ماهان شبکه ایرانیان

تغذیه و کاهش وزن (۱)

بخش اول-از خودتان آغاز می‌کنیم، چرا که همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن شباهت عجیب و بهانه‌های غریب مشابه یکدیگر دارند.

تغذیه و کاهش وزن (1)

دکتر سیدضیاءالدین مظهری

 

 

آغاز بهانه‌جویی‌ها و شدت یافتن آنها به مرور زمان در قبال مقابله با اوضاع پیش آمده در جهت کاهش وزن:

از خودتان آغاز می‌کنیم، چرا که همه افراد چاق یا دارای اضافه وزن شباهت عجیب و بهانه‌های غریب مشابه یکدیگر دارند. اگر به گذشته خود مراجعه کنید به یاد می‌آورید که تا به امروز چندین بار این مسائل را با خود گفته و مرور نموده‌اید:

1- این کار عملی نمی‌شود. 2- من توان انجام توصیه‌ها را ندارم. 3- چه کسی می‌تواند این همه زمان طولانی دوام بیاورد که من یکی از آنها باشم؟ 4- من حوصله، صبر و تحمل ندارم که مدت‌ها خود را محدود و مقید نمایم. 5- قول می‌دهم در اولین فرصت یک اقدام اساسی را شروع نمایم. 6- فعلاً به این دلایل که این چند روز مهمان دارم یا در مسافرت خواهم بود یا مراسمی است که برای انجام آن باید تدارک ببینم و صدها بهانه دیگر، از آغاز تصمیمات خود سرباز زده و اجتناب خواهم کرد.

راهکارهای حواله به وقت دیگر

قول می‌دهم که در اولین فرصت جهت چاره‌جویی و کاهش چربی‌های انباشته شده‌ام و بیماری شروع شده اقدام نمایم، ولی کِی و چه وقت؟

الف- بعد از جشن تولدهای خودم و خودت و این و آن.

ب- بعد از نامزدی، عقد و عروسی ایکس و ایگرک.

ج- بعد از تعطیلات عید یا اتمام ماه رمضان یا ماه‌های محرم و صفر.

د- بعد از آغاز تعطیلی مدارس بچه‌ها.

ه‍- بعد از اتمام تعطیلات مدارس بچه‌ها.

و- پس از برگشت از مسافرت تابستانی، زمستانی، عید و ... .

ز- بعد از پایان فصل گرما، بعد از پایان فصل سرما، از پس فردا، هفته دیگر، ماه دیگر و یا از آغاز سال جدید.

ملاحظه فرمایید چه آسان با استفاده از راهکارهای مختلف برای عدم اجرای برنامه‌های خود برای دستیابی به سلامتی‌تان شانه خالی می‌کنید و مرتباً به فرصت‌سوزی خود ادامه می‌دهید. سونامی دهشت بار اضافه وزن و چاقی و بیماری‌های وابسته به آنها به خروش آمده و به صورت تصاعدی هر لحظه بیش از پیش به سرعت آنها افزوده می‌شود، لذا به قول معروف:

 ای که دستت می‌رسد کاری بکن

پیش از آن کز تو نیاید هیچ کار

در نظر آورید که دوستداران لذت آنی به تلخ‌کامی‌ها و حسرت دایمی دچار گردیده‌اند. دوست و آشنا و وابستگان شاخه پدری و مادری را در خلوت و تنهایی خود بر صفحه خیال مجسم کنید که به سکته قلبی یا مغزی یا به سایر بیماری‌های استخوانی و مفصلی دچار گردیده و به علت بیماری‌های مزمن بدخیم و خوش‌خیم توان از دست داده و به کنجی پناه آورده‌اند و دیگر هیچ آرزویی غیر از دستیابی به سلامتی قبلی خود ندارند.

برای اینکه از این ناکامی‌های رنج‌آور و هستی‌سوز خودتان را وارهانید، باید به طور تدریجی ولی دایمی جهت زندگی خود را تغییر بدهید. برای شروع و پیشرفت در راستای دستیابی به اهداف ترسیمی خود، قدم‌های تأثیرگذاری را بردارید. هزاران نفر از افراد پی‌گیر و با استقامت این راه‌ها را پیموده‌اند و به فتح نوک قله موفقیت نایل آمده‌اند. شما نیز اگر بخواهید می‌توانید. خواستن توانستن است.

 چه افرادی موفق شده‌اند و یا خواهند شد؟

الف- آنهایی که با آهستگی و اطمینان خاطر تغییر رفتار را آغاز می‌‌کنند و ناامید نمی‌شوند.

ب- کسانی که با صبر، تحمل، تدبیر و اندیشه گره‌های ایجاد شده را با انگشت تدبیر باز کرده و می‌کنند و به بهانه واهی و یا خودساخته از اجرای نقشه ترسیمی سرباز نمی‌زنند.

ج- افرادی که عوامل بازدارنده و موانع پیش‌بینی شده و بهانه‌های ناشی از شانه خالی کردن از اجرای برنامه روزانه را با یک راهکار و استراتژی جایگزین ادامه داده‌اند، مثلا در جهت رسیدن به محدوده اهداف تعیین شده لازم دیده‌اند ساعت پنج بعدازظهر دقایقی را به پیاده‌روی و یا انجام حرکات سبک بدنی بپردازند و هر شب سالاد فصل میل نمایند و چند صباحی است که این کارها را انجام می‌دادند و اینک به علل مختلف و پیشامدهای گوناگون خلل و وقفه‌ای کوتاه در برنامه‌شان پیدا شده، لازم است راه چاره دیگری پیدا نمایند و رشته از هم گسیخته برنامه خود را گره زده و به اجرای ادامه تصمیمات از پیش تعیین شده خود بپردازند...

برای خواندن بخش دوم- تغذیه و کاهش وزن- اینجا کلیک کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان