تغذیه مسافران نوروزی (۲)

در سفرهای طولانی و برای جلوگیری از خستگی یا بی‌حوصلگی مسافرین، هر ۱ یا ۲ ساعت یک میان وعده مناسب را پیشنهاد دهید. برای پیشگیری از اعتراض کودکان به منظور اعلام گرسنگی هر یک ساعت ۱ خوراکی به کودکان بدهید.

تغذیه مسافران نوروزی (2)

غذاهای حساس و فاسدشدنی، گرم شده را دور بریزید

جهت جلوگیری از کاهش سرمای سردکن، قبل از قرار دادن مواد غذائی گرم در درون سردکن، گرمای آن را خارج کنید. بعد از مصرف غذاهای گرم، باقیمانده آن را به سرعت سرد نمائید، زیرا گرمای موجود در غذاهای گرم، باعث رشد و تکثیر سریع باکتری‌های عامل سمومیت می‌شوند.

در انتهای روز و پس از مصرف غذاها، چنانچه یخ درون سردکن، ذوب شده باشد و باقیمانده غذاها به صوت گرم حس شوند، باید باقیمانده غذاهای حاوی گوشت یا مرغ را دور ریخت. البته غذاهای فاسدنشدنی نظیر میوه‌ها، سبزیجات، نان و نوشیدنی‌ها نیاز به سرما ندارند و برای مصرف قابل قبول هستند. 

سرمای سردکن را حفظ کنید

سردکن را در محل سرد و یا محلی که کمتر در معرض گرمای ماشین و یا نور خورشید قرار دارد، جاسازی نمائید. از باز و بسته کردن درب سردکن که سبب از بین رفتن سرما در آن می‌شود، خودداری کنید. در زمانی که یخ موجود در سردکن ذوب می‌شود، با جایگزین نمودن یخ تازه، سعی در حفظ سرمای آن نمائید. 

دست‌ها و ظروف را تمیز و پاکیزه حفظ کنید

با شستن دست‌ها و وسایل مرتبط با غذا خود و خانواده‌تان را از خطر باکتری‌های بیماریزا حفظ کنید. یادآوری می‌شود شستن دست‌ها، 50 درصد خطر آلودگی را کاهش می‌دهد. اگر صابون و آب در دسترس نباشد، بشقاب و وسایل را به درستی بسته‌بندی کنید تا آنها را در مقصد با آب گرم و صابون (مایع ظرفشوئی) شستشو نمائید.

مواد غذائی را در مبداء و به صورت خانوادگی تهیه نمائید، این عمل باعث ذخیره مالی و زمانی برای خانواده در طی مسافرت می‌شود. به عنوان مثال تهیه آبمیوه خانوادگی اقتصادی‌تر از آبمیوه‌های تک نفره می‌باشد و همچنین بطری آب معدنی خانوادگی و در ضمن برای صرف آب، برای هر نفر از اعضای خانواده به طور مجزا یک لیوان تهیه فرمائید.

برای جلوگیری از ذوب شدن یخ مخصوص آب، آن را در سردکن قرار دهید تا هم سرمای سردکن را بیشتر حفظ کند و هم دیرتر ذوب شود. بعد از صرف غذا، سردکن را دوباره با غذاهای غیرفاسد شدنی، پرنمائید (در صورت عدم تامین یخ)، چنانچه یخ برای سردکن تامین شود، می‌توان غذاهای فاسدشدنی را نیز در درون سردکن قرار داد.

در سفرهای طولانی و برای جلوگیری از خستگی یا بی‌حوصلگی مسافرین، هر 1 یا 2 ساعت یک میان وعده مناسب را پیشنهاد دهید. برای پیشگیری از اعتراض کودکان به منظور اعلام گرسنگی هر یک ساعت 1 خوراکی به کودکان بدهید. البته در این رابطه برخی اسنک‌ها بهتر از سایرین هستند مانند میوه‌های تازه یا خشک شده، مغزها همانند پسته و بادام، بیسکویت و...، که قابلیت مهار گرسنگی کودکان را داشته باشد.

چنانچه در طی سفر کردن قصد خوردن غذا در رستوران‌ها، کبابی‌ها، ساندویچی‌ها و...، را دارید، سعی نمائید قبل از سفارش دادن غذا، وضعیت بهداشتی محل و پرسنل واحد صرف غذا را ارزیابی نمائید، این عوامل بهترین عامل انتخاب شما می‌توانند باشند. چنانچه به وضعیت بهداشتی این محل‌ها شک داشته باشید، آنجا را ترک نمائید و محل مناسب‌تری را انتخاب کنید.

اگر ناچار به انتخاب محل هستید، سعی کنید قبل از مصرف غذا از کیفیت آن از طریق بینائی، بویائی، چشائی و...، مطلع شوید. ضمنا غذاهائی را انتخاب کنید که از ترکیب مواد غذائی کمتری تهیه شده باشند. به عنوان مثال کباب برگ و یا جوجه کباب، در مقابل کباب کوبیده از ترکیبات کمتری تشکیل شده‌اند، لذا اولویت مصرف با کباب برگ و یا جوجه کباب در مقابل کباب کوبیده می‌باشد.

امید است که با رعایت نکات ایمنی ذکر شده سلامتی خود و خانواده‌تان را در این ایام فرخنده تضمین کرده و سفری سالم و خوش در پیش‌رو داشته باشید.

برای خواندن بخش اول -قواعد پنج‌گانه تغذیه برای مسافران نوروزی- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان