روش‌های کاهش نفخ شکم

یکی از اختلالات گوارشی که بسیار دردناک است نفخ شکم است. نفخ شکم به شما این احساس را می‌دهد که معده‌تان ورم کرده

یکی از اختلالات گوارشی که بسیار دردناک است نفخ شکم است. نفخ شکم به شما این احساس را می‌دهد که معده‌تان ورم کرده. در واقع نفخ شک زمانی رخ می‌دهد که گاز بیش از حد در معده تجمع کند و در حرکت عضلات دستگاه گوارش اختلال ایجاد می‌کند. در این شرایط فشار و درد در ناحیه معده رخ می‌دهد و شکم به نظر بزرگ‌تر می‌شود. ما نفخ کردن فقط تجمع گاز نیست بلکه در واقع نفخ به معنی افزایش تجمع مواد جامد، مایع یا گاز در سیستم گوارش بدن است.

نفخ شکم یک اختلال شایع به حساب می‌آید و 15 تا 30 درصد مردم به طور معمول در شکمشان احساس نفخ می‌کنند. حتی گاهی اوقات با اینکه فشاری در ناحیه شکم وجود ندارد اما فرد به دلیل داشتن حساسیت احساس می‌کند دچار نفخ شده است. نفخ باعث می‌شود که شکم بزرگتر دیده شود و با چربی شکمی اشتباه گرفته شود در صورتی که در حقیقت فقط ورم معده است و چربی‌ای در کار نیست.

خیلی از افراد به دلیل داشتن رژیم‌های غذایی دچار نفخ می‌شوند که برای پیشگیری از آن لازم است به پزشک مراجعه کنند. اما برای کاهش نفخ روش‌هایی وجود دارد که در این مطلب به چند مورد از آن‌ها می‌پردازیم.

روش‌هایی برای کاهش نفخ شکم

در زمان کم حجم غذای زیادی وارد معده خود نکنید تا دچار نفخ شکم نشوید

اگر بعد از خوردن حجم غذای زیاد دچار این مشکل می‌شوید لازم است که وعده‌های غذایی خود را کوچک کنید و به تعداد وعده‌های بیشتری تقسیم کنید.

برای بعضی از افراد نفخ شکم بدون علائم ظاهری به وجود می‌آید و فقط احساس نفخ دارند. بهترین کار برای این افراد تقسیم وعده‌های غذاییشان و کوچک کردن آن است.

غذایتان را خوب بجویید تا هوای کمتری وارد بدنتان شود و سرعت غذا خوردنتان نیز کاهش پیدا کند و همین مساله باعث می‌شود که وعده‌های غذایی کوچکتری را مصرف کنید.

 مواد غذایی که به آن‌ها حساسیت دارید را از رژیم غذاییتان حذف کنید

هنگامی که غذایی مصرف می‌کنید که به آن حساسیت دارید احتمال اینکه گاز اضافی در معده شما تولید کند زیاد است. بعضی از مواد غذایی آلرژی‌زا در لیست زیر نوشته شده‌اند.

لاکتوز یکی از این مواد است. به کربوهیدرات اصلی درون شیر لاکتوز می‌گویند. بعضی افراد دچار مشکل عدم تحمل لاکتوز هستند و بهتر است این ماده را از برنامه غذایی‌شان حذف کنند زیرا باعث مشکلات زیادی در بدن این افراد از جمله نفخ شکم می‌شود. برای اینکه راجع به عدم تحمل لاکتوز بیشتر بدانید به این لینک سر بزنید.

حساسیت به فروکتوز نیز باعث نفخ می‌شود.

تخم مرغ نیز باعث ایجاد گاز معده و نفخ می‌شود و خیلی از افراد به آن آلرژی دارند. تعداد زیادی از افراد به گلوتن حساسیت دارند و بهتر است آن را مصرف نکنند.

جالب است که درباره حساسیت به گلوتن بیشتر بدانید.

هوا نخورید!!

بخشی از گاز درون معده توسط باکتری‌هایی که در معده وجود دارند تولید می‌شوند. اما بخش دیگری از گازهایی که در معده وجود دارند هنگام خوردن و نوشیدن وارد بدن ما می‌شود و نوشیدن نوشیدنی‌های گازدار یا جویدن آدامس آن را تشدید می‌کند و باعث می‌شود هوای بیشتری را ببلعیم.

از مواد غذایی نفاخ دوری کنید

بعضی مواد غذایی که فیبر دارند باعث تولید مقدار زیادی گاز در معده می‌شود. حبوباتی مانند عدس، لوبیا و ... از این قبیل هستند.

مواد غذایی چرب دیر هضم‌تر هستند و باعث می‌شوند معده دیرتر خالی شو دیرتر احساس گرسنگی به افراد دست دهد اما برای افرادی که مشکل نفخ دارند مناسب نیستند.

از ماست پروبیوتیک لاکتیویا استفاده کنید

لاکتیویا یک ماست پروبیوتیک خوش‌طعم است که اگر به مدت دو هفته روزی دوبار و در قالب یک برنامه غذایی متعادل مصرف شود از بروز گاه و بی‌گاه مشکلات سطحی هاضمه جلوگیری می‌کند. با این حال نباید تاثیر عادت‌های سالم زندگی را در کنار مصرف خوراکی‌های مفید دست‌ کم بگیرید. ناراحتی‌های گوارشی جزیی به نفخ، گاز معده، قار و قور شکم و از این قبیل مشکلات گفته می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان