زنان سینمای ایران در نمایشگاه ۲۶ زن عکاس

گالری شیرین میزبان نمایشگاهی بود با موضوع عکاسی. آثار ۲۶ زن عکاس روز جمعه ۳۰ مهر در  این گالری افتتاح به نمایش درآمد. در افتتاحیه این گالری هنرمندانی نیز حاضر بودند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا نگاهی به این نمایشگاه داشته باشیم.

گالری شیرین میزبان نمایشگاهی بود با موضوع عکاسی. آثار 26 زن عکاس روز جمعه 30 مهر در  این گالری افتتاح به نمایش درآمد. در افتتاحیه این گالری هنرمندانی نیز حاضر بودند. در ادامه با بنیتا همراه باشید تا نگاهی به این نمایشگاه داشته باشیم.

نمایشگاه عکس 26 عکاس زن

عکاسی هنری است که بی واسطه و مستند زندگی را به تصویر می کشد و زمان را منجمد و ثبت می کند. اتفاقاتی که در یک لحظه ثبت می شوند، جاودانه هم می شوند و نگاه به آنها انسان را به زمان ثبت شان می برد. یا تصویری متفاوت از جایی که ما تصوری دیگر از آن داریم به ما ارائه می دهد. مانند تصور متفاوتی که بسیاری از زندگی در پایتتخت کره شمالی دارند. این مطلب را در بنیتا بخوانید.

و اما گالری شیرین. آثار به نمایش درآمده در این نمایشگاه به همت «امیرحسین حشمتی» گردآوری شده و عکس‌های سه نسل از عکاسان زن ایران است. موضوع مشخصی برای هنرمندان در نظر گرفته نشده که این خود برخلاف بسیاری از نمایشگاه‌های گروهی است. به همین خاطر مخاطب با مجموعه‌ای متنوع از آثار عکاسی در شاخه‌های فاین آرت، مستند اجتماعی، استیج فوتوگرافی و عکاسی تئاتر مواجه می‌شود. از هر هنرمند بین 2 تا 30 قطعه عکس به نمایش درآمده است. نکته‌ی جالب این نمایشگاه حضور تعدادی از هنرمندان شاخه‌های مختلف هنری به‌خصوص سینما در این نمایشگاه بود. چهره‌هایی چون «افسانه بایگان»، «آتیلا پسیانی»، «ترانه علیدوستی»، «صابر ابر» و «علی قربان زاده» در این افتتاحیه حضور داشتند.

افسانه بایگان در نمایشگاه عکس

افسانه بایگان

ترانه علیذوستی

ترانه علیدوستی

امیرحسین حشمتی در افتتاحیه این نمایشگاه در مورد چگونگی شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: «مهرماه سال گذشته ایده برپایی نمایشگاه گروهی برای عکاسان پیشکسوت را با خانم شیرین پرتوی مطرح کردم و پذیرفته شد. پس از آن با استادم یحیی دهقان‌پور مشورت کردم و متوجه شدم انتخاب تعدادی عکاس به‌عنوان پیشکسوت کار سختی است. برای اینکه بتوانم نمایشگاهی محدود و خاص که قابل مدیریت باشد برگزار کنم، تصمیم گرفتم آثار زنان عکاس را به نمایش بگذارم و با توجه به اینکه این اتفاق قبلاً سابقه نداشته است لیست 31 نفره از عکاسانی که به آثار آن‌ها علاقه داشتم تهیه کردم که درنهایت این لیست به 26 نفر رسید. نمی‌خواستم از هنرمندان جدا باشم و با فراخوان دادن کارها را جمع کنم، بنابراین سعی کردم در ژانرهای مختلف عکاسی بر اساس شناخت قبلی که داشتم از هنرمندان دعوت کنم و آثار عکاسان را با همدلی آن‌ها انتخاب کردم.»

این عکاس ادامه داد: «طوری کارها را انتخاب کردم که باوجود تفاوت‌های زیاد، نگاه عکاسانه چندان از هم منفک نیست. از طرفی دوست‌داشتم تا جای ممکن وجوه متفاوت عکاسی دیده شود. آثاری از سه نسل عکاسان انتخاب کردم و توانستم مجموعه‌ای درست کنم که حس خوبی برای هر بیننده‌ای ایجاد کند. در این نمایشگاه عکاسان مطرح در کنار کسانی که فقط یک نمایشگاه داشتند ولی کارشان خیلی خوب است قرار گرفته‌اند. این روند یک سال طول کشید و سرانجام این نمایشگاه توسط الناز کاظمی چیدمان شد.»

یکی از هنرمندانی که آثارش در این نمایشگاه به نمایش درآمده، «کیمیا رهگذر» است. مجموعه‌ای که او به نمایش گذاشته تعدادی از آثار مجموعه عکسی است که او در سال 2010 کار کرده. او در مورد این نمایشگاه نظر جالبی داشت. وی گفت: «اینکه عنوان نمایشگاه عکاسان زن است باعث شده بینندگان وجه اشتراک آثار را زن بودن هنرمندان بدانند و ناخودآگاه کارها را با هم مقایسه می‌کردند. اما به نظر من کارها قابل‌مقایسه نیست، ممکن است در کاری تکنیک خیلی بالا باشد و در کار دیگر موضوع خیلی مهمی با یک تکنیک معمولی نشان داده شود.»

این عکاس تاکید داشتن روی زن بودن عکاسان را نکته‌ی قابل‌توجهی نمی‌دانست و به نظر او تأکید روی این موضوع مخاطب را به سمتی سوق داده که باید زن بودن عکاس در اثر مشخص باشد.

او ادامه داد:«احساس می‌کنم زن بودن عکاسان اگر در عنوان نمایشگاه مطرح نمی‌شد و آدم‌ها خودشان می‌آمدند و متوجه می‌شدند همه عکاسان زن هستند برایشان جالب‌تر بود. باوجود این خوشحالم که در میان این 26 نفر هستم. عده‌ای از من بزرگ‌تر هستند و حقی بر گردن کار عکاسی من دارند و عده‌ای جوان‌تر هستند که برایم جالب است کارهایشان را ببینم و آشنا شوم.»

علی قربانزاده در نمایشگاه عکس

علی قربانزاده

آتیلا پسیانیآتیلا پسیانی و حمیدضا صدر

هنرمندانی که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش درآمده عبارت‌اند از: «رعنا جوادی»، «هنگامه گلستان»، «غوغا بیات»، «نغمه قاسملو»، «مهروا آروین»، «مهشید نوشیروانی» به‌عنوان عکاسان نسل اول؛ «شادی قدیریان»، «کتایون کرمی»، «کیمیا رهگذار»، «آزیتا سمناک»، «نازلی عباسپور» به‌ عنوان عکاسان نسل دوم و از «آبنوس البرزی»، «مریم تخت‌کشیان»، «باران جعفری»، «سمیه جعفری»، «زهرا خرمی»، «گوهر دشتی»، «مریم رحمانیان»، «هلیا رضایی»، «کمند رضوی»، «مریم سعید‌پور»، «نسیم گلی»، «یلدا معیری»، «تهمینه منزوی»، «حنا میرجانیان» و «همیلا وکیلی» به‌عنوان عکاسان نسل سوم.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان