تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
تقویتی کنکور
تعرفه تبلیغات در خواندنی ها
روغن کنجد فدک

۹ عادتی که باعث اضافه وزن می شوند

وقت آن است که وزن کم کنید و چربی بسوزانید و قرار نیست همه آن را با رژیم غذایی انجام دهید. بعضی افراد رژیم سالم را دنبال می کنند اما کاهش وزنی ندارند. بسیار مهم است بدانید که ترک عادت های غلط که منجر به اضافه وزن می شود، عامل مهمی برای کاهش وزن خواهد بود.

گلایه بیشتر افرادی چاق این است که هرچقدر هم رژیم میگیرند، اما کاهش وزن ان ها به چشم نمی آید و عملا در کاهش وزن به موفقیت چندانی نمی رسند. بسیار مهم است که بدانید که برای کاهش وزن، شما باید عوامل دیگر را در ذهن داشته باشید که فراتر از رژیم غذایی است. عادت های روزانه غلط دیگری نیز وجود دارد که بر روی افزایش وزن تاثیر می گذارد و اگر شما آنها را کنترل نکنید، ممکن است رژیم غذایی ناکام بماند و همچنان شاهد افزایش وزن خود باشید. در ادامه با خواندن عاداتی که باعث اضافه وزن می شوند، همراه شوید.

 

علت افزایش وزن

 

خوردن قبل از رفتن به رختخواب

میل و اشتیاق به خوردن در شب قبل از رفتن به رختخواب عموما به علت گرسنگی نیست، بلکه از اضطراب یا عادت است. کسانی که این عادت را دارند معمولا ترجیح می دهند چیزی شیرین و پر از کالری بخورند که برای وزن اصلا مناسب نیست. به جای خوردن غذا قبل از رفتن به رختخواب، می توانید یک برنامه ریزی خاص برای وعده های غذایی سبک داشته باشید. برای شروع می توانید با خوردن یک میوه شروع کنید.

 

خواب ضعیف

دیرخوابیدن و یا خواب ضعیف می تواند احساس شما را برای درک زمان خوردن دچار اشتباه کند. مطالعات مختلف نشان داده اند که این می تواند عدم تعادل هورمونی ایجاد کند که موجب نارضایتی شما پس از خوردن غذا خواهد شد. بنابراین سعی کنید اولا شب زود بخوابید، ثانیا کیفیت خواب خود را روز به روز ارتقا دهید.

 

خوردن در حالت حواس پرتی

یک اشتباه بزرگ در هنگام خوردن شام این است که در هنگام انجام این کار، همزمان مشغول تماشای تلویزیون، استفاده از تلفن یا رایانه خود باشید. به طور کلی هر کاری که باعث حواس پرتی شما در زمان خودن غذا شود، مضر خواهد بود. بر اساس یک مطالعه انجام شده توسط مجله آمریکایی تغذیه بالینی، افرادی که در حالت حواس پرتی غذا مصرف می کنند، 50٪ کالری بیشتری دریافت خواهند کرد. همچنین اثبات شده است که افرادی که در حین حواس پرتی غذا می خورند کمتر احساس رضایت می کنند و ممکن است بعدا نیز نیاز به خوردن غذا را احساس نمایند.

 

علت افزایش وزن

 

استرس و اضطراب

استرس و اضطراب بدترین دشمنان کاهش وزن و کیفیت زندگی خوب هستند. این دو با آنچه که «گرسنگی احساسی» نامیده می شود، مرتبط است، که باعث می شود ما نیاز به خوردن بیشتر داشته باشیم و خود را با شیرینی و یا تنقلات ارضا کنیم. به منظور مبارزه با این، بهتر است که دور از موقعیت های استرس زا قرار بگیریم. اما اگر اجتناب ناپذیر باشد، توصیه می کنیم خوردن آب آشامیدنی، چای و میوه را فراموش نکنید.

 

خوردن سریع

این یکی از رایج ترین عادت های همه مردم است. نکته بسیار مهم در غذا خوردن این است که باید به خوبی جویده شود تا معده احساس سیری بیشتری داشته باشد و هضم غذا نیز تسهیل شود. معمولا برای این زمان، 20 دقیقه توصیه می شود که این زمان باید بدون حواس پرتی و همراه با جویدن خوب هر لقمه باشد.

 

بی تحرک بودن

داشتن یک زندگی ساکن و بی تحرک، یکی از بزرگترین علل چاقی در سراسر جهان است، زیرا افراد تمایل به خوردن بیشتر داشته و فعالیت های بدنی خود را محدود می کنند. بسیار مهم است که از یک زندگی بی حرکت اجتناب کنید، زیرا این امر به سادگی باعث افزایش وزن شده و همچنین در آینده می تواند بیماری های جدی را ایجاد کند.

 

علت های چاقی

 

حذف وعده صبحانه

این ممکن است به دلیل کمبود زمان در صبح باشد یا اعتقاد بر اینکه می تواند به کاهش وزن کمک می کند. اما خوردن صبحانه هرگز عادت بدی نیست. اگرچه ممکن است اعتقاد نداشته باشید، اما حذف وعده صبحانه باعث افزایش وزن می شود. به دلیل اینکه این اولین وعده غذایی برای سوخت و ساز بدن می باشد، پس برای شروع یک روز کاری بسیار مهم خواهد بود. یک صبحانه خوب شامل کربوهیدرات ها، پروتئین ها و کمی چربی سالم است.

 

مصرف زیاد نمک

مصرف زیاد نمک نه تنها برای وزن، بلکه برای سلامتی نیز مضر خواهد بود. این امر موجب افزایش احتباس مایع و فشار خون می شود. بسیار مهم است که مقدار کمی نمک مصرف کنید و یا آن را با ادویه جات دیگر جایگزین کنید تا طعم بیشتری به وعده های غذایی خود اضافه کنید.

 

نوشیدن کم مایعات

وقتی مایعات بسیار کمی مصرف می کنید، کلیه ها کندتر کار خواهند کرد و سموم بیشتری در بدن تجمع پیدا می کنند. کارشناسان توصیه می کنند که حداقل دو لیتر آب در روز بنوشید. همچنین می توانید نوشیدن اب میوه های طبیعی یا چای را در برنامه روزانه خود بگنجانید. اما بدانید که مصرف نوشابه های گازدار به عنوان نوشیدنی یکی دیگر از عواملی است که می تواند منجر به افزایش وزن شود. زیرا دارای غلظت بالای قند و مواد افزونی دیگر هستند. به همین دلیل نباید این ها را جزء نوشیدنی ها حساب کنید.

نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر