۸ نشانه استرس بیش از اندازه که خودتان هم خبر ندارید

استرس می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌های ما باشد زیرا سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف کرده و باعث بروز مریضی و درد می‌شود

استرس می‌تواند دلیل بسیاری از بیماری‌های ما باشد زیرا سیستم ایمنی بدن ما را ضعیف کرده و باعث بروز مریضی و درد می‌شود. استرس به ما کمک می‌کند بتوانیم عملکرد متعادل داشته باشیم و شاید همین موضوع سبب شود علائمی که به ما آسیب می‌رساند را نتوانیم تشخیص دهیم. یک متخصص، استرس را اینگونه تعریف می‌کند: هر تغییری در محیط که بدن شما باید نسبت به آن واکنش نشان داده و خودش را تطبیق دهد. بدن از طریق تغییرات فیزیکی، ذهنی و احساسی واکنش نشان می‌دهد. خیلی از اتفاقاتی که برای شما و در اطراف شما رخ می‌دهند و خیلی از کارهایی که خودتان انجام می‌دهید، به بدن شما استرس وارد می‌کند. شما می‌توانید تحت تاثیر محیط، بدن یا افکارتان، جنبه‌های مختلفی از استرس خوب و بد را تجربه کنید. زمانی که دچار استرس می‌شوید ممکن است متوجه این موضوع نشوید زیرا علائم آن به گونه‌های متفاوتی بروز می‌کند. ما می‌خواهیم 8 نشانه استرس بیش از اندازه که ممکن است از آن‌ها بی‌خبر باشید را با شما در میان بگذاریم پس در ادامه با بنیتا همراه باشید.

استرس بیش از اندازه

1- بدنتان درد می‌کند

معمولا ما به زمزمه‌های بدنمان گوش نمی‌کنیم تا اینکه درد آن شروع به فریاد زدن می‌کند. در مراحل بالای استرس بدن شما شروع به شکستن می‌کند. دلدرد، اسهال، زخم معده، درد قفسه سینه، تپش قلب، درد مفاصل و سردرد از جمله علائم استرس بیش از اندازه هستند. بنابراین سعی کنید نسبت به منشا دردهای بدنتان آگاهی داشته باشید و آن‌ها را نادیده نگیرید. اولین قدم برای کنترل و مدیریت استرس این است که نسبت به علائم آن آگاهی داشته و آن‌ها را قبول کنید.

استرس بیش از اندازه

2- نمی‌توانید خوب بخوابید

هرگونه نوسان و تغییر الگوی خواب، از خوابیدن در اثر خستگی گرفته تا بی‌خوابی باید علت یابی شود. مدیتیشن، ورزش و رژیم غذایی متعادل می‌تواند مشکلات خواب را برطرف کند. اما باید علت و مشکل آن ریشه یابی شود. آیا شب‌ها بیش از اندازه نگران هستید؟ آیا در هنگام خوب کابوس می‌بینید؟ وقایعی که در طول روز برای ما رخ می‌دهند در ضمیر ناخودآگاه ما تاثیر می‌گذارند و روی خوابیدن یا نخوابیدن ما اثر دارند. استرس نمی‌گذارد ذهن ما به آرامش برسد. الگوهای خواب با افزایش سن و تغییر عوامل محیط، دچار تغییر می‌شوند. با همه این‌ها به یاد داشته باشید زمانیکه دچار استرس مزمن می‌شوید اولین چیزی که تحت تاثیر قرار می‌گیرد خواب شما است. 

3- وزن شما در حال تغییر است

آیا پرخوری می‌کنید یا فراموش می‌کنید که غذا بخورید؟ استرس سرعت سوخت و ساز بدن شما را کاهش داده و باعث افزایش وزن شما می‌شود. تغییر در اشتها نشان دهنده این است که بدن ما از نظر احساسی یا فیزیکی تحت تاثیر قرار گرفته است. اگر دچار اضطراب و تشویش هستید و علت آن را ریشه یابی نکنید، این موضوع می‌تواند منجر به کاهش وزن سریع شما شود. زمانی که بدن ما دچار استرس مزمن می‌شود، سلول‌های بدن اکسیژن کافی دریافت نمی‌کنند. غذا انرژی است و چیزی که می‌خوریم نشان دهنده این است که چگونه اوضاع را کنترل می‌کنیم. آیا زیاد شیرینی می‌خورید؟ آیا به اندازه کافی غذا نمی‌خورید؟ بدن یک ماشین است و نحوه رفتار ما با آن نشان دهنده ظرفیت ذهن ما در مواجهه با مسائل عاطفی است.

استرس بیش از اندازه

4- نمی‌توانید فکر کردن به کار و مشکلات را متوقف کنید

اگر نمی‌توانید برای مدتی فکر کردن به کار، اوضاع مالی و دیگر چالش‌ها را برای پیدا کردن تعادل متوقف کنید، باید بگوییم که زندگی شما تحت فرمان استرس است. مارک تواین (Mark Twain) می‌گوید اضطراب داشتن مانند پرداخت بدهی می‌ماند که شما بدهکارش نیستید. تا زمانی که از مشکل جدا نشوید نمی‌توانید راه حلی برای آن پیدا کنید. نگرانی و تشویش بیش از اندازه می‌تواند باعث بروز مشکلات جسمی و روانی برای شما شود. اگر شما به طور مداوم در حال چک کردن موبایل، ایمیل و یا دیگر راه‌های ارتباطی با محل کار خود هستید، زمان آن رسیده که با واقعیت زندگی خود رو به رو شوید، استرس دارد شما را از پا در می‌آورد.

5- نمی‌توانید بنشینید

آرام و قرار نداشتن بزرگترین و مشهودترین شکل بیش از حد استرس داشتن است. اگر نمی‌توانید به پیاده‌روی بروید، در حالی که مشغول تفکر هستید سر جای خود نشسته و حرکات آرام کششی انجام دهید. اگر به قدری مضطرب هستید که حتی نمی‌توانید کتاب بخوانید، زمان آن رسیده که به بررسی علت بپردازید. گاهی اوقات ذهنتان بزرگترین دشمن شما است. و باید ترس و اضطراب خود را مدیریت کنید. شاید استرس در نتیجه عدم تعادل عاطفی در بدن شما رخ داده باشد معمولا چیزهایی که ما از آن‌ها جلوگیری می‌کنیم بیشتر و بیشتر به ما فشار وارد می‌کنند تا اینکه آن را در دیگر نقاط بدنمان احساس می‌کنیم.

6- صبر و تحملتان با دیگران اندک است

یکی از اولین نشانه‌های استرس بیش از اندازه این است که قادر به صبر و تحمل در برابر دیگران نیستید و عزیزانتان اولین کسانی هستند که مورد خشم و عصبانیت شما قرار می‌گیرند. اگر معمولا زود خشمگین می‌شوید به این معنی است که بار سنگینی روی دوش‌هایتان قرار دارد. گاهی اوقات باید قبول کنیم که آسیب پذیر هستیم و از دیگران کمک بخواهیم. فقدان صبر در دیگران و شما نشان دهنده این است که باید کمی آرام باشید و از محیط اطرافتان لذت ببرید.

استرس بیش از اندازه

7- خلق و خوی شما در نوسان است

زمانی که سطح استرستان افزایش پیدا می‌کند سلامت روان شما تحت تاثیر قرار می‌گیرد. اگر یک لحظه شاد بوده و یک لحظه دیگر در حال گریه کردن هستید یا خشمگین شده‌اید شاید دلیلش این باشد که هورمون‌های شما تحت تاثیر استرس بیش از اندازه هستند. اینکه همه چیز را در خودتان بریزید و بخواهید تمام مشکلات را خودتان حل کنید، هیچ کمکی به شما نخواهد کرد. با دیگران صحبت کنید و از آن‌ها کمک بخواهید. زمانی را به خودتان اختصاص دهید و سعی کنید بفهمید چه چیزی باعث تغییر در رفتارتان شده است. استرس نه تنها به بدن شما آسیب وارد می‌کند بلکه روابط شما را نیز به خطر انداخته و به آن لطمه می‌زند. همچنین استرس می‌تواند باعث بروز اختلالات اضطرابی و وسواسی مانند اعتیاد به مواد مخدر و غذا و حتی مشکلات روانی شود.  

استرس بیش از اندازه

8- موهایتان می‌ریزند

دکتر کارولین جیکوب (Carolyn Jacob) بنیانگذار و مدیر پزشکی جراحی زیبایی شهر شیکاکو می‌گوید: به طور معمول روزانه مردم حدود 100 تار موی خود را از دست می‌دهند بدون اینکه حتی متوجه آن شوند. گاهی اوقات داشتن استرس‌های قابل توجه باعث تغییر در عملکرد فیزیولوژی بدن شما شده و مقدار قابل توجهی از موهای شما وارد مرحله استراحت می‌شوند. سپس بعد از گذشت 3 تا 4 ماه یا بیشتر، تمام موهایی که وارد این مرحله شده‌اند، می‌ریزند. این موضوع می‌تواند هشدار دهنده باشد. انواع حوادثی که در چرخه معمولی موهای شما اختلال ایجاد می‌کند می‌تواند تحت تاثیر استرس، تغییرات فیزیولوژیکی قابل توجهی در بدن شما ایجاد کند. بنابراین اگر ریزش موهایتان زیاد شده زمان آن رسیده که ببینید کدام دلایل احساسی باعث بروز این تغییرات فیزیکی شده است.

زندگی گاهی اوقات می‌تواند چالش برانگیز باشد و شرایط جسمی، روحی و عاطفی ما به طور مداوم در حال تغییر است. اینکه حواسمان به خودمان باشد و بتوانیم مسائل مهم را از مسائل غیر مهم تشخیص دهیم به نفع خودمان است زیرا بیماری‌های کوچک امروز می‌تواند در آینده مشکل ساز شود. استرس مانند یک قاتل خاموش است. بنابراین نسبت به تغییراتی که در بدنتان رخ می‌دهد آگاه باشید و هرچه سریع‌تر برای بهبود آن اقدام کنید. زندگی کوتاهتر از این است که بخواهید آن را با هرج و مرج سپری کنید.


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان