ماهان شبکه ایرانیان

تکالیف کارفرما در برابر کارگر حادثه دیده چیست؟

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، مرداد ماه سال جاری بود که سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد طی 10 سال گذشته (1387 تا 1396)، 15 هزار و 997 نفر در حوادث ناشی از کار جان خود را از دست دادند که 15 هزار و 767 نفر از این افراد مرد و 230 نفر زن بودند.

ایمنی کار از حقوق بنیادین کارگر به شمار می‌رود و متأسفانه طی سال های اخیر تعداد زیادی از کارگران در اثر ناایمن بودن کارگاه ها جان خود را از دست داده اند، بر اساس قانون، اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و رعایت اصول ایمنی بر عهده کارفرماست. بر اساس ماده 91 قانون کار، فراهم کردن شرایط ایمنی محیط کار و آموزش اصول ایمنی به کارگران برعهده کارفرماست. در آیین‌نامه به‌کارگیری مسئول ایمنی در کارگاه‌ها که توسط وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال 94 نوشته شده است، هدف از تدوین این آیین‌نامه، ارتقای سطح ایمنی در کارگاه‌های مشمول، نظام‌مند کردن به‌کارگیری افراد شایسته و واجد صلاحیت در زمینه ایمنی، پیشگیری از حوادث ناشی از کار و صیانت از نیروی انسانی و منابع مادی کشور، است.

 اما در راستای قوانین تأمین اجتماعی کارفرمایان چه وظایفی در قبال کارگران حادثه دیده دارند.

براساس ماده 65 قانون تأمین‌اجتماعی، درصورت وقوع حادثه ناشی از کار، کارفرما مکلف است اقدامات لازم اولیه را برای جلوگیری از تشدید وضعیت‌ حادثه دیده انجام دهد و گزارش حادثه را ظرف 3 روز اداری از تاریخ وقوع به صورت کتبی به سازمان تأمین‌اجتماعی اطلاع دهد.

 حادثه ای ناشی از کار تلقی می شود که در محیط کار و به سبب کار و در حین انجام وظیفه رخ دهد. در اوقاتی که بیمه شده از محل سکونت به محل کار مراجعه کند و دچار حادثه شود حادثه ناشی از کار تشخیص داده می شود و همچنین اگر بیمه شده برای کمک به کارگر حادثه دیده دچار آسیب شود نیز حادثه ناشی از کار تعریف می شود.

براساس ماده 65 قانون تأمین‌اجتماعی چنانچه کارفرما برای جلوگیری از تشدید وضع حادثه‌دیده متحمل هزینه‌هایی شود، از آنجایی که بیمه‌شده تحت‌پوشش تأمین‌اجتماعی است و این سازمان مکلف به ارائه خدمات درمانی به بیمه‌شدگان است، کارفرما می‌تواند برای دریافت هزینه‌های خود به سازمان تأمین‌اجتماعی مراجعه تا برابر مقررات در این خصوص اقدام شود.
به استناد قوانین تأمین‌اجتماعی، بیمه‌شدگان مشمول درصورتی که بر اثر حادثه ناشی از کار مصدوم  یا فوت شوند، تعهدات قانونی به آنها تعلق می‌گیرد. درمان، پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری درصورت عدم اشتغال به کار و استراحت، تحویل پروتز و اروتز درصورت نیاز به این وسایل، پرداخت غرامت نقص عضو، هزینه کفن و دفن، پرداخت مستمری ازکارافتادگی جزئی یا کلی ناشی از کار و پرداخت مستمری بازماندگان از تعهدات قانونی قابل ارائه به بیمه‌شدگان حادثه دیده ناشی از کار است.

لازم به ذکر است در تعلق تعهدات قانونی فوق به بیمه‌شده حادثه‌دیده ناشی از کار، سابقه پرداخت حق‌بیمه در احراز شرایط لحاظ نمی‌شود و به بیمه‌شده با هرسال سابقه پرداخت حق‌بیمه، کمک‌های قانونی ارائه می‌شود.

 مطابق گزارش سازمان پزشکی قانونی کشور در ده سال گذشته بیشترین آمار تلفات حوادث کار در سه استان تهران با سه هزار و 371، اصفهان با یکهزار و 383 و خراسان رضوی با 880 فوتی ثبت شده است که در مجموع 5 هزار و 634 نفر از تلفات را در برمی گیرد.

همچنین استان های کهگیلویه و بویراحمد با 74، ایلام با 111 و خراسان جنوبی با 113 کمترین آمار تلفات را در این مدت داشته اند.

بر اساس این گزارش طی ده سال گذشته بیشترین آمار تلفات با یکهزار و 994 فوتی در سال 1392 و کمترین آن با یکهزار و 225 فوتی در سال 1388 به ثبت رسیده است ضمن آنکه در چند سال اخیر با رشد تلفات ناشی از حوادث کار مواجه بوده ایم. به نحوی که در سال 1395 با رشد 10 درصدی و در سال 1396 با رشد 1.9 درصدی تلفات مواجه بودیم.

سقوط از بلندی بیشترین علت مرگ در حوادث کار

در حوادث کار عمده علت مرگ افراد سقوط از بلندی است. بر اساس آمارهای موجود طی ده سال گذشته شش هزار و 640 نفر از متوفیات حوادث کار بر اثر سقوط از بلندی جان خود را از دست داده اند که 41.5 درصد از کل تلفات حوادث کار ده ساله را در بر می گیرد.

پس از آن برخورد جسم سخت با سه هزار و 756، برق گرفتگی با دو هزار و 215، سوختگی با 819 و کمبود اکسیژن با 670 فوتی در رتبه های بعدی علل مرگ بر اثر حوادث کار قرار می گیرند. همچنین یکهزار و 897 نفر دیگر نیز به دلایلی دیگر در حوادث کرا جان باخته اند.

آمار تلفات حوادث کار در ده سال گذشته

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان