بیشتر از 50 درصد نصب اپلیکیشنها در کافه بازار از طریق جستجو انجام میشود. این خبری بود که «امین امیرشریفی»، مدیرعامل کافه بازار در رویداد «تبلیغات در جستجو» اعلام کرد. او با همین آمار، از اهمیت و پتانسیل بسیار بالای قابلیت جدید تبلیغات در جستجو برای توسعهدهندگان گفت. اما خبر مهم دیگری که مدیرعامل کافه بازار داد، همکاری این پلتفرم 40 میلیونی با آژانس تبلیغات دیجیتال تپسل بود.
همکاری کافه بازار و تپسل از ابتدای مهر ماه به مدت یک سال آغاز میشود و در این میان، تپسل تنها آژانس تبلیغاتی است که با کافه بازار در زمینه تبلیغات در جستجو همکاری میکند. «سعید صادقی»، مدیر ارشد عملیاتی و قائم مقام مدیرعامل تپسل، در مصاحبهای با دیجیاتو، شکلگیری و جزییات این همکاری را توضیح میدهد. او عقیده دارد که این همکاری، یک توافق بیسابقه در اکوسیستم دیجیتال مارکتینگ ایران است.
امیر مستکین، دیجیاتو: اهمیت تبلیغات در جستجوی کافه بازار به عنوان یک ابزار تبلیغاتی چقدر بالاست؟
سعید صادقی، مدیر ارشد عملیاتی تپسل: تبلیغات در جستجو ابزار مناسبی است که اجازه میدهد به کاربر بر اساس علایقش، پیشنهاد مناسب داد. پیش از این چنین قابلیتی وجود نداشت چون فضاهای پرترافیک اینچنینی، خارجی بودند. اما حالا کافه بازار که 40 میلیون کاربر دارد تبلیغات در جستجو را ایجاد کرده است.
فضای تبلیغات در جستجو برای ما جذاب است، چراکه وقتی یک کاربر به سراغ جستجو میآید مشخصاً در پی چیزی است که نیازش را در همان حوزه برآورده کند. طبیعتاً تبلیغدهندگان هم بیشتر به دنبال چنین کاربری هستند تا خیلی سریع به KPIهای اپلیکیشن خود نزدیک شوند.
کافه بازار این فضا را ایجاد کرد و با آژانسهای مختلفی مذاکره کرد اما تپسل توانست به شکل انحصاری، تبلیغات فضای سرچ ادز را برای یک سال از کافه بازار دریافت کند.
چرا کافه بازار در این زمینه باید با یک شرکت دیگر همکاری میکرد؟
از نظر من این یک تصمیم عاقلانه بود چراکه تبلیغات جنس متفاوتی دارد. پشتیبانی از مشتریان و تنوع سرویسها در این حوزه، کسبوکاری متفاوت از یک فروشگاه نرمافزاری است. هسته کسبوکار کافه بازار B2C است در حالی که تبلیغات کاملاً B2B است و از این جهت، این یک تصمیم عاقلانه بود که این فضا به یک آژانس تبلیغاتی واگذار شود. تپسل در تمامی فضاهای دیجیتال حضور دارد، سرچ ادز کافه بازار بسته خدماتی تپسل به مشتریان را هم کاملتر کرده است.
چرا کافه بازار تپسل را برای این همکاری انتخاب کرد؟
فکر میکنم دلیل اصلیاش دیتای جذاب و مفیدی است که در تپسل، در حال گردش بین مدیاهای مختلف است. ما یک آژانس تبلیغاتی همهجانبه (Omnichannel) هستیم؛ به این مفهوم که کاربر در مدیاهای مختلف، یک محور است و بر اساس رفتارش در هر مدیا، برای او تبلیغات بر اساس علایقش به او نمایش داده شود.
حالا زمانی که فضای تبلیغاتی سرچ ادز کافه بازار به ما اضافه میشود و با 40 میلیون کاربر فعالی که ماهیانه از سوی تپسل تبلیغ میبینند، میتوانیم هم بر اساس دیتای کافه بازار به آنها پیشنهاد بهتری بدهیم و هم بر اساس دیتایی که در تپسل داریم، به کاربران پیشنهاد دقیقتری بدهیم.
برای مثال کاربر در کافه بازار برای «کیف پول» جستجو میکند. حالا وقتی چنین جستجویی انجام میشود، با توجه به یکپارچگی فنی که بین کافه بازار و ما شکل گرفته، میتوانیم متوجه شویم که این کاربر همان شخصی است که در بازی آمیرزا، یک ویدیوی مربوط به فروشگاه آنلاین دیده بود و روی آن کلیک نکرده بود. یا برعکس شاید در بازی دیگری روی ویدیو کلیک و چیزی را نصب کرده است. وقتی سابقه رفتار کاربر را داریم، میتوانیم بفهمیم برای جستجوی کاربر بهتر است چه پیشنهادی به او داده شود. اینجا در واقع رفتار کاربر، محور قرار میگیرد.
امروز تپسل بزرگترین آژانس تبلیغات دیجیتال در کشور است که همه کانالهای دیجیتال را دارد. کاربر در فضای آنلاین یا وقتش را در اپلیکیشنهای موبایل سپری میکند، یا در حال بازی کردن با موبایل است یا در وبسایتهاست؛ در ورزش 3 نتایج فوتبال را چک میکند، در دیجیاتو اخبار تکنولوژی را میخواند و برای اخبار سیاسی سراغ تابناک میرود. از سوی دیگر در تلگرام، ایستاگرام، توییتر و لینکدین با کاربران تاثیرگذار در ارتباط است. اما حالا با کافه بازار، این پازل تکمیل شده است. کاربر به کافه بازار میرود تا اپلیکیشنی برای سفارش آنلاین غذا یا اپهای مشابه را نصب کند و حالا ما آنجا هم حضور داریم. پس در واقع تپسل بزرگترین آژانس تبلیغات دیجیتال است که در ایران، در همه فضاها به صورت یکپارچه و بر اساس تحلیل داده و رفتار کاربر، پیشنهاد مناسب همان مدیا را به کاربر میدهد.
پس در واقع میتوانیم بگوییم که این همکاری یک فرصت طلایی برای تپسل است؟
بله. البته این فرصت طلایی، دوطرفه است. حتی میتوانم بگویم که این همکاری، یک توافق بیسابقه در دنیای دیجیتال مارکتینگ در ایران است. تپسل به عنوان یک شبکه تبلیغات دیجیتال که سهم بازار خوبی دارد، مشغول به کار است و کافه بازار هم رقیب جدی در این حوزه نداشت. این دو بال اصلی رشد توسعهدهندهها و بازیسازها و کسبوکارهای حوزه فناوری، کنار هم قرار گرفتهاند و من فکر میکنم همین موضوع میتواند به افزایش کیفیت و رشد این بازار کمک کند. صادقانه هم بگویم، این همکاری برای تپسل بسیار جذاب است.
اما در این میان چه چیزی به کافه بازار اضافه میشود؟ چرا خود کافه بازار به تنهایی تصمیم نگرفت همین قابلیت را ارائه دهد؟ در واقع کافه بازار چرا احساس کرد که در این میان به یک آژانس تبلیغاتی نیاز است؟
دو پارامتر مهم مطرح است. ابتدا بحث دیتا است. کافه بازار رفتار کاربران درون اپلیکیشن خودش را دارد که یک رفتار عمومی و نهایتاً در سطح خرید یک اپلیکیشن است. کافه بازار نمیتواند رفتار تبلیغاتی کاربر را پایش کند. برای تبلیغات در جستجو، رفتار تبلیغاتی کاربر است که اهمیت دارد و تپسل دقیقاً همین دیتا را دارد. تپسل میداند کاربر به چه چیزی علاقه دارد و چگونه میتوان به او پیشنهاد جذابتری داد.
مورد دوم، مدل کسبوکار تبلیغات است. تبلیغات یک مدل B2B است در حالی که کافه بازار یک کسبوکار B2C است. این هوشمندی کافه بازار است که وقتی لاین جدیدی را اضافه میکند، به جای اینکه بخواهد صفر تا صد را خودش برود، میآید و با شرکتی قرارداد میبندد که تجربه 5-6 سالهای در این حوزه دارد و نیاز مشتری و بازار تبلیغات را میشناسد. در واقع کافه بازار با این کارش، نیامده چرخ را دوباره اختراع کند. از طرفی ما در تپسل تیم پشتیبانی از مشتری، مدیریت کمپین داریم و البته قراردادهای بلندمدت با شرکتهای مختلف داریم. حالا وقتی کافه بازار به سبد خدمات ما اضافه میشود، در نهایت کیک بزرگتر میشود.
این همکاری چه آوردهای برای توسعهدهندهها و مالکین اپلیکیشنها خواهد داشت؟
جذب کاربر برای آنها راحتتر میشود. امروز در پنل تپسل، به صورت یکپارچه، توسعهدهنده میتواند تبلیغات ویدیویی، تبلیغات بنری، تبلیغات در سایتها و تبلیغات در جستجوی کافه بازار را انتخاب کند. تپسل هم به عنوان یک شبکه تبلیغاتی هوشمند، بهترین کانال را پیشنهاد میدهد. اینطور توسعهدهنده کیفیت بهتر و قیمت مناسبتری را تجربه میکند. چون ما کاربر هدف را پیدا میکنیم و آن را به وی پیشنهاد میکنیم.
چرا قرارداد تپسل با کافه بازار یک ساله است و چقدر احتمال میدهید که این همکاری ادامهدار شود؟
به این دلیل که محصول جدید است و یکپارچگی فنی هم به تازگی ایجاد شده و از اول مهر در اختیار مشتریان قرار میگیرد، توافق ما با کافه بازار اینطور بوده تا در یک سال اول به برخی KPIها برسیم و حرکتهایی از سمت دو طرف انجام شود. طبیعتا اگر هر دو طرف بهره وری خوبی داشته باشند، این همکاری تمدید میشود.
اما واقعیت این است که این همکاری، در ایران بیسابقه است. معمولاً در حوزه دیجیتال مارکتینگ، کسبوکارهای کوچکی حضور دارند که برخی کانالهای تلگرامی، برخی اپلیکیشنها و مواردی از این دست را در اختیار دارند. اما اینکه دو سرویس بزرگ مثل کافه بازار و تپسل چنین توافقی داشته باشند، خیلی به نفع کسبوکارها و تبلیغدهندههاست.
ضمناً ما برای بازیسازها و استودیوهای بازی، به زودی پیشنهاد خوبی ارائه میدهیم تا بتوانند از پنل تپسل در سرچ ادز کافه بازار استفاده کنند. رویکرد ما این است که از صنعت بازی حمایت کنیم.
تبلیغات در جستجوی کافه بازار، امروز هم از طریق خود کافه بازار ممکن است و هم از طریق تپسل. برای توسعه دهنده تفاوتی دارد که این پروسه از طرف شما انجام شود یا کافه بازار؟
تفاوت در یکپارچگی پنل ماست. در خود سرچ ادز، لزوماً تفاوتی وجود ندارد، به غیر از اینکه ما به توسعهدهندهها کلمات کلیدی را بر اساس سابقه کاربر پیشنهاد میدهیم. کنار هم بودن روشهای مختلف تبلیغاتی در پنل تپسل، باعث میشود تا توسعهدهنده بتواند بازخورد بهتری بگیرد. همچنین هوش مصنوعی تپسل و پایش دادهها و در اختیار داشتن سبقه رفتاری کاربران در اپلیکیشنهای مختلف، در کنار کمپینهای دیگر تبلیغدهنده، این فرآیند را در تپسل مفید فایده میکند.
به نسبت نمونههای مشابه خارجی مثل گوگل پلی یا اپ استور اپل، فکر میکنید عملکرد سرچ ادز کافه بازار تا اینجا چطور بوده است؟
این هنوز ابتدای راه است و جای پیشرفت زیادی وجود دارد. کافه بازار در شمارش نصب، کلیک و نحوه نمایش، حتماً تغییراتی خواهد داشت اما به هر حال، با توجه به آمارهایی که مدیرعامل کافه بازار در رویداد تبلیغات در جستجو دادند، آمارها بسیار جذاب هستند و کافه بازار این پتانسیل را داد که فضا را بهتر کند تا فروش بیشتری هم وجود داشته باشد. در تعاملی که تپسل و کافه بازار از نظر فنی با هم انجام میدهند هم، طبیعتاً از تجربههای ما در تبلیغات استفاده خواهند کرد و فضای تبلیغات را بهبود خواهند داد.