به گزارش ایسنا، کتاب «علی عباسی تقدیم میکند: روایت یک کابوس سیساله» نوشته قصیده گلمگانی در 193 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 20هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: علی عباسی شاید برای همنسلهای من که بعد از انقلاب 1357 در ایران به دنیا آمدهاند نامی ناآشنا باشد، ولی برای همنسلهای پدران ما سمبلی از موج نو سینمای ایران است که باری نوستالژیک و مثبت دارد. «علی عباسی تقدیم میکند» عبارتی بود که برای هر فیملی اعتبار میآورد: جملهای که ابتدای فیلمهایی مانند «حسن کچل»، «رضا موتوری»، «تنگنا»، «تنگسیر»، «رشید»، «نازنین»، «پنجره»، «سوتهدلان» و... آمده و در ذهن سینمادوستان ایرانی ماندگار شده است. برخی بزرگان سینمای ایران آغاز کارشان در دفتر او، «سازمان سینمایی پیام»، بوده: از جمله علی حاتمی و عباس کیارستمی. برخی دیگر هم مثل امیر نادری، مسعود کیمیایی و جلال مقدم گامهای دوم یا سومشان را در پیام برداشتند.
خواننده این کتاب به احتمال زیاد توقع خواندن خاطرات او از دوران تهیه فیلمها و مسائل مربوط به سینما را دارد اما عباسی بیشتر به توضیح درباره کابوس سیسالهای پرداخته: دورانی که او ناچار به ترک عرصه مورد علاقهاش یعنی سینما، و غربتنشینی شد.
همچنین کتاب کتاب «اسطوره و نماد در ادبیات و هنر: گفتوگو با جلال ستاری» نوشته ابوالقاسم اسماعیلپور مطلق و فروغ اولاد در 1000 نسخه با بهای 30هزارتومان در نشر یادشده راهی بازار شده است.
در نوشته پشت جلد کتاب آمده است: اسطوره بیگمان وجهی نمادین و رمزی دارد، چون ملهم از رویاها، ناخودآگاه جمعی و کهننمونههاست. اما نمادین بودن اسطوره مانع از آن نیست که از واقعیت سرچشمه نگیرد. هر اسطوره مانند رویا ریشه در واقعیت و عینیت دارد. اسطورهها به زبان رمز و نماد بهتر درک میشوند، چون اسطورهباوران به آسانی رمز اسطوره را درمییابند. در بین اسطورهپژوهان معاصر ایرانی، استاد جلال ستاری بیش از دیگران به تحلیل اسطوره و اسطورهشناسی و تاثیر آن در ادبیات و هنر پرداخته است. رویکرد ما در این گفتوگوی طولانی، سویههای نمادین اسطوره و نماد و تاثیر آن در ادبیات (شعر و داستان) و هنر (نقاشی، نمایشنامه و سینما) بوده است.
دیگر کتاب منتشرشده در نشر چشمه، «شهروند شهرهای داستانی؛ زندگی و آثار سیدمحمدعلی جمالزاده» نوشته حسن میرعابدینی است که در 141 صفحه با شمارگان 700 نسخه و قیمت 16 هزارتومان عرضه شده است. این کتاب پیشتر در نشر دیگری منتشر شده بود.
در نوشته پشت جلد کتاب عنوان شده است: «مجموعه کلاسیکهای ادبیات معاصر» با این هدف شکل گرفته است که خواننده در قالب دفترهایی موجز و از منظر انتقادی، با جنبههای گوناگون جهان داستانی نویسندگان طراز اول ایران آشنا شود. در این رویکرد، به ویژه تأکید بر نوآوریهایی است که جواز ورود هر نویسنده به تاریخ ادبیات تلقی میشود. نخستین دفتر این مجموعه ویژه جمالزاده است.
جمالزاده یکی از مشهورترین نویسندگان فارسیزبان در جهان است. اما بسیاری از منتقدان ایرانی، بیآنکه همه آثارش راخوانده باشند، درباره کار ادبی او نظر دادهاند. داستانهای او را باید از نو خواند، زیرا برخی از نوآوریهای نوشتاری و زبانی و جنبههایی از بحثهایش هنوز مطرحاند.
بسیاری از دوروبریهای ما انگار از داستانهای این نویسنده بیرون جستهاند و به دنیای امروز آمدهاند و زندگی میکنند. حتی اگر جامه بدل کرده باشند، بنمایه طبایعشان همان است که بود. آیا این از هنر جمالزاده ناشی شده است یا از وضع جامعه ما که در آن بر همان پاشنهای میگردد که در آن روزگاران به تاریخ پیوسته میگشت؟