اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

عادت‌های ظاهرا بی‌ضرری که در این مطلب از آن‌ها نام می‌بریم ممکن است بر سلامت فردی‌ و بهداشت شما اثر بگذارند، از نادرست شستن صورتتان گرفته تا زیاد نشستن روی توالت.

برترین‌ها: عادت‌های ظاهرا بی‌ضرری که در این مطلب از آن‌ها نام می‌بریم ممکن است بر سلامت فردی‌تان و بهداشت شما اثر بگذارند، از نادرست شستن صورت‌تان گرفته تا زیاد نشستن روی توالت.

وقتی درِ توالت باز است دکمه سیفون را می‌زنید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

ذرات ادرار و مدفوع با هر بار سیفون کشیدن می‌توانند تقریبا تا دو متر دورتر از کاسه توالت پرت شوند. قبل از اینکه سیفون را بزنید، در توالت را ببندید تا ذرات آلوده در محیط پخش نشوند.

دستمال توالت را در توالت می‌اندازید

آزمایشات نشان داده‌اند بیشتر دستمال‌های توالت، قابل تجزیه در آب نیستند و می‌توانند در سیستم لوله کشی آب انسداد ایجاد کنند. ضمنا نخ دندان‌تان را نیز در توالت نیندازید.

مو‌ها را هنگام شامپو زدن بالای سرتان جمع می‌کنید

وقتی مو‌های خیس‌تان را بالای سرتان جمع می‌کنید گره می‌خورند، مخصوصا اگر مو‌های بلندی داشته باشید. بهترین روش شامپو زدن مو‌ها این است که آن‌ها را در جهت طبیعی‌شان بشویید.

گوش‌های‌تان را با گوش پاک کن تمیز می‌کنید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

جرم گوش ناراحت کننده است، اما بهترین محافظ برای پرده‌ی گوش‌تان در برابر گرد و خاک و آلودگی‌هاست. جویدن و حرف زدن باعث می‌شود آرواره‌تان، جرم را از گوش داخلی بیرون بکشد. اما زمانی که گوش پاک کن را داخل کانال گوش‌تان می‌کنید، تمام تلاش بدن‌تان را خنثی می‌کنید! چون گوش پاک کن، جرم را به عقب می‌راند و در آنجا گرفتار می‌کند. بعد از حمام فقط قسمت بیرونی گوش‌تان را تمیز کنید و چیزی وارد کانال گوش‌تان نکنید.

زیاد روی توالت می‌نشینید

بعضی‌ها عادت دارند وقتی روی توالت نشسته‌اند، با گوشی موبایل‌شان مشغول شوند یا کتاب بخوانند! اما زیاد نشستن روی توالت به سلامتی‌تان آسیب می‌زند و باعث هموروئید می‌شود. زیاد ماندن در وضعیت نشسته، فشار زیادی به رگ‌ها در قسمت انتهایی روده‌ی بزرگ‌تان وارد می‌کند و می‌تواند سبب التهاب یا بیرون زدگی بافت شده و هموروئید ایجاد کند. شایع‌ترین علامت هموروئید، خونریزی مقعد است، اما ممکن است دچار خارش یا احساس ناراحتی در ناحیه‌ی مقعد نیز شوید. خوشبختانه هموروئید معمولا در عرض یک هفته برطرف می‌شود. فقط یادتان باشد زیاد روی توالت ننشینید!

صورت‌تان را با لیف تمیز می‌کنید

چیز‌های مرطوبی مانند لیف حمام، مکان بسیار مناسبی برای اقامت باکتری‌ها هستند. تنها راه اینکه این باکتری‌ها با پوست‌تان تماس پیدا نکنند این است که هر بار برای شستن صورت‌تان از یک لیف جدید استفاده کنید. اگر امکان چنین کاری برای‌تان وجود ندارد می‌توانید با دست‌های‌تان صورت‌تان را بسابید. ضمنا فراموش نکنید که هر دو روز یک بار باید حوله صورت‌تان را بشویید. حوله‌های مرطوب نیز اقامتگاه باکتری‌های فراوانی هستند.

صابون قالبی را بعد از هر بار استفاده آبکشی نمی‌کنید

مطالعه‌ای نشان داده ارگانیسم‌های بیماری زا می‌توانند حین و بعد از استفاده از صابون قالبی روی آن مخفی شوند. البته طبق یافته‌ها، این باکتری‌ها به احتمال زیاد به دست‌های‌تان منتقل نمی‌شوند. اما برای رعایت بهداشت بهتر است همیشه بعد از استفاده از صابون قالبی، آن را زیر شیر آب بگیرید تا میکروب‌های آن زدوده شوند و سپس آن را در جایی خشک بگذارید، چون باکتری‌های عاشق جا‌های مرطوب هستند.

سطوح را در دمای محیط تمیز می‌کنید

گرم کردن سینک ظرفشویی، وان حمام و کاشی‌ها فقط به اندازه‌ی 10 درجه بیشتر از دمای محیط، تاثیر پاک کننده‌های قلیایی را دو برابر می‌کند. برای اینکه تمیز کاری‌های‌تان بهترین نتیجه را داشته باشد، وان یا سینک را با آب داغ پُر کنید و اجازه دهید این آب داغ چند دقیقه بماند و سپس سابیدن و تمیز کردن را شروع کنید.

مسواک‌تان را در نزدیک توالت نگهداری می‌کنید

مسواک‌ها باید حدود دو متر دورتر از توالت باشند، زیرا همان طور که گفتیم، ذرات ادرار و مدفوع با هر بار سیفون کشیدن در هوا پخش می‌شوند. سینک دستشویی نیز مکان دیگری است که باید مسواک‌ها را از آن دور نگه دارید، زیرا صابون و آب آلوده ممکن است روی مسواک بنشیند. بهتر است مسواک‌ها را در مکانی مجزا و خشک نگهداری کنید تا باکتری‌ها در آن جا خوش نکنند.

دست‌های‌تان را با آب داغ می‌شویید

نیازی نیست دست‌ها را با آب داغ بشویید تا میکروب‌ها نابود شوند، چون تحقیقات نشان داده آب ولرم و آب سرد هم به اندازه‌ی آب داغ در نابود کردن میکروب‌ها موفق عمل می‌کنند. مهم این است که دست‌ها را خوب بشویید و خشک کنید. محققان می‌گویند اگر می‌خواهید تعداد پاتوژن‌ها در دست‌های‌تان را به میزان بسیار زیادی کاهش دهید در واقع باید با آب جوش 212 درجه فارنهایت دست‌های‌تان را بشویید! ضمنا آب خیلی گرم، پوست‌تان را خشک می‌کند.

برای مدفوع کردن خیلی به خودتان فشار می‌آورید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

یک ریسک فاکتور دیگر برای هموروئید، زیاد فشار وارد کردن برای دفع در زمانی است که یبوست دارید. هر چه بیشتر زور بزنید، فشار بیشتری به رگ‌ها در انتهای روده‌ی بزرگ‌تان وارد می‌شود که می‌تواند شقاق مقعد ایجاد کرده و سبب پارگی‌های ریزی در دیواره‌ی مقعد شود. اگر از توالت فرنگی استفاده می‌کنید، می‌توانید قبل از نشستن روی آن، چند ثانیه چمباتمه بزنید. چمباتمه زدن یا همان حرکت اسکوات، سیستم روده‌ای‌تان را تنظیم کرده و کمک‌تان می‌کند مدفوع با فشار کمتری حرکت کند.

دست‌های‌تان را سریع می‌شویید

شما باید بیست ثانیه برای شستن دست‌های‌تان وقت بگذارید تا تمیز شوند. اما دست کم 95 درصد افراد این اندازه زمان صرف شستن دست‌های‌شان نمی‌کنند تا میکروب‌ها به خوبی نابود شوند. در واقع بیشتر افراد فقط در عرض 6 ثانیه دست‌های خود را می‌شویند. اگر دوست ندارید بیست ثانیه بشمارید می‌توانید آهنگ «تولدت مبارک» را دو بار با خودتان زمزمه کنید و همزمان دست‌های‌تان را بشویید.

فراموش می‌کنید مسواک تان را تمیز کنید

محققان دریافته اند تقریبا 10 میلیون میکروب روی مسواک وجود دارد. بدون تردید هیچکس دوست ندارد اینهمه باکتری وارد دهانش کند؛ بنابراین بعد از هر بار استفاده از مسواک‌تان باید آن را خوب آب بکشید و هرازگاهی سی دقیقه آن را در فنجانی از سرکه قرار دهید تا باکتری‌های باقیمانده روی آن از بین بروند. ضمنا هر سه ماه یک بار مسواک‌تان را عوض کنید.

بدن‌تان را محکم لیف می‌کشید

زیاد سابیدن پوست با لیف می‌تواند سد دفاعی طبیعی پوست را تخریب کند. بهتر است از یک لیف نخی نرم و لطیف استفاده کنید و فقط کمی پوست‌تان را بسابید. حتی بدون لیف و با دست شستن بدن هم کافیست. حتما لیف‌تان را در جای خشک نگهداری کنید.

یادتان می‌رود پشت توالت را تمیز کنید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

بدتان نیاید، ولی پشت توالت هم ذرات ادرار و مدفوع تجمع می‌کنند و مکانی کاملا میکروبی و آلوده تشکیل می‌دهند که تمیز کردنش هم کار سختی است. به هر حال با هر ترفندی شده باید این قسمت را تمیز و ضد عفونی کنید.

به پوست سرتان نرم کننده نمی‌زنید

بیشتر افراد نرم کننده را فقط به ساقه‌ی مو می‌زنند. اما درست این است که نرم کننده را از ریشه به نوک مو بزنید، زیرا نرم کننده کمک می‌کند پوست سرتان آب رسانی شده و دچار خارش و پوسته نشوید.

صابون‌تان حاوی نرم کننده نیست

اگر از صابونی استفاده می‌کنید که حاوی هیچ گونه مرطوب کننده‌ای نیست، پوست‌تان را دچار خشکی خواهید کرد. به دنبال صابون‌هایی باشید که «حاوی مرطوب کننده» روی بسته بندی آن قید شده باشد.

برس توالت را فورا سرجایش می‌گذارید

هر بار که برس توالت را فورا بعد از استفاده سرجایش می‌گذارید، میکروب‌ها و رطوبت چندین برابر می‌شوند. بعد از شستشو اجازه دهید برس توالت خشک شود تا بار بعد که از آن استفاده می‌کنید، همان میکروب‌ها را به توالت برنگردانید.

مسواک را به صورت عمود روی دندان‌های‌تان می‌کشید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

بهترین راه تمیز کردن دندان‌ها این است که مسواک خود را با زاویه‌ی 45 درجه به سمت بالا برای دندان‌های ردیف بالا و با همین زاویه به سمت پایین برای دندان‌های ردیف پایین نگه دارید. این زاویه برای تمیز کردن زیر خط لثه‌ها که محل تجمع جرم و پلاک است بهترین حالت است. هنگام مسواک زدن به آرامی مسواک را به صورت دورانی حرکت دهید. البته مسواک‌های برقی نیازی به این روش ندارند، زیرا جوری طراحی شده‌اند که صاف روی دندان‌ها قرار می‌گیرند.

آخر حمام خوب آبکشی نمی‌کنید

قبل از اینکه از زیر دوش خارج شوید کاملا آبکشی کنید و کف صابون و شامپو را به خوبی از بدن‌تان پاک کنید. باقی ماندن محصولات شوینده روی پوست می‌تواند سبب تحریک پوست و مسدود شدن منافذ آن شده و جوش و آکنه ایجاد کند. اگر پشت‌تان مستعد جوش زدن است، هنگام آبکشی موهای‌تان سرتان را به پهلو خم کنید تا شامپو و نرم کننده با پشت‌تان تماس پیدا نکند.

هنگام خشک کردن، حوله را محکم به بدن‌تان می‌کشید

اشتباهاتی که در دستشویی و حمام مرتکب می‌شوید

حوله را محکم به بدن سابیدن برای خشک کردن باعث می‌شود لیپیدها، پروتئین‌ها و اسید‌های چربی که از پوست‌تان در برابر حساسیت محافظت می‌کنند، از روی پوست کَنده شوند. بهترین روش خشک کردن بدن این است که به آرامی و با ضربه‌هایی ملایم پوست‌تان را خشک کنید.

منبع: rd

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان