ماهان شبکه ایرانیان

برای همیشه با جوش های سر سیاه خداحافظی کنید

شاید شما هم ویدئوها یا دستور تهیه اسکراب‌های‌ زیادی در اینترنت با موضوع از بین بردن جوش های سر سیاه دیده باشید

شاید شما هم ویدئوها یا دستور تهیه اسکراب‌های‌ زیادی در اینترنت با موضوع از بین بردن جوش های سر سیاه دیده باشید. جوش‌های سر سیاه بسیار شایع و آزار دهنده هستند. دکتر دوریس دی (Doris J. Day) متخصص پوست از نیویورک می‌گوید: شاید فکر کنید که این دانه‌های سیاه به پوست شما چسبیده‌اند و اگر آن‌ها را از بین ببرید خیالتان راحت می‌شود که برای همیشه از شر آن‌ها خلاص شده‌اید. یا به عبارتی فکر می‌کنید آن‌ها بسیار قابل کنترل بوده و بعد از پاک شدنشان دیگر آن‌ها را نخواهید دید. اما واقعیت اینطور نیست، برای اینکه بتوانید آن‌ها را برای همیشه از بین ببرید باید طی یک فرآیند مناسب، با استفاده از محصولات مناسب، رژیم صحیح مراقبت از پوست و حتی گاهی اوقات با کمک متخصصان این کار را انجام دهید. ما با دکتر دی صحبت کرده‌ایم و از او در مورد موثرترین راه‌ها برای رهایی از جوش‌های سر سیاه سوال کرده‌ایم پس در ادامه با بنیتا همراه باشید تا راه حل‌های او را باهم بخوانیم.

دشمن را بشناسید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

اولین گام برای درمان جوش‌های سرسیاه این است که آن‌ها را به درستی درک کنید. اساسا می‌توان گفت جوش‌های سر سیاه منافذی هستند که با پوست مرده، روغن و جوش‌های میکروبی (باکتری‌هایی که در پروتئین و روغن نفود می‌کنند و باعث ایجاد جوش می‌شوند) پر شده است. سطح روی جوش‌های سفید بسته است در حالی که جوش‌های سر سیاه سطح بازی دارند. قرار گرفتن در معرض هوا باعث می‌شود که این حفره‌های کثیف، اکسید شده و به رنگ سیاه در بیایند و دلمان بخواهد هر چه سریع‌تر از شر آن‌ها خلاص شویم.

از سالیسیلیک اسید به مقدار زیاد استفاده کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

سالیسیلیک اسید بهترین دوست شما در از بین بردن جوش‌های سر سیاه است. این ماده در اکثر درمان‌هایی که برای جوش‌ها موثر است وجود دارد. مواد تشکیل دهنده آن به گردش سلول‌ها کمک کرده و باعث خالی شدن حفره‌ها می‌شود. بهترین راه برای استفاده این است که صورتتان را یک یا دو بار در روز با آن لایه برداری کنید. غلظت آن متغیر بوده و بین 0.5 تا 2 درصد است. ابتدا صورت خود را با محلول شستشو دهنده صورت بشویید سپس از محلول‌های از بین برنده لکه‌ها یا مرطوب کننده‌های دارویی استفاه استفاده کنید

هرچقدر این محصولات بیشتر روی صورتتان بمانند اثر بخشی آن‌ها بیشتر می‌شود. فقط حواستان باشد که در استفاده از آن‌ها افراط نکنید. از محصولاتی با غلظت‌های متفاوت استفاده کنید. نیاز نیست درصد سالیسیلیک اسید در همه محصولاتی که می خواهید استفاده کنید 2 درصد باشد اما حساسیت پوستتان را نیز در نظر بگیرید. اگر پوستتان دچار خشکی، کشیدگی یا تحریک شد، میزان غلظت را پایین آورده یا از محصولات کمتری استفاده کنید. دکتر دی می‌گوید: ممکن است بعضی از مردم نسبت به اثرات سالیسیلیک اسید بسیار تهاجمی برخورد کنند اما بدانید که همیشه مقداری زمان برای نشان دادن نتیجه استفاده از یک محصولات لازم است. بنابراین بین چند روز تا یک هفته صبر کنید و سپس در مورد مزایای یک محصول نتیجه گیری کنید.

بدانید که کدام محصولات نتیجه نمی‌دهند

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

اگر قصد استفاده از بنزوئیل پراکسید را دارید، هرگز از آن استفاده نکنید. شاید بنزوئیل بتواند جوش‌ها را سریعتر از بین ببرد اما سالیسیلیک برای درمان جوش‌های سر سیاه بهتر عمل می‌کند زیرا به لایه برداری و تخلیه حفره‌های پوستتان کمک می‌کند. بنزوئیل از بین برنده باکتری بوده و برای از بین بردن جوش‌های میکروبی  خوب عمل می‌کند. در مورد جوش‌های سر سیاه نیازی نیست نگرانی داشته باشید زیرا سطح این نوع جوش‌ها باز بوده و تماس با هوا باعث از بین رفتن باکتری‌های بی‌هوازی آنها می‌شود.

دکتر دی در مورد معرفی دیگر محصولاتی که به از بین جوش‌های سر سیاه کمکی نمی‌کنند می‌گوید: بعضی از مردم از هیدروژن پراکسید و الکل برای درمان این نوع جوش‌ها استفاده می‌کنند. اما این محصولات هیچ تاثیری روی باکتری‌هایی که باعث بروز جوش و آکنه می‌شوند ندارند و به درمان جوش‌های سر سفید و سر سیاه کمکی نمی‌کنند. اما پوست شما را خشک خواهند کرد. استفاده زیاد از هیدروژن پراکسید برای کلاژن موجود در سلول‌های پوست سمی بوده و می‌تواند به پوست شما آسیب وارد کند.

با هر محصولی که دوست دارید پوستتان را به آرامی لایه برداری کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

لایه برداری منظم باعث کنترل کردن جوش‌های سر سیاه می‌شود زیرا سلول‌های مرده را از داخل حفره‌ها پاک می‌کند. از یک اسکراب پوست ملایم یا گلیکولیک اسید خانگی مانند آب سیب سبز که برای درمان این نوع جوش‌ها و همچنین از بین بردن جای جوش‌ها موثر است، یک یا دو بار در هفته استفاده کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد. استفاده بیشتر از آن بی‌فایده است. دکتر دی می‌گوید: سعی کنید هم از لایه بردارهای طبیعی و هم شیمیایی استفاده کنید. فقط به یاد داشته باشید که در انجام این کار زیاده روی نکنید زیرا پوستتان آسیب می‌بیند. انتخاب‌های زیادی وجود دارند، ببینید پوستتان و خودتان چه چیزی دوست دارید و سپس همان را انتخاب کنید.

برای پوستتان یک براش یا قلم‌مو مخصوص داشته باشید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

اگر به دنبال توجیحی برای ولخرجی خرید یک براش مکانیکی برای صورتتان هستید اکنون زمان استفاده از این فرصت را دارید. شستشوی صورت با استفاده از یک براش مکانیکی به شما کمک می‌کند به جنگ جوش‌های سر سیاه بروید. نه تنها به این دلیل که استفاده از این وسیله یکی از بهترین راه‌ها برای لایه برداری است بلکه اجازه می‌دهد مواد تمیز کننده بهتر و با قدرت بیشتری به پوست شما نفوذ پیدا کنند. دکتری دی استفاده از این وسیله را توصیه می‌کند و می‌گوید: استفاده کردن از آن چه برای پیشگیری و چه برای درمان جوش‌های سر سیاه بهتر از این است که بخواهید از دست یا لیف حمام استفاده کنید.

اما همه براش‌های یکسان نیستند. هرچقد سر آن‌ها بیشتر تکان بخورد میزان سایششان نیز بیشتر خواهد بود. همچنین حواستان باشد که سر آن‌ها باید همیشه تمیز باشد و هر از گاهی با یک سر نو جایگزین شوند.

آرایش صورت خود را پاک کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

شاید یک شب با آرایش خوابیدن باعث بروز جوش‌های سر سیاه نشود اما تکرار مداوم این کار باعث بسته شدن منافذتان خواهد شد. دکتر دی می‌گوید: اگر می‌توانید به محض رسیدن به خانه، صورت خود را بشویید. اما اگر حوصله انجام این کار را ندارید می توانید از دستمال مرطوب استفاده کنید. یک بسته از این دستمال‌ها را کنار تخت بگذارید و به طور مرتب از آن‌ها استفاده کنید. همچنین سعی کنید تا جایی که ممکن است از لمس صورتتان با دست خودداری کنید زیرا با این کار باکتری‌ها وارد منافذ پوست شما شده و جوش های معمولی و سر سیاه روی صورتتان ظاهر می‌شوند. 

تا جایی که می‌توانید صورتتان را مرطوب کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

پوست خشک و پوسته پوسته شده دشمن شما است. بنابراین تا جایی که می‌توانید صورتتان را مرطوب کنید. در میان محصولات مراقبت از پوست به دنبال محصولاتی باشید که دو کلمه ضد جوش و ضد آکنه روی آن‌ها ذکر شده باشد. زیرا این محصولات منافذ پوست شما را پر نکرده و باعث بروز جوش نمی‌شوند. دکتر دی می‌گوید اینکه محصول انتخابیتان بدون روغن باشد هم مهم است اما ضد جوش و آکنه بودن آن مهم‌تر است. از استفاده از محصولات انسدادی مانند وازلین و سیلیکون اجتناب کنید زیرا این محصولات حاوی مواد تشکیل دهنده سنگین بوده و مانع رطوبت رسانی به پوست می‌شوند همچنین پوست مرده، روغن و باکتری نیز در داخل پوست گیر افتاده و باعث ایجاد جوش‌های سرسیاه بیشتری می‌شوند.

از رتینول یا رتینوئید استفاده کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

محصولات حاوی رتینول و رتینوئید معمولا خواص ضد پیری دارند اما برای درمان جوش‌های سر سیاه نیز مفید هستند. این محصولات کارایی سلول‌های شما را بدون اینکه آسیبی بهشان وارد شود زیاد می‌کنند. داشتن پوست سالم و خوب مقدار جوش‌های سر سیاه را نیز کاهش می‌دهد. می‌توانید هر شب از کرم شب‌های ملایم حاوی رتینول استفاده کرده و بعد از گذشت 3 ماه نتیجه آن را روی پوست خود مشاهده کنید.

از برچسب بینی استفاده کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

مطمئنا خیلی لذت بخش است که بتوانید تمام جوش‌های سر سیاه را یکجا و با استفاده از برچسب از روی بینی خود تمیز کنید. آن‌ها از بروز جوش‌ها جلوگیری نمی‌کنند بلکه تنها با یک حرکت تمام جوش‌ها را از بین می‌برند. دکتر دی می‌گوید هفته‌ای یک بار از این برچسب‌ها استفاده کنید و سعی کنید راه‌های درمانی دیگری را جایگزین استفاده از این روش کنید. اگر روی بینیتان علامت آفتاب سوختگی وجود دارد یا اینکه اگر پوست حساس دارید از این روش استفاده نکنید. خاک رس، زغال چوب، و ماسک صورت سالیسیلیک اسید یک جایگزین عالی برای این برچسب‌ها هستند. به یاد داشته باشید که قبل از استفاده از این محصولات، دستورالعمل آن‌ها را به دقت مطالعه کرده و عمل کنید.

خودتان را درمان نکنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

همانند دیگر کارهایی که باید به دست متخصصان انجام شوند، درمان جوش‌های سر سیاه را نیز نباید خودتان انجام دهید. شاید وسوسه شوید که با استفاده از درمان‌ها و راه‌حل‌های موجود در اینترنت این کار را خودتان انجام دهید اما به یاد داشته باشید که راه‌های بهتری برای رهایی از شر جوش‌های سر سیاه وجود دارند. شرکت‌های مراقبت از پوست میلیاردها دلار برای پیدا کردن راه‌حل درمان این نوع جوش‌ها هزینه کرده‌اند. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که به راه‌ حل‌های تصادفی که در یک وبلاگ می‌خوانید اکتفا کنید. باور کنید زمانی که صحبت از جوش‌های سر سیاه می‌شود، محصولات بسیار خوب و متنوع ارزانی در داروخانه‌ها وجود دارند که روی انواع مدل‌های پوستی امتحان شده‌اند و تاثیر خیلی بیشتری نسبت به درمان‌های خانگی با صرف هزینه مشابه دارند.

با متخصص پوست خود دیدار کنید

جوش سر سیاهCredit: Anna Sudit

شاید شما هم با دیدن جوش‌های سر سیاه وسوسه شده باشید که آن‌ها را فشار دهید. اما قبل از اینکه پولی صرف این کار کنید یا باعث ایجاد التهاب و ضخم روی پوست خود شوید، با دکتر پوست خود مشورت کنید. متخصص پوست شما می‌تواند با تجویز رتینول، قرص‌های شیمیایی، معرفی بهترین مراکز خدماتی، عوض کردن رژیم غذایی یا ساکشن کردن جوش‌ها به کمک نور درمانی نتیجه کار را چندین برابر بهتر کند.



قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان