سکته قلبی (انفارکتوس) چیست - بخش چهارم

علت آنژین و انفارکتوس هر دو یکی است و آن تنگی سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) می‌باشد. هر دو در اشخاصی که دچار تنگی سرخرگ‌های تغذیه‌کننده قلب هستند، اتفاق می‌افتد.

سکته قلبی  (انفارکتوس) چیست (4)

 

 آیا جراحی قلب، بعد از حمله قلبی می‌تواند به بهبود بیمار کمک کند؟

اگر درد آنژینی به‌طور متناوب دائم باعث ناراحتی بیمار باشد، یک عمل جراحی (By-pass) یعنی پیوند سیاهرگ ران‌ به جای سرخرگ‌های تنگ شده قلب می‌تواند مفید واقع شود. عمل جراحی به‌طور موثر سبب کاهش خطر و اشکالات بعدی نمی‌شود.

 پس از بروز انفارکتوس قلبی، عضله مبتلا برای همیشه خراب می‌شود؛ از این‌رو کوشش برای بهبود بخشیدن به این عضله برای خون‌رسانی بی‌نتیجه است. در افرادی که یک لخته خون تازه باعث خرابی عضله نشده باشد، با پیوند سیاهرگ به جای سرخرگ‌های قلب، می‌توان خطر تخریب عضله را کاهش داد.

البته شناسایی این قبیل بیماران حتی با انجام کاتتریسم نیز بسیار دشوار است. در مجموع، تعداد کمی از بیماران ممکن است بهبود یابند و در اکثر موارد معالجه از طریق انجام آزمایش‌های مختلف و تجویز داروهای مناسب بهتر از انجام یک عمل جراحی پیچیده است.

 

 چه عواملی باعث ایجاد لخته در سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) می‌شوند؟

ما هنوز پاسخ کاملی برای این پرسش نداریم و فقط می‌دانیم که لخته در سرخرگهایی که قبلا بیمار شده‌اند، اتفاق می‌افتد. بروز انفارکتوس در عروق کرونر طبیعی و سالم بسیار نادر است و تحت این شرایط، سایر بیماری‌های قلبی باعث انفارکتوس می‌شوند. به‌طور کلی خطر لخته شدن بستگی به شدت بیماری عروق کرونر دارد؛ گرچه این موضوع همیشه صادق نیست.

چگونگی تشکیل لخته به‌طور کامل شناخته نشده، ولی می‌دانیم که اگر رگی بریده شود، واکنش طبیعی بدن برای بند آوردن خون تشکیل لخته است. لخته در سرخرگ‌های سالم ظاهر نمی‌شود، ولی در سرخرگ‌های بیمار و ناسالم تشکیل لخته عیناً مانند بریدگی رگ‌هاست و لخته ظاهر می‌شوند. هنوز معلوم نیست که چرا این لخته‌ها در داخل سرخرگ‌های بیمار و ناسالم تشکیل می‌شود، احتمالاً غلظت خون و بالا بودن چربی‌های خون می‌تواند در ایجاد لخته (ترومبون) دخیل باشد.

 

علائم حمله قلبی

علامت مشخصه آن، احساس درد در ناحیه قلب است. (که قبلاً توضیح داده شد) درد به‌طور معمول در وسط قفسه سینه احساس می‌شود و عیناً مانند درد آنژین است، با این‌تفاوت که مدت آن طولانی‌تر است (معمولاً بین 20 دقیقه تا شش ساعت طول می‌کشد) دردی که در حدود 24 ساعت ادامه یابد بعید است که ناشی از انفارکتوس باشد. درد ممکن است بسیار شدید و همراه با تعریق و اضطراب باشد؛ ضمناً با تغییر وضعیت یا تنفس عمیق، تغییری در درد ایجاد نمی‌شود.

انفارکتوس، در بعضی اوقات با تنگی نفس همراه است. برخلاف تصور عمومی، بیهوشی، یک حالت طبیعی به دنبال انفارکتوس میوکارد نیست. درد ممکن است به اندازه‌ای شدید باشد که بیمار مجبور شود، ‌دراز بکشد، و موقتاً قادر به صحبت کردن نباشد، اما هنوز هوشیار است. اگر بیمار در این مرحله، واقعاً بیهوش شود، حتماً علت دیگری غیر از عارضه انفارکتوس قلبی داشته و یا اینکه اساساً تشخیص انفارکتوس، درست نبوده است. عوارضی مانند: سرگیجه از علائم ثانویه انفارکتوس قلبی است.

 

 چه افرادی در معرض انفارکتوس (میوکاردیال اینفارکشن) قرار دارند؟

علت آنژین و انفارکتوس هر دو یکی است و آن تنگی سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) می‌باشد. هر دو در اشخاصی که دچار تنگی سرخرگ‌های تغذیه‌کننده قلب هستند، اتفاق می‌افتد. معمولاً مردان در سنین بالای 30 و زنان در سنین بالای 40 سال در معرض خطر قرار دارند.

عوارض تشدیده کننده در هر دو جنس یکسان است سیگار از عوامل افزایش خطر است که بیشتر سبب انفارکتوس می‌شود تا آنژین.اگرچه هر دوی این بیماری‌ها در اثر تنگی مجرای سرخرگ‌های تغذیه کننده قلب (عروق کرونر) پدید می‌آیند، با این‌حال ممکن است فردی مبتلا به آنژین شود، بی‌آنکه اصولاً دچار انفارکتوس شده باشد و یا برعکس.

 

برای خواندن بخش اول- سکته قلبی  (انفارکتوس) چیست- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- سکته قلبی  (انفارکتوس) چیست- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- سکته قلبی  (انفارکتوس) چیست- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان