اشتباهاتی که تقریباً همه زوج‌ها مرتکب می‌شوند [قسمت سوم/پایانی]

برخی از رفتارها نشانه‌های آشکاری هستند که یک رابطه را به زوال می‌کشانند. مثل انتقادات بیش‌ازحد، واکنش‌های تدافعی، تحقیر کردن، پاسخ ندادن و باهم همکاری لازم را نداشتن. امروز درباره‌ی راه‌های نامحسوس‌تری که باعث می‌شوند رابطه‌ی ما به آن خوبی که می‌خواهیم پیش نرود صحبت می‌کنیم و اینکه چطور از آن‌ها اجتناب کنیم. با بنیتا همراه باشید.

برخی از رفتارها نشانه‌های آشکاری هستند که یک رابطه را به زوال می‌کشانند. مثل انتقادات بیش‌ازحد، واکنش‌های تدافعی، تحقیر کردن، پاسخ ندادن و باهم همکاری لازم را نداشتن. امروز درباره‌ی راه‌های نامحسوس‌تری که باعث می‌شوند رابطه‌ی ما به آن خوبی که می‌خواهیم پیش نرود صحبت می‌کنیم و اینکه چطور از آن‌ها اجتناب کنیم. با بنیتا همراه باشید.

11- سخنرانی کردن

همسر شما بچه‌ی شما نیست. پس سعی نکنید با او با لحنی بزرگوارانه حرف بزنید. حواستان باشد که او فردی بالغ و عاقل است. پس حتی اگر فکر می‌کنید اصلاً متوجه مطلب نیست، سعی نکنید او را ساکت کنید یا سطح پایین حرف بزنید.

12- فراموش کردن این‌که حساس باشید

اینکه چطور چیزی را بیان می‌کنید معمولاً از خود حرفی که می‌زنید مهم‌تر است. جیغ‌وداد کردن، طعنه زدن، امرونهی کردن، یا لحن تند و زننده، باعث می‌شود که همسر شما یا خاموش شود و صحنه را ترک کند، یا اینکه شیوه‌ی تهاجمی و تدافعی در پیش بگیرد. که هیچ‌کدام از این‌ها نتیجه‌ای نیست که شما به دنبالش هستید. پس اگر عصبانی هستید، بگذارید کمی زمان بگذرد تا آرام شوید و بعد وارد بحث و گفت‌وگو با شریک زندگی‌تان بشوید.

13- منفعل یا پرخاشگر بودن

معاشرت سالم هم صادقانه است و هم روراست و مستقیم. وقتی امکانش نباشد، مردم مسائل را به‌صورت غیرمستقیم و با شیوه‌ه‌ای «انفعالی، تهاجمی» مطرح می‌کنند تا دیگران به ناخشنودی آن‌ها پی ببرند. به‌طور حتم کسی به رفتارهای پرخاشگرایانه یا منفعلانه پاسخ درستی نخواهد داد. با همسرتان به‌طور شفاف و واضح حرف بزنید، و اگر هم او سعی کرد این راه را در پیش بگیرد او را تنبیه و مجازات نکنید.

14- موردبحث مجدد قرار دادن

می‌دانیم که وسط حرف دیگری پریدن و دوباره حرف خود را زدن آن‌هم زمانی که فکر می‌کنید طرف مقابل به حرف شما گوش نداده کار آسانی است، ولی اینکه فقط شما حرف بزنید به این معنی خواهد بود که شما هم گوش نمی‌دهید، و گوش دادن نیمی از معادله‌ی معاشرتی است. آرام باشید، یک‌نفس عمیق بکشید و به شریکتان این شانس را بدهید تا حرفش را تمام کند.

15- ارائه‌ی مشاوره‌های درخواست نشده

اجازه بدهید همسرتان از شما درخواست همفکری کند و بعد به او بگویید که چه کار کند. همسرتان می‌خواهد به او گوش بدهید و احترام بگذارید، و اگر شما مدام به او مشورت‌های طلب نشده ارائه دهید، ممکن است او حس کند شما به تصمیم‌های شخصی او اعتماد ندارید. از او سؤال بپرسید، و مشکلی نیست که نظرتان را بگویید. فقط به یاد داشته باشید که همسرتان شایستگی  این را دارد که خودش تصمیم‌های شخصی‌اش را بگیرد.

16- اجتناب از موضوعات دشوار

اغلب اوقات اگر مشکلات را به حال خود رها کنید آن‌ها به‌خودی‌خود حل نمی‌شوند. گفت‌وگو درباره‌ی مسائل ناراحت‌کننده و دشوار یکی از جنبه‌های ناخوشایند ولی ضروری رابطه است. تعارض، مسئله‌ای عادی است و لزوماً به این معنی نیست که رابطه را دستخوش مشکلات می‌کند. موضوعات حساس می‌توانند با احترام و عشق مطرح شوند. به یاد داشته باشید که گاهی یک گفت‌وگوی دشوار از یک مشاجره‌ی واقعی بهتر است.

البته اگر شما در مطرح کردن موضوعات سخت دچار مشکلید، نباید هراسی داشته باشید که با همسرتان درباره‌ی کمک گرفتن از یک مشاور حرفه‌ای صحبت کنید. به شما دو مقاله‌ی 18 راه برای اینکه حسادت شریک زندگیتان را تحریک کنید و 14 گام برای دوباره مشتعل کردن شعله‌ی خاموش عشق در رابطه را نیز پیشنهاد می‌کنیم.

17- شما کاری را انجام می‌دهید که ما آن را «صحبت کردن در پوسته‌ی تخم‌مرغ» می‌نامیم

پوسته تخم مرغCredit: communication-magic

بیشتر مردم این را تشخیص نمی‌دهند؛ اما یکی از بزرگ‌ترین دلایلی که باعث شکست صمیمت در روابط می‌شود، تعارض و درگیری‌ها نیست، بلکه اجتناب از تعارض است. ما در مطالعاتمان آن را «صحبت کردن در پوست تخم‌مرغ» می‌خوانیم، و اگر شما به دنبال یک همبستگی نزدیک‌تر هستید، باید این عمل را متوقف کنید.

صحبت کردن روی پوست تخم‌مرغ هنگامی رخ می‌دهد که شما از ابراز و بیان احساستان پرهیز می‌کنید چون از واکنش همسرتان می‌ترسید. شما دو نفر یاد نگرفته‌اید چگونه هنگامی‌که مشکلی پیش می‌آید آن را متوقف کنید، خودتان را آرام کنید و بدون اینکه حالت تدافعی به خود بگیرید به دنبال پیدا کردن راه‌حل باشید.

ما فکر می‌کنیم اگر مانعی در کار نباشد، حقیقت نیمه‌کاره‌ای وجود نداشته باشد و غصه‌ای به وجود نیامده باشد، دلمان نسبت به هم صاف می‌ماند. فقط صادقانه به موضوع فکر می‌کنیم و درباره‌ی آن به گفت‌وگو می‌پردازیم. بیشتر مردم از اینکه اگر حقیقت را بگویند که چه فکری می‌کنند یا چه احساسی دارند، شریک زندگی‌شان چه خواهد گفت و چه واکنشی نشان خواهد داد می‌ترسند. برای همین چیزی نمی‌گویند.

این سرکوب شخصی و در خود ریختن احساسات فقط باعث رنجش و آزردگی می‌شود، درعین‌حال شما باید یاد بگیرید چگونه مسائل را مطرح کنید که همسرتان به شما گوش بدهد و درکتان کند.

توجه: بیشتر مردمی که فکر می‌کنند مشکل صحبت کردن روی پوسته تخم‌مرغ را داشته‌اند و می‌خواهند تمرین قدرت شخصی را شروع کنند، اغلب مرتکب خطای خیلی بزرگ دیگری می‌شوند. آن‌ها در بیان «حقیقت درونی‌شان» زیاده‌روی می‌کنند، بدون توجه به اینکه رفتارشان خصمانه، ستیزه‌جویانه و خودسرانه می‌شود. این موضوع خیلی بیشتر از آنچه که تصور کنید، بجای اینکه در رابطه کمک کننده باشد، مخرب و آزاردهنده است.

برای خواندن مطلب پیشین به «اشتباهات ارتباطی که تقریباً همه زوج‌ها مرتکب می‌شوند [قسمت دوم]» مراجعه کنید.

منبع: lifehacker,bustle ,communication-magic


قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر