چرا چای‌ های لاغری و سم زدا بی فایده هستند

این محصولات را اغلب در قفسه‌های مواد غذایی مرتبط با سلامتی می‌بینید، چای‌هایی که قول می‌دهند سوخت و ساز بدن شما را زیاد کنند، اشتهایتان را از بین ببرند و به شما در کم کردن وزن کمک کنند

این محصولات را اغلب در قفسه‌های مواد غذایی مرتبط با سلامتی می‌بینید، چای‌هایی که قول می‌دهند سوخت و ساز بدن شما را زیاد کنند، اشتهایتان را از بین ببرند و به شما در کم کردن وزن کمک کنند. این محصولات با نام‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شوند اما وعده‌هایی که می‌دهند یکسان هستند. به عنوان مثال می‌گویند این چایی را بنوشید تا هم وزن کم کنید و هم بدن خود را سم زدایی کنید. ما تحقیقات بیشتری در این مورد انجام داده‌ایم و نظر کارشناسان را در این رابطه پرسیده‌ایم پس با بنیتا همراه باشید.

چای لاغری

کارشناسان می‌گویند این محصولات قابل اعتماد نیستند. در بهترین حالت شما فقط پولتان را هدر می‌دهید و در بدترین حالت باید بگوییم که برای سلامتی شما مضر هستند و تعداد زیادی از پزشکان و محققان می‌گویند تبلیغاتی که در مورد این چای‌ها انجام می‌شود دروغی بیش نیست. چای حاوی ترکیباتی مانند پلی فنول‌ها و کافئین است و ممکن است مقداری سوخت و ساز بدن را افزایش دهد اما این مقدار به حدی نیست که روی وزن بدن تاثیر جدی بگذارد. اگر این موضوع حقیقت داشته باشد کارخانه‌های تولید کننده این محصولات باید میلیارد‌ها تومان درآمد داشته باشند. به علاوه این محصولات اغلب دارای افزودنی‌هایی مانند انواع محرک‌ها هستند که مزایای سلامتی چای خالص را ندارند.  

چای لاغری

چایی‌های که اغلب در اینستاگرام تبلیغاتشان را می‌بینید، تضمین می‌کنند که بدن شما را سم زدایی می‌کنند که البته به گفته پزشکان صحت ندارد. تمام چایی‌هایی که ادعای سم زدایی می‌کنند حاوی مواد مخدر هستند. بدن شما سیستم سم زدایی خودش را دارد که 24 ساعت روز و 7 روز هفته کار می‌کند. در واقع کبد شما تمام سموم را از بین برده و کلیه‌هایتان مواد زاید را دفع می‌کنند. می‌توان گفت هیچ چیزی در داخل چای یا دیگر محصولات وجود ندارد که بتواند بدن شما را سم زدایی کند. در واقع این محصولات حاوی نوعی ملین‌های ضعیف هستند که تعداد دفعات دستشویی رفتن شما را بیشتر کرده و این توهم را در شما ایجاد می‌کند که مواد سمی بدنتان در حال دفع شدن هستند. این روش مورد تایید سازمان جهانی غذا و داروی آمریکا نبوده و راه مطمئنی برای از دست دادن وزن نیست.

این قبیل تبلیغات در مورد چای‌های معمولی نیز وجود دارد. مثلا بعضی کارخانه‌های تولید چای سبز می‌گویند محصولاتشان سوخت و ساز بدن را افزایش خواهد داد در حالی که برخی تولید کننده‌های چای اولانگ می‌گویند می‌توانند چربی‌ها را سوزانده و یا اشتها را کم کنند. بیشتر تحقیقات در مورد چای و کاهش وزن روی چای سبز صورت گرفته و پزشکان معتقدند ترکیبی از کافئین و پلی فنول، تاثیر خیلی کمی روی سوخت و ساز بدن می‌گذارد. با این حال این تاثیر آنقدر کم بوده که قابل اغماض است. تاثیر نوشیدن چای سبز برای یک دوره کوتاه زمانی، نتیجه چندانی در کاهش وزن نخواهد داشت. نتیجه یک تحقیق انجام شده در سال 2009 نشان می‌دهد نوشیدن چای سبز تاثیر کوچکی در کاهش و ثابت نگه داشتن وزن دارد. اما به گفته محققان باید در مورد نتیجه آن با احتیاط عمل شود زیرا این موضوع به طور صد در صد ثابت نشده است. 

چای سبز

البته این به این معنی نیست که نوشیدن چای سبز خاصیت نداشته باشد بلکه می‌گویند تاثیر آن در کاهش وزن به اندازه ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم نیست. باید بگوییم که چای سبز به دلیل داشتن پلی فنول‌های زیاد (مانند فلاونوئیدها و کاتشین)، برای سلامتی بسیار مفید بوده و برای داشتن فعالیت‌های آنتی اکسیدانی مورد تحقیق قرار گرفته‌اند. شایعه شده است که چای اولانگ دارای مزیت‌های کاهش وزن است اما پزشکان می‌گویند برای تایید آن نیاز به شواهد و مدارک بیشتری دارند. نتیجه یک تحقیق انجام شده در سال 2013 اعلام کرده است که هیچ دلیل قانع کننده‌ای مبنی بر موثر بودن چای اولانگ و دیگر انواع چای بر کاهش وزن تا به حال پیدا نشده است. با این حال پزشکان می‌گویند انواع مختلف چای از این جهت که نوشیدنی بدون کالری هستند می‌تواند به طور غیر مستقیم در کنترل اشتهای شما تاثیر داشته باشد. و باید بگوییم که نوشیدن آب نیز همین کار را انجام می‌دهد بنابراین نسبت به نوشیدن آن آگاهانه تر عمل کنید.

اگر هدفتان کاهش وزن است به شما پیشنهاد می‌کنیم عادات غذایی و ورزش کردن را جایگزین نوشیدن محصولاتی کنید که شعارشان کاهش وزن و سم زدایی بدن شما است و اطمینان داشته باشید که داشتن یک رژیم غذایی مناسب همراه با فعالیت‌های فیزیکی، می‌تواند شما را به وزن ایده‌آلتان برساند.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان