سبزیجات زمستانه پرورش دهید

کلید داشتن سبزیجاتی خوب و سالم در زمستان آن است که سبزیجاتی بکارید که به سرمای زمستان مقاوم باشند. خوشبختانه سبزیجات زیادی هستند که این آپشن را دارند و شما می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

سبزیجات زمستانه پرورش دهید

سردی هوا در زمستان دلیل نمی‌شود که شما نتوانید سبزیجات پرورش دهید. در حقیقت پرورش سبزیجات در زمستان راحت‌تر از تابستان است.

کلید داشتن سبزیجاتی خوب و سالم در زمستان آن است که سبزیجاتی بکارید که به سرمای زمستان مقاوم باشند. خوشبختانه سبزیجات زیادی هستند که این آپشن را دارند و شما می‌توانید از بین آنها انتخاب کنید.

  • پرورش سبزیجات مقاوم

1- پرورش سبزیجات برگ سبز در زمستان. سبزیجات برگ سبزی که معمولا در سالاد از آنها استفاده می‌کنیم به سرمای زمستان مقاوم هستند و قادرند دماهای پایین و حتی یخبندان را هم تحمل کنند. اگر می‌خواهید سبزیجات‌تان را در زمستان برداشت کنید باید تابستان آنها را بکارید. مثلا می‌توانید سبزیجاتی مانند جعفری، اسفناج، شابانک (یا همان منداب) و کاسنی فرنگی (یا همان آندیو) را به این صورت پرورش دهید.

2- سبزیجات ریشه‌ای بکارید و آنها را در زمستان برداشت کنید. مانند سبزیجات برگ سبز، سبزیجات ریشه‌ای هم (مثلا هویج، ترب، تربچه و …) می‌توانند با کمی مراقبت سرمای زمستان را تحمل کنند. سبزیجات ریشه‌ای را در اواخر تابستان یا اوایل پاییز به طور مستقیم در زمین بکارید تا بتوانید در زمستان هرس‌شان کنید. برخی از سبزیجات ریشه‌ای که می‌توانند باغچه زمستانی‌تان را زیبا کنند شامل: هویج، انواع چغندر، انواع ترب و تربچه، شلغم و زردک هستند.

3- در باغچه زمستانی‌تان خانواده کلم‌ها را پرورش دهید. برای پرورش انواع کلم‌ها و دیگر سبزیجاتی که در این خانواده وجود دارد (خانواده براسیکا) بذر این گیاهان را در اواخر بهار یا اوایل تابستان در سینی بذری در بیرون از خانه بکارید. می‌توانید در ابتدا بذر را در گلدان‌های کوچک هم بکارید. اگر بذرها را در ابتدا در درون خانه کاشته اید، بعد از اینکه گیاهچه‌ها چند برگ درآوردند آنها را به بیرون از خانه و به درون باغچه منتقل کنید. بعضی از اعضای محبوب خانواده کلم‌ها که می‌توانید در زمستان پرورش‌شان دهید شامل: بروکلی، جوانه‌های بروکسل، کلم (کلم دلمه‌ای) و کلم قمری هستند.

  • سبزیجات‌تان را از سرما حفظ کنید

1- قبل از اینکه اولین موج سرما شروع شود پناهگاهی برای سبزیجات‌تان بسازید. از هر نوع پناهگاهی که برای محافظت از گیاهان‌تان استفاده می‌کنید فرقی ندارد، تنها باید دست بجنبانید و قبل از رسیدن اولین موج سرما پناهگاه‌ را درست کنید در غیر این صورت سرما صدمه‌اش را به سبزیجات‌تان وارد می‌کند.

یکی از انواع سر پناه‌هایی که می‌توانید درست کنید، سر پناهی تونلی است که سبزیجات‌تان را در میان بگیرد. این نوع سرپناه‌ها را هم می‌توان از فروشگاه‌های وسایل باغبانی تهیه کرد و هم می‌توان با فرو بردن دو انتهای چند میله فلزی سبک درون خاک و ساخت چند نیم دایره، و کشیدن تکه‌ای پلاستیک روی آنها، سرپناه را درست کرد.

2- سرپناه یونجه‌ای بسازید تا گیاهان خانواده کلم‌ها و سبزیجات برگ سبز را از سرما محافظت کنید. نوع دیگری از سرپناه، سرپناه یونجه‌ای است. برای ساخت این سرپناه دسته‌های یونجه را در اطراف باغچه سبزیجات‌تان بچینید به طوری که تمام محیط آنها را پر کند. سپس یک پنجره قدیمی، یک تکه شیشه یا یک تکه پلاستیک را روی دسته‌های یونجه قرار دهید.

3- برای حفاظت از سبزیجات ریشه‌ای در طول سرما، روی خاک را مالچ پاشی کنید. برای حفاظت از سبزیجات ریشه‌ای‌تان قبل از آنکه اولین موج سرما آغاز شود در اطراف طوقه آنها لایه‌ای به ضخامت 30 تا 60 سانتی متر مالچ بریزید و سپس روی آن را با پلاستیک یا یک پارچه بپوشانید تا گرما در خاک حبس شود. برخی از انواع مالچ‌هایی که می‌توانید برای این کار از آنها استفاده کنید شامل برگ‌های ریز ریز شده، نی و کاه خرد شده و تکه‌های پوسته درختان است. هر زمان که خواستید سبزیجات ریشه‌ای‌تان را برداشت کنید تنها کافی است که پوشش روی مالچ را کنار بزنید، سبزی را برداشت کنید و دوباره آن را روی مالچ بکشید.

  • رسیدگی به سبزیجات تان

1- سبزیجات‌تان را کم آبیاری کنید. سبزیجات زمستانه آبیاری زیادی لازم ندارند چرا که اولا هوا سرد است و آبی که به آنها می‌دهید تا مدت‌ها در خاک می‌ماند و دیر تبخیر می‌شود، دوما بارش برف و باران رطوبتی که نیاز دارند را در اختیارشان قرار می‌دهد. اگر بارندگی زیادی در منطقه نداشته اید و یا خاک باغچه‌تان سری خشک می‌شود، هر از گاهی سبزیجات‌تان را آبیاری کنید. وقتی دمای هوا زیر 4 درجه است از آبیاری سبزیجات‌تان خودداری کنید. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که تمام زمستان یخبندان دارید، در فصل پاییز و قبل از فرا رسیدن زمستان سبزیجات‌تان را به خوبی آبیاری کنید تا دیگر نیاز نباشد در زمستان به آنها آب بدهید.

2- سبزیجات‌زمستانه‌تان را تنها یک بار کود دهی کنید. سبزیجات زمستانه برای رشد نیازمند کود دهی منظم نیستند. تنها در هنگام کاشت این سبزیجات به خاک آنها هر نوع کودی که مناسب باشد اضافه کنید و در بقیه مراحل رشد از تغذیه آنها خود داری کنید. با همین کود دهی اولیه سبزیجات می‌توانند تمام عمر خود شاداب بمانند. می‌توانید از کودهای ارگانیک برای تغذیه گیاهان استفاده کنید.

3- سبزیجات‌تان را در زمستان برداشت کنید. زمان مناسب برداشت سبزیجات زمستانه بسته به نوع سبزی و زمان کاشت‌شان دارد. هر از گاهی سر پناه سبزیجات‌تان را کنار بزنید و هر کدام را که زمان برداشتش رسیده از خاک دربیاورید و مصرف کنید تا خراب و پوسیده نشوند.

سبزیجات ریشه‌ای مانند هویج، جغندر و تربچه را می‌توانید هر زمان که اندازه‌اش به حد مورد انتظارتان رسید هرس کنید.

سبزیجات برگ سبز را زمانی که برگ‌هاشان هنوز کوچک یا متوسط و لطیف هستند برداشت کنید. اجازه ندهید برگ‌ها بیش از حد بزرگ شوند چرا که در این صورت مزه‌ای تلخ پیدا می‌کنند.

اعضای خانواده کلم، بسته به گونه، 10 تا 14 هفته بعد از کاشت آماده برداشت هستند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان