موتور فضاپیمای "استارشیپ" منفجر شد

نسخه اولیه پرتابه شرکت "اسپیس‌ایکس" هنگام آزمایش موتور منفجر شد و به طور کامل از بین رفت.

موتور فضاپیمای "استارشیپ" منفجر شد

به گزارش ایسنا و به نقل از تک‌کرانچ، شرکت "اسپیس‌ایکس"(SpaceX)، به تازگی آزمایش دیگری روی موتور "راپتور"(Raptor) نسخه اولیه پرتابه خود موسوم به "استارشیپ اس‌ان4"(Starship SN4) انجام داد اما این وسیله نقلیه آزمایشی در بوکا چیا، تگزاس منفجر شد. این آزمایش، چهارمین آزمایش این موتور در نوع خود است و هنوز مشخص نیست که به رغم همه تلاش‌ها، چه مشکلی پیش آمده است.

این آزمایش، برای توسعه استارشیپ آغاز شده بود. اسپیس‌ایکس امیدوار است که بتواند از این فضاپیمای جدید به عنوان جایگزینی برای موشک‌های "فالکون9"(Falcon 9) و "فالکون هوی"(Falcon Heavy) استفاده کند اما استارشیپ هنوز در مرحله ابتدایی توسعه قرار دارد؛ در حالی که وسایل نقلیه‌ای از این دست، چندیدن بار توانایی پرواز خود را اثبات کرده‌اند.

اسپیس‌ایکس به تازگی موفق شده تایید "اداره هوانوردی فدرال آمریکا"(FAA) را برای پرواز آزمایشی نخستین نمونه از استارشیپ دریافت کند. هدف از آزمایش اخیر، این بود که نخستین نمونه اس‌ان4، مسافت کوتاهی را پرواز کند اما مشخص شد که تحقق این هدف در حال حاضر ممکن نیست زیرا وسیله نقلیه در پی وقوع انفجار، به طور کامل تخریب شد. این انفجار، تقریبا دو دقیقه پس از تکمیل آزمایش موتور به وقوع پیوست.

این نخستین بار نیست که یکی از نخستین نمونه‌های استارشیپ شرکت اسپیس‌ایکس، با چنین پایان فاجعه‌باری روبرو می‌شود. به همین دلیل است که شرکت‌ها، وسایل نقلیه خود را طی مراحل ساخت و توسعه، بارها و بارها آزمایش می‌کنند تا از ایمنی و قابلیت اطمینان اجرای نهایی آنها در زمان نیاز مطمئن شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان