اعلام برنامه‌های همایش «ادبیات کودک و دیگری»

برنامه‌های سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با عنوان «ادبیات کودک و دیگری» تشریح شد.

اعلام برنامه‌های همایش «ادبیات کودک و دیگری»

به گزارش ایسنا، نشست خبری این همایش امروز (سه‌شنبه، 24 مهرماه) در سرای کتاب موسسه خانه کتاب برگزار شد.

نوش‌آفرین انصاری - دبیر شورای کتاب کودک - در این نشست اظهار کرد: شورای کتاب کودک یک نهاد  56 ساله است که در سال 41 تاسیس شد و از آن زمان تاکنون رشد کرده و به یک سازمان بزرگ تبدیل شده است. سازمانی که در سطح ملی و بین‌المللی تاثیرگذار است و باعث به وجود آمدن نهادهای دیگری در کشورمان شده است. شورای کتاب کودک از سال 1343 عضو دفتر کتاب برای نسل جوان، IBBY شده است. حدود 75 کشور عضو این دفتر هستند که  ایران یکی از اعضای قوی، قدیمی و مورد احترام  دفتر بین‌المللی است.

او با اشاره به دعوت مدیر اجرایی IBBY به همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی افزود: امسال لیز پیج، را به  همایش دعوت کردیم تا از منظر بین‌المللی به بحث دیگری بپردازد. خوشبختانه او امسال در برنامه ما حضور خواهد داشت و روز اول همایش در این زمینه سخنرانی می‌کند.

انصاری درباره برنامه‌های مدیر اجرایی IBBY در ایران گفت: لیز پیج از فعالیت‌های ترویجی که برای کتاب در ایران انجام می‌شود بازدید خواهد کرد که یکی از این طرح‌ها، طرح  «با من بخوان» است.  این طرح که یک الگوی ملی و بین‌المللی را  برای خواندن کتاب ارائه می‌دهد، جوایز دفتر  بین‌المللی را  هم برده است. پروژه دیگری که مورد توجه دفتر بین‌المللی است و خانم پیج از این پروژه بازدید خواهد کرد بحث کتابخانه در مناطق محروم است که این پروژه  نیز جایزه آساهی  را از  آن خود کرده است. بحث کتابخانه در مناطق محروم با عنوان «بامداد کتاب» توسط شورای کتاب کودک انجام می‌شود  که یک برنامه الگوساز است. سازمان‌های مردمی نمی‌توانند کارهای انبوه انجام بدهند، کارهایی که انجام می‌دهند بیشتر الگوساز هستند به امید این‌که مسئولان بتوانند از این برنامه‌ها بهره بگیرند.

دبیر شورای کتاب کودک  با اشاره به کمبود امکانات مالی شورای کتاب کودک اظهار کرد: این برنامه‌ها با کمک موسسه خانه کتاب انجام می‌شود. یکی از مشکلات ثمن‌ها پیدا کردن جا برای برگزاری همایش است. اتفاق دیگری که امیدواریم در این همایش بیفتد انتشار مجموعه مقالات همایش دوم ادبیات کودک و مطالعات کودکی است.

در ادامه نشست حسین شیخ‌رضایی - دبیر علمی همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی و از اعضای شورای کتاب - اظهار کرد: این سومین سالی است که این همایش برگزار می‌شود.  همایش «ادبیات کودک؛ دیروز و امروز» و همایش «لذت خواندن» عنوان همایش‌هایی است که در سال‌های قبل  برگزار شد. این همایش‌ها حلقه وصلی است برای گردهم آمدن کسانی است که با ادبیات کودکان در ارتباط هستند که شامل نویسندگان، دانشجویان ادبیات کودک و نوجوان، والدین و... است.  ما سعی کرده‌ایم برنامه‌های همایش به گونه‌ای باشد که برای همه قابل استفاده باشد.

او با بیان این‌که مفهوم دیگری خود یک مفهوم پرسش‌برانگیز است، اظهار کرد: اهمیت بحث دیگری در نظام اجتماعی در  همه سطوح  از خانواده گرفته  تا سطح بین‌المللی به بسیاری از ناعدالتی‌ها برمی‌گردد؛ درواقع ناعدالتی‌ها و تبعیض‌ها با سوگیری و توسل به چیزی است  که در مقابل دیگری تعریف می‌شود. این دیگری می‌تواند ما به عنوان ایرانی، ما به عنوان کسانی که سفیدپوست هستیم، ما به عنوان گروه زبانی، ما به عنوان طبقه  اجتماعی و غیره باشد. یعنی دیگری از ما نیست و ما می‌توانیم تبعیض کنیم. این موضوع نشان‌دهنده اهمیت دیگری است. با توجه به موج مهاجرتی که از کشورهای خاورمیانه به کشورهای اروپایی انجام می‌شود و یا درگیری‌هایی که در این منطقه وجود دارد اهمیت این موضوع برای کشور ما بیشتر است که توسط ادبیات کودک، کودکان را به موضوع دیگری و پذیرش دیگری حساس کنیم.

دبیر علمی همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی با تأکید بر این‌که تعداد کتاب‌های کودک که به دیگری می‌پردازند به ویژه در حوزه تالیف  بسیار پایین است، درباره برنامه‌های همایش بیان کرد:   بعد از اعلام فراخوان همایش ادبیات کودک و دیگری حدود 60 مقاله به ما ارسال شد که 20 تا از این مقاله‌ها در همایش ارائه می‌شود. در این همایش هشت سخنران مدعو داریم که شامل جامعه‌شناس، متخصص مغز و اعصاب، متخصص ادبیات کودک و دست‌اندرکاران ترویج خواندن هستند. در مجموع شش پنل خواهیم داشت که هر روز سه پنل برگزار می‌شود. یک پنل به مباحث نظری می‌پردازد، یک پنل هم به رسانه‌های جدید شامل انیمیشن، کتاب گویا و ...، دو پنل به بررسی موردی رمان‌های نوجوان می‌پردازد و  دو پنل نیز به بررسی موردی غیر از رمان نوجوان شامل کتاب‌های تصویری، شعر و ... می‌پردازد.

شیخ‌رضایی خاطر نشان کرد: برنامه دیگر ما ارائه فعالیت‌های مدرسه مشارکتی در تهران  است که به موضوع دیگری پرداخته است. دانش‌آموزان فعال و معلمان گزارشی از فعالیت‌های خود ارائه می‌دهند که به عنوان یک تجربه عملی قابل تقدیر است. همچنین فهرست لاک‌پشت پرنده، کتاب‌شناسی با موضوع دیگری دارد و کتاب‌های پنج سال اخیر را که شش لاک‌پشت پرنده گرفته‌اند جمع‌آوری کرده است. این کتاب‌شناسی حدود 70 صفحه است که کتاب‌های مربوط به دیگری را معرفی می‌کند.

دبیر اجرایی همایش ادبیات کودکی درباره این‌که این همایش با دفتر IBBY هماهنگ شده است یا یه صورت مستقیم و در ارتباط با این دفتر برگزار می‌شود، گفت: شورا یک نهاد مستقل است و به عنوان شاخه ملی IBBY فعالیت می‌کند. این‌گونه نیست که فعالیت‌های شورا با هماهنگی، سفارش و یا اطلاع آن‌ها انجام شود. درست است که موضوع دیگری حساسیت بین‌المللی دارد و فکر  هم نمی‌کنم دور از اهداف دفتر باشد اما  این موضوع با سفارش آن‌ها انجام نشده است.

نوش‌آفرین انصاری  نیز  در پایان خاطرنشان کرد: جامعه بزرگسال با مفهوم دیگری بیگانه است و نیاز به آموزش دارد. همه کارهای شورا و این همایش به صورت داوطلبانه انجام می‌شود. در واقع کسانی که در شورا فعالیت می‌کنند به عشق شورای کتاب و آشنایی با توران میرهادی کار می‌کنند. بعد از فوت توران میرهادی تجدید حیات در اندیشه‌های او را داشتیم. کتاب‌هایش در دوره حیاتش آن‌قدر حرکت نکرده بود که حالا به صورت مرتب تجدید چاپ می‌شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان