امروز در چرخان به سراغ یک چینی تازه وارد از کمپانی گریتوال رفتهایم. این خودرو که هاوال H9 نام دارد، از طریق شرکت توسعه کارگزاری عظیم خودرو به بازار کشور معرفی شده است. پیش از این که بخواهیم H9 را کمی بیشتر بشناسیم، ابتدا نگاهی کوتاه به تاریخچه دو شرکت گریت وال و عظیم خودرو میاندازیم.
گریت وال
کمپانی گریت وال موتورز که نام خود را از دیوار بزرگ چین گرفته است، فعالیت رسمیاش را از سال 1984 در زمینه تولید خودروهای پیکاپ، مینی بوس و … در چین آغاز کرد. این خودروساز چینی در سال 2014 با فروش 730٬000 دستگاه از محصولات خود توانست 24.5 درصد فروشش را بهبود ببخشد. اما این خودروساز همواره به دلیل کپی برداری و شکایت کمپانیهایی همچون تویوتا، فیات و نیسان، محکوم به پرداخت جریمه سنگین شده است.
مرکز تست تصادف و ایمنی گریت وال به عنوان بزرگترین مرکز در چین شناخته شده است و براساس گفته مسئولان این شرکت قرار است تا سال 2017 بزرگترین مرکز تونل باد جهان را در چین احداث کنند. نام این کمپانی همواره از سال 2012 در بین 7 خودروساز برتر چین حضور داشته است.
عظیم خودرو
شرکت توسعه کارگزاری عظیم خودرو از سال 1381 با هدف ارائه خدمات لیزینگ (با سود دریافتی بالا)، به مشتریان فعالیت خود را آغاز نمود و در این مدت با فراز و نشیبهایی نیز همراه بوده است. این شرکت اکنون تصمیم گرفته است به عنوان یک عرضه کننده کلان وارد بازار خودرو شود. از همین جهت به عنوان اولین گام به سراغ خودروهای شرکت گریت وال رفته است. هاوال H2 ،H6 ،H8 و H9 محصولاتی هستند که عظیم خودرو از سبد خودروهای گریت وال برای عرضه در بازار کشور انتخاب کرده است.
طراحی ظاهری
یکی از نمایندگان گریت وال در نمایشگاه پکن 2014 هاوال H9 بود، خودرویی که اگر نام قرمز رنگ HAVAL را از جلوپنجرهاش حذف کنیم، بیشک اولین اسمی که به ذهن شما خواهد رسید، نام لندکروزر و پرادو از شرکت تویوتا خواهد بود. اما اگر از این نکته چشم پوشی کنیم باید گفت که H9 به عنوان یک شاسی بلندبزرگ از چهره مطلوب و زیبایی برخوردار است و نکات مثبت زیادی دارد. فیس ظاهری این خودرو دارای جذابیت قابل قبولی است. خوشبختانه این خودرو شباهت زیادی به سایر محصولات چینی که بطور ناشیانه کپی شدهاند، ندارد و میتوان گفت یک کپی خوب از کشور چین است. در طراحی داخلی و خارجی این خودرو از قطعاتی استفاده شده که علاوه بر ارگونومی قابل قبول، جنس بسیار خوبی دارند.
طراحی داخلی
شما وقتی که وارد کابین H9 میشوید، اصلا نمیتوانید این تصور را داشته باشید که این خودرو مانند سایر محصولات چینی است چرا که با یک کابین زیبا با قسمتهای چوبی جذاب و داشبورد و کنسول وسط پر از تجهیزات رفاهی روبرو خواهید شد. تمام تجهیزات این خودرو همان جایی هستند که باید باشند. البته از یک نکته نمیتوان گذشت که برخلاف طراحی زیبای داخلی، خطوط منحنیوار داشبورد این خودرو در اکثر محصولات چینی به همین شکل وجود دارد و شاید بهتر بود که گریت وال از خلاقیت بیشتری استفاده میکرد.
تجهیزات رفاهی
این خودرو از لحاظ امکانات رفاهی یک پکیج تقریبا کامل دارد و از هر آپشن که شما دوست دارید در خودرو خود داشته باشید، یکی در H9 است!
امکانات هاوال H9:
- فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم ارتفاع و گرمکن فرمان
- حالت رانندگی: sport ,ECO ,SNOW , AUTO ,SAND ,4LMD
- مانیتور لمسی 7 اینچی
- کامپیوتر سفری با قابلیت نمایش مدیریت پیمایش، مصرف سوخت و اطلاعات ضروری خودرو
- آینه های جانبی برقی تاشو همراه با گرمکن و مجهز به سیستم نقطه کور
- رادار پارک جلو وعقب
- صندلی برقی و حافظه دار راننده ، صندلی برقی کنار راننده و قابلیت تنظیم برقی صندلیهای عقب
- ماساژور صندلی راننده
- گرمکن و سردکن تمام صندلیها
- دنده پشت فرمانی
- فول ایربگ (10 عدد)
- کلید هوشمند و ایموبلایزر
- کروز کنترل، کولر دیجیتال
- کی لس استارتر
- سیستم کنترل پایداری bosch آلمان
- کمربند ایمنی با قابلیت تنظیم ارتفاع و سیستم پیش کشنده
- و…
موتور H9
H9 با دونوع پیشرانه در چین عرضه شده است:
اولین موتور از نوع 2.0 لیتری توربو است که میتواند 215 اسب بخار قدرت را در گشتاور 324 نیوتن متری برای خودرو به ارمغان بیاورد (این مدل در ایران عرضه میشود). پیشرانه دوم از نوع 3.0 لیتری توربو با 323 اسب بخار قدرت است. این خودرو با گیربکس 6 سرعت اتوماتیک با فناوری ZF آلمان وهمچنین سیستم انتقال قدرت چهارچرخ متحرک عرضه میشود. استفاده از قطعات شرکتهای آلمانی باعث افزایش کیفیت این خودرو نسبت به هم ترازان چینی خود شده است. با توجه به ایعاد، شاید این موتور از لحاظ قدرت انتخاب مناسبی نباشد اما سیستم چهارچرخ متحرک باعث شده در سربالایها شما فشار زیادی را بر روی ماشین خود حس نکنید. البته اگر قانون مربوط به حجم موتور در ایران وجود نداشت شما احتمالا میتوانستید موتور 3.0 لیتری را انتخاب کنید.
نکات منفی
از جمله نکات منفی این خودرو میتوان به لاستیکهای کوچک آن اشاره کرد که کمی از عظمت و بزرگی آن کاسته است. همچنین در کاتالوگ این خودرو نام تعدادی از آپشنهای کاربردی مانند سیستم ترمز خودکار و پارک خودکار به چشم نمی خورد. بیشترین نقد در ارتباط با این خودرو در کشورمان متوجه نماینده فروش آن یعنی عظیم خودرو می شود. دلیل این نقد چیزی نیست جز قیمت گذاری عجیب و اغراق در مورد این خودرو با افزایش بلند مدت خدمات پس از فروش یا همان گارانتی. این در حالی است که محصولات ژاپن،کره و حتی اروپایی با وجود کیفیت بسیار بالا و همچنین وجود شعب ارائه خدمات پس از فروش بیشتر، از مدت زمان گارانتی کمتری برخوردارند.
در خصوص این خودرو باید به این نکته اشاره کنیم که پیش از این دیارخودرو به عنوان ارائه دهنده رسمی خدمات فروش و پس از فروش محصولات گریت وال در ایران فعالیت داشته است، اما هنوز مشخص نشده که آیا این کمپانی امتیاز خود را به عظیم خودرو واگذار کرده است یا خیر، چرا که اگر تکلیف این حق امتیاز مشخص نشود، عظیم خودرو در تامین قطعات نهچندان ارزان قیمت این خودروها دچار مشکل خواهد شد که این برای خریداران مشکل ایجاد میکند.
حال باید از مسئولان عظیم خودرو پرسید که آیا محصولات هاوال و تجهیزات این خودروها از محصولات تویوتا و … با کیفیتتر هستند که گارانتی 7 ساله برای این محصولات در نظر گرفتهاند. اگر جواب این سوال مثبت باشد میتوان به حضور کم رنگ گریت وال و محصولات هاوال در سایر کشورها اشاره کرد.
قیمت قبل از تخفیف این خودرو 240 میلیون تومان تعیین شده که با همین مبلغ یا حتی کمتر از این میتوان به سراغ شاسی بلندهایی مانند هیوندایی سانتافه، کیاسورنتو، تویوتا راو فور فول، سوبارو فارستر، میتسوبیشی اوتلندر و هوندا CR-v نیمه فول رفت.
حال از شما می پرسیم، آیا شما حاضر به خرید این خودرو با این قیمت هستید یا به سراغ محصولات نام برده میروید؟!