ماهان شبکه ایرانیان

کوتاه کردن موی ٩ دانش‌آموز دختر دبستانی

چند روز پس از اینکه خبر کوتاه کردن بخشی از موی سر یک دانش‌آموز ابتدایی در آبادان منتشر شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت، این‌بار نوبت به شهرستان فسا در استان فارس رسید تا در تیتر خبرها قرار بگیرد.

چند روز پس از اینکه خبر کوتاه کردن بخشی از موی سر یک دانش‌آموز ابتدایی در آبادان منتشر شد و واکنش‌های زیادی را برانگیخت، این‌بار نوبت به شهرستان فسا در استان فارس رسید تا در تیتر خبرها قرار بگیرد.

به گزارش به نقل از اعتماد ، معلم یک مدرسه ابتدایی موی ٩ دانش‌آموز کلاس دومی خود را کوتاه کرد چون از نظر او «باعث مزاحمت برای سایر دانش‌آموزانی بود که در نیمکت پشت سر آنها قرار داشتند.» «رفتار یک معلم این شهرستان در کوتاه کردن موی تعدادی از دانش‌آموزان کلاسش مورد تایید آموزش و پرورش نیست.»

رییس آموزش و پرورش شهرستان فسای استان فارس خیلی زود در توضیحی اعلام کرد که هرچند رفتار این معلم «برای حل یک «مساله» بوده اما مورد تایید آموزش و پرورش نیست. «مسلم امینی‌نژاد» توضیح داده است: «هرچند نیت اصلی رفتار این همکار فرهنگی حل یک مساله به وجود آمده در کلاس درسش بوده ولی متاسفانه از یکی از بدترین روش‌ها برای حل این مساله یعنی کوتاه کردن مو به وسیله قیچی استفاده کرده که اصلا مورد تایید نیست.

هرچند صیانت از حریم همکاران فرهنگی وظیفه ذاتی ما است اما از طرف دیگر صیانت و رعایت حقوق دانش‌آموزان به عنوان امانت‌هایی که به آموزش و پرورش سپرده شده‌اند نیز مورد اهمیت و تاکید است.» به گفته او درحال حاضر برخی خانواده‌های دانش‌آموزان شاکی این معلم هستند و آموزش و پرورش موضوع را از طریق مراجع ذی‌صلاح اداری خود پیگیری می‌کند.

تکرار این سوءرفتار با دانش‌آموزان دبستانی به فاصله چند روز هرچند نگران‌کننده به نظر می‌رسد اما «مهدی علی‌اکبرزاده»، مشاور هنری وزیر آموزش و پرورش بهمی‌گوید که باید توجه داشت که این اتفاقات به دلیل آگاهی بیشتر دانش‌آموزان و والدین خبری و به دست مراجع بالاتر از مدرسه سپرده می‌شوند: «من در مورد این موضوع به عنوان کارشناس آموزش و پرورش نظر می‌دهم.

همین که اتفاقاتی که رخ می‌دهد از سوی والدین دانش‌آموزان مهم است و به اداره آموزش و پرورش اطلاع داده می‌شود نشان‌دهنده این است که خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به حقوق خودشان آگاه هستند و اگر تعرضی به مسائل حقوقی آنها شود عکس‌العمل نشان می‌دهند و مورد را به گوش مراجع بالاتر می‌رسانند. تخلفات ممکن است نه فقط در مدارس بلکه در صنف‌های مختلف و در سطح جامعه رخ دهد و این یک امر اجتناب‌ناپذیر است و اگر جز این بود نیروی انتظامی و قوه قضاییه وجود نمی‌داشت.»

او که در حال حاضر به عنوان مدیر تولید برنامه‌های رسانه تعاملی آموزش و پرورش هم فعالیت دارد، می‌گوید در برنامه‌هایی که برای دانش‌آموزان، والدین، مدیران و معلمان تدارک می‌بینند تاکید بیشتری روی مساله «حقوق شهروندی» داشته باشند تا دانش‌آموزان بیشتر از حقوق خود آگاه شوند، دانش‌آموزانی که البته از نظر او بسیار بیشتر از گذشته آماده واکنش نشان دادن به تضییع حق خود هستند:

«در آموزش و پرورش در زمینه آموزش حقوق شهروندی هم کتاب و جزوه‌های مختلف هست و هم دوره‌های آموزش ضمن خدمت. در رسانه‌ تعاملی هم یکی از عناوین مهم مرتبط با این موضوع آموزش حقوق شهروندی برای دانش‌آموزان و مدیران و معلمان در دستور کار ما قرار دارد تا دانش‌آموزان با حقوق و وظایف خودشان آشنا شوند؛ آن هم در جامعه امروز با توجه به وسعت دسترسی به اطلاعات به خصوص در مورد دانش‌آموزان که کنجکاو هستند و سعی می‌کنند اطلاعات لازم را نسبت به حق و حقوق خودشان مطالعه کنند.

خوشبختانه دانش‌آموزان امروز پرسشگرانه صحبت و سعی می‌کنند بیشتر بدانند و اگر در فضایی قرار بگیرند که حس کنند به حق و حقوق آنها کم توجهی می‌شود آن را مورد سوال قرار می‌دهند و از طریق اولیای مدرسه و اولیای خودشان موارد را مطرح می‌کنند.»

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان
تبلیغات متنی