تا آن نقش را بگیرد. این موضوع به یکی از اهداف زندگی من تبدیل‌شده است. می‌خواهم به‌جایی در حرفه‌ی کاری‌ام برسم که بتوانم این کار را انجام دهم. در بیشتر فیلم‌‌ها نقش اصلی داستان یک مرد است و من در اکثر مواقع علاقه‌ی زیادی به ایفای آن نقش‌ها دارم. چرا مردم فکر می‌کنند زنان از عهده‌ی این کار بر‌نمی‌آیند؟”وود حال‌وهوای ترسناکی به فیلم Allure اضافه کرده بود، شاخصه‌ای که با حال و هوای فیلم می‌خواند. وود گفته است: “من قبلاً مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌ام و اینکه حالا در نقش کسی که دیگری را آزار می‌دهد باشم برای من خیلی جالب بود. می‌شد گفت به‌نوعی به درمان من کمک می‌کرد.”
این کار نه‌تنها به روحیه‌ی او کمک کرده است بلکه باعث شده است ایفای نقش بهتری از خود به یادگار بگذارد. او گفته است: “نقش‌هایی را انتخاب می‌کنم که به زندگی خودم نزدیک باشند، با این کار مطمئنم که صادقانه‌ترین بازی خودم را اجرا خواهم کرد. مسلماً به دنبال چیزی هستم که بتوانم در آن در صادقانه‌ترین، حساس‌ترین و بکرترین بازی خودم را نشان دهم.”
این مطلب برگرفته از نوشته‌ی جود درای Jude Dry در سایت www.indiewire.com است.
همچنین بخوانید:
با پنج راهکار، آماده‌ی فصل دوم Westworld باشید

کپی برداری و نقل این مطلب به هر شکل از جمله برای همه نشریه‌ها، وبلاگ‌ها و سایت های اینترنتی بدون ذکر دقیق کلمات “منبع: بلاگ نماوا” ممنوع است و شامل پیگرد قضایی می شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان