همایش «ادبیات کودک و دیگری» -۱؛

لیز پیج: همه ما «دیگری» و در عین حال «یکی» هستیم

مدیر دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان در همایش «ادبیات کودک و دیگری» گفت: همه ما در عین «دیگری» بودن، «یکی» هستیم چون هدف مشترکمان، رساندن کتاب‌های باکیفیت به دست کودکان در سراسر جهان است.

لیز پیج: همه ما «دیگری» و در عین حال «یکی» هستیم

به گزارش خبرنگار مهر، سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی با موضوع «ادبیات کودک و دیگری» صبح امروز چهارشنبه دوم آبان ماه با سخنرانی «لیز پیج» مدیر اجرایی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY)، نوش آفرین انصاری دبیر شورای کتاب کودک ایران، علی اصغر سیدآبادی نویسنده و فعال در حوزه ادبیات کودک و نوجوان و مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین شیخ رضایی دبیر علمی این همایش و با حضور جمعی از پژوهشگران و فعالان حوزه ادبیات کودک در محل سرای کتاب موسسه خانه کتاب آغاز به کار کرد.

انصاری: برگزاری همایش بین‌المللی ادبیات کودک، بخشی از دیپلماسی فرهنگی است

در مراسم افتتاحیه این همایش نوش آفرین انصاری در سخنانی ضمن گرامیداشت یاد توران میرهادی بنیانگذار شورای کتاب کودک و نویسنده چندین اثر در این حوزه، از بازنشر 12 کتاب او همزمان با برگزاری همایش امسال خبر داد و ابراز امیدواری کرد: این آثار و همچنین مقالاتی که در سومین همایش دوسالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی طی امروز و فردا ارائه می‌شود، برای این حوزه راهگشا باشد.

وی افزود: وقتی موضوع برگزاری این همایش مطرح شد ما دو فکر در این مورد داشتیم یکی پرداختن به ابعاد مختلف و وسیع حوزه ادبیات کودک و نوجوان و دوم درآمد زایی که البته در مورد اخیر، خیلی کامیاب نبوده ایم با این وجود امیدواریم برگزاری این همایش به ادامه روند تدوین فرهنگ نامه ادبیات کودک و نوجوان و همچنین فعالیت‌های اجرایی شورای عالی کتاب کودک، کمک کند.

انصاری با ابراز خرسندی از حضور مدیر اجرایی IBBY در ایران و مشارکت او در این همایش، تصریح کرد: خانم لیز پیج حدود 80 کشور جهان را در دفتر بسیار کوچکی در بازل سوئیس به همراه دو نفر دیگر از همکارانشان، با محوریت کودکان و نوجوانان به یکدیگر وصل می‌کنند.

وی اطلاع رسانی بین‌المللی همایش امسال را که حداقل 80 کشور جهان از آن مطلع شده اند، از ویژگی‌های این دوره برشمرد و گفت: برگزاری چنین همایشی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان، در واقع بخشی از دیپلماسی فرهنگی است.

شیخ‌رضایی: 23 مقاله با محوریت ادبیات کودک و «دیگری» امروز و فردا ارائه می‌شود

در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش، حسین شیخ رضایی دبیر علمی همایش با اشاره به خروجی سه آزمایش معروف در حوزه روان شناسی شناخت که توسط یک روان شناس انگلیسی به نام «تاچفل» و به صورت پنلی در سه مقطع زمانی سالهای 1970، 1974 و 1996 و با هدف پرداختن به مفهوم «دیگری» در ذهن کودکان و نوجوانان، به ارائه مباحثی در باب اهمیت انتخاب این عنوان برای سومین همایش ادبیات کودک و مطالعات کودکی در ایران پرداخت.

همچنین به گفته دبیر علمی سومین همایش دو سالانه ادبیات کودک و مطالعات کودکی، مجموعاً 60 مقاله به دبیرخانه همایش ارسال شده که طی دو روز (امروز و فردا) حدود 23 مقاله از آنها ارائه می‌شود.

لیزپیج:همه ما «دیگری» و در عین حال «یکی» هستیم

در ادامه مراسم افتتاحیه این همایش همچنین لیز پیج مدیر اجرایی دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در سخنانی از تناسب عنوان انتخاب شده برای همایش امسال (دیگری) با موضوع کار دفتر متبوعش سخن گفت و یادآور شد: IBBY در سال 1953 و در دوره بعد از جنگ جهانی دوم که سراسر اروپا درگیر مسئله «دیگری» و در واقع دشمن سازی بود، تأسیس شد و خانم «یلا لپمن» که این دفتر را تأسیس کرد و خود نیز آلمانی بود، نیاز داشت به اینکه به آلمانی‌ها بگوید «دیگری» همان دشمن نیست.

به گفته وی، دفتر بین‌المللی کتاب برای نسل جوان (IBBY) در حال حاضر در 79 کشور جهان، شاخه‌های ملی دارد که ایران هم از سال 1964 به آن پیوسته است.

لیز پیج در ادامه ضمن معرفی نحوه عمل و ساختار این دفتر گفت: احساس همدلی با دیگران چیزی است که در کتاب‌های با کیفیت حوزه کودک دریافت می‌شود و IBBY تلاش می‌کند این کتاب‌ها را در سراسر جهان ترویج کند. همه ما هویت‌ها، فرهنگ‌ها و ایدئولوژی‌های مختلف داریم و در واقع همه ما «دیگری» هستیم و در عین حال همه ما «یکی» هستیم چرا که هدف مشترکمان این است که کتابهای باکیفیت را به دست بچه‌ها برسانیم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان