احتمال برکناری شهردار تهران جدی تر شد!

اختلاف بین اعضای شورای شهر تهران و شهردار در طی هفته‌های اخیر به اوج خود رسیده است و اعضا شورا حناچی را تهدید به سؤال و برکناری کرده‌اند و شهردار نیز در این زمینه عنوان می‌کند که به هر حال این موضوع حق اعضای شورای شهر تهران است!

دوره  پنجم شورای شهر تهران(‌لیست امید)  یکی از پرحاشیه‌‌ترین  ادوار شوراها در تهران محسوب می‌شود و شاید حواشی شورای پنجم اصلاح‌طلبان از دوران کوتاه شورای اول تهران کمتر نباشد.

حواشی شورای شهر تهران و شهردار تهران از همان روزهای نخست و در فرایند انتخاب شهردار تهران آغاز شد، زمانی که اعضای شورای شهر تهران در جلسات غیر‌رسمی تصمیم گرفتند در بین گزنیه‌ها و کاندیداهای شهرداری تهران‌، محمدعلی نجفی شهردار تهران  را انتخاب کنند.

در نهایت محمدعلی نجفی در بین گزینه‌های متعدد توانست با کسب 21 رای و با اجماع نظر کامل اعضای شورای شهر تهران بر صندلی بهشت تکیه بزند! وی به محض حضور در شهرداری تهران در جلسات هیئت دولت نیز شرکت کرد که پیش از این، دولت‌ محموود احمدی‌نژاد و حسن روحانی اجازه حضور محمد باقر قالیباف شهردار وقت تهران را نمی‌داند.

نجفی در تاریخ اول شهریور ماه 96 فعالیت خود را در شهرداری تهران آغاز کرد که در همان زمان کوتاه، عملکرد ضعیفی را در قامت شهردار تهران داشت، بارش برف و وقوع زلزله از مواردی بود که نقش ضعیف شهردار تهران را در مواقع بحرانی نشان داد و سرانجام وی تصمیم بر رفتن از بهشت و  استعفا گرفت که البته  دلیل این استعفا از سوی  نجفی، بیماری اعلام شده بود!

پس از اعلام استعفای نجفی، موافقت با این موضوع در صحن علنی شورای شهر تهران به تایید اعضا نرسید و اعضای شورای شهر تهران تاکید کردند که وی باید در شهرداری بماند اما نجفی به دلایل خاصی که خود بهتر از اعضای شورای شهر می‌دانست زیر بار نظر و رای اعضای شورای شهر تهران نرفت و بار دیگر استعفای خود را مطرح کرد و "بیماری" را بهانه قطعی خود برای کناره‌گیری از شهرداری تهران اعلام کرد!

با اصرار محمدعلی نجفی برای رفتن از شهرداری تهران، اعضای شورا این بار موافقت خود را  با جدایی نجفی از شهرداری اعلام کردند و در ادامه سمیع‌الله مکارم حسینی تا انتخاب شهردار جدید (دومین شهردار در شورای پنجم) به عنوان سرپرست انتخاب شد.

با خروج نجفی از بهشت، فرایند انتخاب شهردار تهران مجدداً در دستور کار اعضای شورای شهر تهران رسید و اعضای شورا در بین گزینه‌ها و کاندیداهای شهرداری تهران در نهایت  سیدمحمدعلی افشانی با 19 رای به عنوان دومین شهردار تهران در دوره مدیریت شهری اصلاح طلبان انتخاب کردند.

اما زمان حضور افشانی در شهردار تهران نیز طولانی نشد و وی نیز در یک بازه زمانی( حدود 7 ماه) مسئولیت بلدیه را به عهده داشت و سرانجام وی نیز به دلیل اجرای قانون بازنشستگی مجبور به خداحافظی از بهشت شد.

با رفتن افشانی از شهرداری تهران، مجددا پروسه انتخاب شهردار تهران برای بار سوم در طول فعالیت شورای پنجم در دستور کار قرار گرفت و در این ارتباط اعضای شورای شهر تهران با حساسیت بیشتری کاندیداهای شهرداری را انتخاب و معرفی کردند و در همین زمینه نام برخی از معاونان شهرداران نیز از جمله مکارم و حناچی را در بین گزنیه‌های خود اعلام کردند.

انتخاب شهردار از سوی اعضای شورای شهر تهران اینبار در  یک پروسه طولانی‌تر انجام شد و  نهایتا دو نفر از نامزدها به مرحله پایانی انتخاب شهردار راه پیدا کردند.

هرچند در انتخاب نهایی شهردار تهران، پنج گزینه مطرح بودند، "عباس آخوندی و پیروز حناچی" به عنوان دو چهره نهایی که نامزدی شهردار تهران به مرحله پایانی راه یافتند و در ادامه در یک رقابت تنگاتنگ و بسیار نزدیک که اختلافش تنها یک رأی بود، "پیروز حناچی" توانست اکثریت آرای شورای شهری‌ها را از آن خود کند و شهردار جدید تهران لقب بگیرد؛ در همین رابطه اعضای شورای شهر تهران در نهایت پیروز حناچی را با کسب 11 رأی از 21 رأی به‌عنوان شهردار جدید تهران انتخاب کردند.آخوندی نیز 10 رأی کسب کرد.

پس از انتخاب شکنده حناچی به عنوان شهردار تهران، اعتراضات و واکنش‌ها به برخی از تصمیمات حناچی آغاز شد، در حالی شهردار تهران بنا بر تغییراتی در سطح مدیریت شهری  و  برکناری برخی از انتصابات شهرداران گذشته را در دستور کاری خود قرار داد که با واکنش برخی از اعضای شورای شهر تهران روبه‌رو شد.

محمدجواد حق شناس؛ رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران از افرادی بود که حناچی شهردار تهران را تهدید به برکناری کرد! عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در اسفند ماه سال گذشته نامه‌ای خطاب به پیروز حناچی شهردار تهران،‌ او را به دلیل آنچه تغییر و چرخش رویه فاحش نسبت به مواضع کذشته عنوان می‌کند، به تجدیدنظر در رای اعتماد یا فراهم کردن زمینه سقوط در بزنگاه‌های مدیریت شهری تهدید کرد!

در ادامه نیز برخی از اعضای شورای شهر تهران نسبت به عملکرد برخی از معاونین و مدیران شهری واکنش نشان دادند و به دلیل کم‌کاری برخی از معاون شهردار تهران به حناچی تذکرات جدی  دادند و حتی شهردار را تهدید به سؤال کردند.

 

حسن خلیل‌آبادی؛ عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران و محمدعلیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران از اعضای بوده‌اند که حناچی را به دلیل عدم پاسخگویی تهدید به سؤال کرده‌اند.

محسن هاشمی  نیز در نشست فصلی مدیران شهری که در تاریخ سوم تیر ماه با حضور پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد نسبت به شرایط موجود در شهرداری تهران انتقاد کرد و گفت:  البته مناسبتر بود با توجه به اینکه حناچی از آبان ماه گذشته به عنوان شهردار تهران مشغول خدمت هستند، در پایان سال گذشته چنین جلسه‌ای برگزار می‌شد که با سه ماه تاخیر هم فرصت را غنیمت می‌دانیم!

وی عنوان کرد : درک دشواری شرایط است که امکان اجرای پروژه‌های بزرگ را سخت می‌کند، کشور و بخصوص صنعت ساختمان در شرایط تورم رکودی است که هم هزینه‌های پروژه‌های عمرانی را افزایش داده و هم به‌دلیل تورم  و رکود امکان افزایش درآمد و منابع شهرداری را سخت‌تر از گذشته کرده است بنابراین ما در این شرایط بهتر است بجای آغاز کردن پروژه‌های دست نخورده یا با درصد پیشرفت پایین ، پروژه‌های با پیشرفت بالا را تکمیل کنیم.  به‌طور نمونه پل رو گذر بزرگراه چمران به نمایشگاه، را می‌توانم مثال بزنم که دوسال است در حد 90 درصد باقیمانده است و بدلیل انجام نشدن هماهنگی با نمایشگاه برای دسترسی، نیمه‌تمام باقی مانده است، در حالیکه با پیگیری می‌توان اینگونه مسایل را حل کرد و بدون منابع مالی سنگین، پروژه‌ها را از بلاتکلیفی دراورد یا پروژه احداث پارکینگ طبقاتی در عباس آباد و نیایش که رها شده و می‌تواند توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی انجام شود و بخشی از معضل ترافیک منطقه را حل کند. بحث اولویت‌هاست، باید الان ببنیم اولویت مدیریت شهری چیست؟ و این منابع محدود را باید به کدام اولویت پروژه بدهیم؟ بطور نمونه می‌توانیم به پایانه شرق اشاره کنیم که مدتهاست با پیشرفت فیزیکی با بیش از 90 درصد بلاتکلیف است، یا اتصال بزرگراه دولت آباد (شهید رستگار) که در حد 85 درصد باقیمانده است و با بودجه غیرنقدی و پیپگیری قابل تکمیل است، یا باغ کتاب تهران را در حد 99 درصد رها کرده‌ایم و مسایل ایمنی و استانداردهای آن انجام نشده است.

 

رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: در همین موضوع جمع‌آوری پل گیشا، چند سازه پل ماند پل گیشا در تهران نیازمند مقاوم‌سازی وجود دارد و چرا بین آنها، این سازه را جمع‌آوری می‌کنیم؟، چرا چندبار موضوع به تاخیر افتاده؟ آیا اولویت لازم وجود دارد این میزان گره ترافیکی و منابع مالی صرف آن بشود؟ آیا اولویت بالاتری در بخش عمرانی مدیریت شهری نداشتیم؟ به نظر می‌رسد با یک اراده جدی می‌توان پروژه‌های نیمه‌تمام بالاتر از 70 درصد را در سالجاری تکمیل وبه بهره‌برداری برسانیم.

هاشمی تصریح کرد: با گذشت دو سال از عمر مدیریت شهری جدید‌، هنوز این اقدام با وجود همه حمایتها از سطح مقام معظم رهبری، رییس‌جمهور، معاون اول، مجلس، وزرا و شورای شهر، به نتیجه نرسیده است طبیعی است که این عدم پیگیری ماموریت اصلی موجب عدم کارایی و پیشرفت در اهداف می‌شود به گونه‌ای که در سال اخیر با وجود راه‌اندازی دو خط جدید مترو، مسافران مترو بدلیل انتقال واگنهای سایر خطوط به دوخط جدید بجای افزایش کاهش یافته‌اند؛ در این بخش می‌شد از ظرفیت مجتمع‌های ایستگاهی برای تامین منابع مالی جهت ساخت و تکمیل مترو استفاده کرد که در دوسال اخیر عملا گرهی از مترو با این روش باز نشده است!

پس از صحبت‌های رئیس شورای شهر تهران، پیروزحناچی شهردار تهران در جمع خبرنگاران در ارتباط با تهدید شورای شهر رفتن مبنی بر کنار گذاشتن وی از شهرداری گفت: ما تلاش می‌کنیم بدون حاشیه به کار خود تا زمانی که هستیم ادامه بدهیم.

پس از اظهارات محسن هاشمی و پیروز حناچی، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در تازه‌ترین پیام توئیتری خود به برخی از اظهار‌نظرها درباره شکاف میان شورای شهر و مدیریت شهری تهران پاسخ داد.

اعطا در پیامی نوشته است: کدام تهدید به برکناری؟ سیاست شورای شهر تهران  پشتیبانی پرسشگرانه از شهردار است و نشانه روشن پشتیبانی و پرسشگری سخنرانی اخیر محسن هاشمی رئیس شورای شهر در همایش فصلی مدیران است.

اعطا در بخش دیگری از این پیام نوشته است: خیر و صلاح عمومی شهر و شهروندان در پراکندن بذر بی‌حاصل تفرقه نیست.

در ادامه نیز پیروز حناچی شهردار تهران در صفحه شخصی خود نوشت: بنده یقینا آبادانی شهر را به هر گونه رانت ترجیح می‌دهم؛ رابطه شورا و شهرداری مبتنی بر همدلی، همکاری و پاسخگویی کارشناسی به پرسش‌هاست.

به گزارش تسنیم، این روزها چالشی در بین روابط حناچی با اعضای شورای شهر تهران ایجاد شده است، هر چند برخی از اعضا تلاش می‌کنند آن را مخفی کنند اما این اختلاف‌نظر بیش از پیش نمایان شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان