قطع شدن ارتباطات در مناطقی که بحران هایی مانند سیل و زلزله در آن پیش می آید، طبیعی است؛ اینکه ارتباط چطور و با چه سرعتی وصل شود، باید مدنظر قرار گیرد. کمیته مدیریت بحران وزارت ارتباطات و شخص وزیر با حضور در پلدختر در کمتر از 72 ساعت ارتباطی را که هیچ زیرساختی برای آن باقی نمانده بود، وصل کردند. وزیر ارتباطات آچار به دست شد و پا به پای تیم های فنی کار کرد.
به گزارش ایرنا، سید جمال هادیان طبایی زواره، رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی این وزارتخانه در واکنش به این گفت و گو در توئیتر خود نوشت: نقاط قرمز تصویر اول، قطع ارتباط سایت های پلدختر در همان ساعات اولیه وقوع سیل و نقاط سبز تصویر دوم، برقراری ارتباطات 72 ساعت بعد از ورود تیم عملیاتی وزارت ارتباطات است.
وی افزود: این سرعت برقراری ارتباطات از مسیرهای ابتکاری یک رکورد است. البته ممکن است رسانه ملی چشم خود را بر حقیقت ببندد.
به گزارش ایرنا وزیر ارتباطات در همان 72 ساعت طلایی مکانی را هم برای خبرنگاران و عکاسان تجهیز کرد تا بتوانند به راحتی گزارش های خود را ارسال کنند. کافیست نگاهی به اخبار گسترده ای که از مناطق سیلزده مخابره می شود بیاندازید.
البته علاوه بر ایجاد ارتباطات، در همان ساعات اولیه 500 دستگاه پز (خودپرداز) بین مغازه ها توزیع و تلفن اضطراری نیز برای مراکز مهم و حساس نیز در همان 72 ساعت اولیه وصل شد.
**اخبار چطور بدون اینترنت مخابره می شود؟
جهادگری که برنامه 20:30 با او در خصوص پلدختر صحبت کرد، گفت: مشکل اصلی پلدختر ارتباطات است. علی الرغم شوآف های انجام شده و توئیت هایی که زده اند واقعیت این نیست. مردم به تلفن دسترسی ندارند. اعلام کردند با بالن مخابراتی ارتباط را وصل کرده اند، در حالی که این بادکنک فقط ده متر ارتفاع دارد و به آن اینترنت می گویند. این بادکنک سرویس نمی دهد. وزیر ارتباطات وزیر معین لرستان بود. او دو روز آن جا مستقر شد و بعد هم رفت. مطلقا با روستا امکان برقراری ارتباط وجود ندارد.
صحبت های این فرد در حالی مطرح می شود که خبرنگاران زیادی از راه های دور و نزدیک با مسئولان تماس گرفتند، خبر دریافت کردند. کافیست سری به اینستاگرام بزنید تا ویدیوها و پخش زنده هایی که همین الان در دسترس است را تماشا کنید. اگر به قول این جهادگر، بادکنک ده متری نمی تواند اینترنت دهد، چطور این عکس و خبرها مخابره می شود.
رئیس کمیته تخصصی مدیریت بحران وزارت ارتباطات در گفت و گو با خبرنگار علمی ایران درباره وضعیت ارتباطی پلدختر و چگونگی وصل شدن مجدد آن پیشتر گفت: مخابرات پلدختر هم مانند اغلب خانه ها و ادارات این شهرستان، زیر آب رفت اما از آنجا که همه میدانند چقدر ارتباط در این شرایط مهم است، مخابراتیها تا لحظه آخر که خطر قدم به قدم به جانشان نزدیک میشد، محل کارشان را ترک نکردند.
صادق بیک پور افزود: محلی که سیل آن را به جایی تبدیل کرده که انگار هیچوقت وجود نداشته است. اما ارتباطات تلفن همراه همین مرکز درست بعد از یک شب، راه افتاد.
برای بازسازی برخی نقاط زیر باران شدید و سیل آسا در جادههایی که سیل در آن جاری بود و هیچ دیدی نداشت، نیروهای متخصص به معنای واقعی کلمه، جان شان را گذاشتند کف دست شان و ساعت 2 نیمه شب به سمت مسیرهای قطع شده حرکت کردند. سه تیم مختلف از سه منطقه مختلف به سمت نقاط قطعی فیبر نوری رفتند.
یک تیم به مسیر اول رسیدند اما دیدند آن جا را آب فراگرفته، به منطقه بعدی رسیدند و دیدند رانش زمین به آنها اجازه عبور نمیدهد. در نهایت به منطقه سوم رسیدند. دو ساعتی منتظر ماندند تا هوا روشن شد و نقطه قطعی را پیدا و تعمیر کردند.
وی ادامه داد: آنها برای رسیدن به نقاط مورد نظر از جایی عبور کردند که آدم جرات نمیکند از کنار آن رد شود، اما چاره ای نبود. در روزهای بارانی بالگردها نمی توانند امدادرسانی انجام دهند، تیم های فنی ما مجبور می شدند کنار راه باریکی که از جاده باقی مانده بود، به سمت دیگر بروند تا ارتباط را وصل نگه دارند.
«کار کردن برای برقراری ارتباط در مناطق سیلزده و خصوصا پلدختر که آسیب زیادی به آن وارد شده، شبانهروزی است. صبحها در جلسات کار تیمها مشخص میشود. کولهها و وسایلشان را برمیدارند و راه میافتند و نیمه شب برمیگردند و تازه شروع میکنند به گزارش کار دادند».
به گفته بیک پور خیلیها فرصت خوابیدن بیشتر از دو ساعت در شبانه روز را ندارند. اما زمانی که پای صحبتهای شان می نشینی، قبراق و سرحال آماده خدمترسانی هستند و هر جایی که خط و خبری از قطع ارتباط باشد، سریع خودشان را می رسانند.
علمی ** 9207 **9157