در ایران موسسه آماری مستقل در زمینه آی.تی وجود ندارد و همین مسئله ارزش گزارشهایی که شرکتهای حوزه فناوری به شکل فصلی یا سالیانه ارائه میدهند را دوچندان میکند. کافه بازار که در هر فصل گزارشی را از وضعیت کاربران و شاخصهای مختلف صنعت تولید اپلکیشن ارائه میدهد، اکنون گزارش جامع خود برای سال 96 را منتشر کرده که سرشار از اطلاعات طلایی برای افرادی است که مایل به فعالیت در حوزه تولید اپلیکیشن هستند.
کافه بازار در این گزارش تعداد کاربران خود را 36 میلیون ذکر میکند. این در حالیست که 29 میلیون حساب کاربری در کافه بازار ثبت شده و این شرکت خبر میدهد که به شکل ماهانه، 29 میلیون کاربر در این پلتفرم فعالیت دارند. تعداد کاربران فعال روزانه نیز بیش از 5.3 میلیون ذکر شده است.
در سال 96 تعداد دانلود یا بهروز رسانی اپلیکیشنها بیش از 1.6 میلیارد بار بوده است. اما نکته جالب در مورد خرید برنامهها و بازیها از کافه بازار و رشد قابل توجه آنهاست. بر اساس همین گزارش، در سال 96 نسبت به سال 95، درآمد بازیهای ایرانی رشدی 94 درصدی داشته است. برنامههای ایرانی هم در همین بازه زمانی، رشد 64 درصدی را تجربه کردهاند. این در حالیست که تعداد تراکنشهای بازیها و برنامههای ایرانی به ترتیب 20 و 18 درصد افزایش داشتهاند.
لیست نصبشدهترین اپلیکیشنهای ایرانی در کافه بازار برای سال 96. در این مارکت اندرویدی، محصول دیگر هلدینگ هزاردستان یعنی «دیوار» در صدر جدول ایستاده است.
لیست نصبشدهترین بازیهای ایرانی در کافه بازار برای سال 96.
تعداد اپلیکیشنهای موجود در این مارکت اندرویدی نیز از مرز 151 هزار برنامه و بازی عبور کرده. از سوی دیگر 23 هزار تیم توسعه دهنده در سال 96 با کافه بازار همکاری داشتهاند که مجموع درآمد آنها بیشتر از 180 میلیارد تومان تا پایان سال گذشته بوده است.
کافه بازار اکنون در حالی میزبان 151 هزار اپلیکیشن است که در سال 92، تعداد اپلیکیشنهایش حدود 5 هزار عدد بوده است. این مارکت در سالهای اخیر موفق شده رشد قابل توجهی در این زمینه داشته باشد و در سال 93، تعداد برنامههای خود را به مرز 20 هزار برساند. در سال 94 این تعداد به بیشتر از 55 هزار عدد میرسد و در سال 95 مرز 100 هزار اپلیکیشن را رد میکند.
برخلاف گزارشهای فصلی، در گزارش سالیانه کافه بازار خبری از موبایلهای اندرویدی محبوب کاربران نیست. با این حال در گزارشی که کافه بازار از زمستان 96 ارائه داده بود، سامسونگ با 53 درصد و هواوی با حدود 33 درصد، انتخابهای اول کاربران ایرانیِ این پلتفرم بودند.