ویژه‌های مشرق

زیباکلام: چاره‌ای جز صلح با آمریکا نداریم/از صلح امام حسن(ع) می‌گویند تا دلار ۳۱ هزارتومانی دیده نشود

آقای روحانی! بجای اظهارات تأمل برانگیز درباره صلح امام حسن(ع) پاسخ دهید که چرا دلار در بازار ۳۱ هزارتومان است!؟ چرا برخی دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب تلاش می کنند تا سیب و گلابی های برجام دیده نشود

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با   «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

**زیباکلام:چاره ای جز «صلح با آمریکا» نداریم

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب که چندی پیش گفته بود که «اگر به 96 برگردیم بیشتر برای روحانی تبلیغ می کنم»! در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «آیا کشور به نرمش قهرمانانه نیاز دارد؟» نوشت: «کاش امکان داشت یک نظرسنجی از مردم صورت بگیرد و از آنها بپرسیم چه کسانی باعث به وجود آمدن بیشتر این وضعیت در کشور شده‌اند...خیلی از افراد بیشتر از رئیس دولت در وضعیت به‌وجودآمده مقصر هستند...برای مثال نمایندگان مجلس دهم در زمانی که دونالد ترامپ از برجام خارج شد به جای اینکه سعی کنند برجام را حفظ و نجات دهند، در وسط مجلس شورای اسلامی، پرچم ایالات‌متحده و برجام را آتش زدند و آن نمایش را در پارلمان راه‌اندازی کردند».

زیباکلام در ادامه نوشت: «درباره سخنان رئیس‌جمهور عرض می‌کنم که ایشان صحبت جدیدی نکرده‌اند. فقط دکتر روحانی به نظرم در حال آماده‌سازی یک تغییر یا به اصطلاح نرمش قهرمانانه دوباره است. ما می‌توانیم هم اسم این کار را نرمش قهرمانانه یا صلح بگذاریم، اما آنچه کاملا مشخص است نشان‌دهنده این است که شرایطی که در آن قرار داریم، بسیار سخت است و کفگیر هم به ته‌ دیگ خورده است و به‌تدریج با مشکلاتی روبه‌رو خواهیم شد که باید بتوانیم آنها را ابتدا مدیریت و سپس با تدبیر کاهش دهیم».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه تصریح کرد: «آقای روحانی اعتقاد دارد باید به یک شکلی حالا چه نرمش قهرمانانه یا صلح امام‌ حسن(ع)، شرایط را تغییر دهیم. چه دونالد ترامپ رئیس‌جمهور شود یا جو بایدن به پیروزی برسد دولت ظاهرا چاره‌ای جز تغییر برخی ایده‌ها را ندارد...در اینکه باید جمهوری‌اسلامی به‌ سمتی حرکت کند و تغییراتی به‌وجود آورد تا از این مرحله عبور کنیم هیچ ‌تردیدی وجود ندارد. به نظر می‌آید با انتخاب‌شدن رئیس‌جمهور آمریکا احتمال دارد زمینه مذاکراتی هم فراهم شود. اینکه چه زمانی انجام خواهد شد، هنوز مشخص نیست. امکان دارد در دولت آقای حسن روحانی صورت بگیرد یا اینکه احتمالا در دولت آینده ما شاهد تحول و تغییر خواهیم بود. امکان دارد از دیماه به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم مذاکرات جدیدی شروع شود یا اینکه زمان اصلی آن احتمالا بعد از انتخابات 1400 باشد».

زیباکلام در یادداشت مذکور مدعی شده است که چاره ای جز نرمش قهرمانانه نداریم. وی در ادامه، تاکید کرده است که منظور از این نرمش، صلح و مذاکره با آمریکاست.

آقای زیباکلام اما به این سوال پاسخ نمی دهد که مگر همین 5 سال پیش با دولت آمریکا مذاکره نشد!؟ این مذاکره چه نتیجه ای به بار آورد!؟ آیا همانطور که دولتمردان تاکید کرده بودند، هم چرخ سانتریفیوژ ها چرخید و هم چرخ کارخانه ها!؟ آیا آنچنان رونقی ایجاد شد که مردم دیگر به پول یارانه نیاز ندارند!؟ آیا ارزش هر دلار، یک هزارتومان شد!؟ آیا امضای وزیر خارجه آمریکا تضمین بود!؟

زیباکلام در سال 94 گفته بود که مردم آمریکا اجازه نمی دهند که رئیس جمهور بعدی از برجام خارج شود. این در حالی است که در همان مقطع، منتقدان و کمیسیون ویژه برجام در مجلس نهم تاکید کرده بودند که متن ضعیف برجام، فرصت مناسبی برای رئیس جمهور بعدی برای خروج بدوه هزینه از توافق ایجاد می کند.

وضع فعلی نتیجه اعتماد و مذاکره و توافق با آمریکاست. اما اصلاح طلبان با بی اخلاقی در پی آن هستند تا وضع فعلی را نتیجه مقاومت جا بزنند. این طیف یکروز از واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) درس مذاکره می گیرند و روز ماهیت صلح امام حسن(ع) را تحریف می کنند.

«سید نظام‌الدین موسوی» نماینده مردم تهران در مجلس درباره پذیرش صلح توسط امام حسن(ع) طی توییتی نوشت: «در کربلا فرمانده سپاه حسین(ع) یعنی حضرت عباس (س) امان‌نامه شمر را رد کرد و تا پای جان پای امامش ایستاد. اما امام حسن(ع) زمانی صلح را پذیرفت که فرمانده سپاهش یعنی عبیدالله بن عباس با یک‌میلیون درهم رشوه، خود را به معاویه فروخت. تاریخ عوض می‌شود وقتی علمدار عباس باشد یا ابن عباس! ».

** از «صلح امام حسن(ع)» می گویند تا «دلار 31 هزارتومانی» دیده نشود

روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «از موج توهین تا تهدید به اعدام» نوشت: «سخنرانی روز چهارشنبه روحانی درباره جنگ و صلح و بیان روایاتی از امام‌حسن(ع) بهانه‌ای تازه برای مخالفان شد تا در رفتاری سؤال برانگیزو بحث برانگیز درخواست اعدام رئیس جمهوری را بدهند... نزدیک به 5 ماه از آغاز به کار مجلس اصولگرای یازدهم می‌گذرد. نمایندگانی که با هزار وعده و وعید و شعار معیشتی پای به ساختمان بهارستان گذاشته بودند حالا با این واقعیت روبه‌رو هستند که در راستای تحقق آن وعده‌های اقتصادی خود کارنامه قابل قبولی برای عرضه به مردم ندارند. از این‌روست که در نبود یک برنامه منسجم و راهبردی برای برون‌رفت از وضعیت فعلی یا کمک به دولت، هر یک از نمایندگان برای توجیه این دست‌های خالی مسیر جداگانه‌ای را در پیش گرفته‌اند. یکی فرصت را معتنم شمرده تا با موج‌سواری روی گرفتاری‌های مردم سفرهای زودهنگام انتخاباتی معطوف به ریاست جمهوری 1400 را کلید بزند و برخی دیگر با چشم‌پوشی از وعده‌های اقتصادی در تدارک تغییر قانون انتخابات باشند و برخی هم در فکر تدوین طرح‌هایی برای محدود کردن فضای مجازی».

ارگان رسانه ای دولت در ادامه به نقل از «اکبر ترکان» مشاور سابق رئیس جمهور نوشت: «حملات یکی دو روز اخیر به رئیس جمهوری که از سوی افراد مشخص و افراد معلوم انجام شده است، از چند زاویه قابل بررسی است. نخست باید سخنان خود آقای روحانی را ارزیابی کرد که این سخنان از چه جنسی بوده است. واقعیت این است که آقای روحانی در بررسی و تبیین سیره ائمه(ع) سخن درستی را مطرح کرده است، زیرا او صرفاً خواستار این شده است که همگان باید در زندگی ائمه(ع) غور کنیم و همه جنبه‌ها و بخش‌های زندگی آن بزرگواران را بررسی کرده و از آن‌ها درس بیاموزیم، چرا که سیره و رفتار ائمه(ع) در هر دوره تاریخی و اجتماعی، براساس مقتضیات همان دوره بوده است...نباید تصور کرد که مردم به حرف‌های کسی که پیشنهاد هزار بار اعدام داده اعتنا می‌کنند».

روزنامه سازندگی- به سردبیری «محمد قوچانی» مشاور رسانه ای رئیس جمهور- نیز در گزارشی با عنوان «حمله به روحانی» نوشت: «گروه ها و چهره های تندروی مجلس و اصولگرا پروژه تازه ای علیه رئیس جمهور آغاز کرده اند. آنها به بهانه سخنان اخیر روحانی درخصوص صلح خواهی، خواستار اعدام رئیس جمهور شده اند! ».

روزنامه شرق نیز در گزارشی با عنوان «حمله به روحانی، عملیات فرار به جلو» نوشت: «در اینکه راه‌یافتگان به پارلمان علیه، مخالف و منتقد روحانی بوده و هستند، شکی نیست، اما چرا ادبیات آنها تا این اندازه خصمانه و به قول معاون ارتباطات رئیس‌جمهوری خارج از شأن نمایندگی، دهان‌دریده و فرومایه است؟ آیا این فقط ناشی از شدت عصبانیت نمایندگان از دولت است یا ماجرا چیز دیگری است؟ اینکه مجلس اصولگرا با هزاران وعده روی کار آمد و قول‌هایی داده که نه در توان مجلس به‌طور عام است و نه در ید این نمایندگان به‌طور خاص و حالا نگران از انباشت این مطالبات در شرایط خطیر، به‌ویژه اقتصادی، فرار به جلو را برگزیده است؟ ».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «نمایندگان می‌دانند که نه با قانون‌گذاری و نه حتی به قول خودشان با نظارت، نمی‌توانند نقشی در بهبود اوضاع داشته باشند، پس بهتر است آنچه را مرادشان از نظارت است، به نازل‌ترین شکل یعنی فحاشی به دولت پی بگیرند تا به رأی‌دهندگانشان ثابت کنند چندان هم منفعل نبوده‌اند!».

ترفند «نارنجک دودزا» یکی از روش های «عملیات روانی و رسانه ای» است. در این ترفند، با بیان اظهارات جنجالی و ترغیب منتقدان به موضع گیری، اذهان و افکارعمومی از مسائل اصلی به سمت مسائل حاشیه ای و فرعی منحرف می شود.

در ادامه، پروژه مظلوم نمایی و مقصریابی به صورت همزمان کلید خورده و آنقدر فضا غبارآلود می شود که مسائل اصلی و مطالبات و مشکلات عموم مردم به حاشیه می رود.

متاسفانه تیم رسانه ای دولت اقای روحانی بارها از این ترفند استفاده کرده است. اکنون قیمت دلار در آستانه 32 هزارتومان است. این در حالی است که در ابتدای دولت روحانی، قیمت دلار حدود 3 هزارتومان بود.

قیمت سکه نیز اکنون حدود 16 میلیون تومان است. این در حالی است که در سال 92 و با آغاز به کار دولت روحانی، قیمت سکه حدود یک میلیون توما بود.

قیمت پراید نیز بیش از 140 میلیون تومان است. قیمت این خودرو در سال 92 حدود 20 میلیون تومان بود. قیمت مرغ حدود 25 هزارتومان و قیمت هر تخم مرغ نیز حدود 1500 تومان است.

از سوی دیگر در هفته گذشته، سخنگوی وزارت خارجه روسیه اعلام کرد که تیم مذاکره کننده دولت روحانی به ریاست ظریف در سال 94 علیرغم منقضی شدن تحریم تسلیحاتی علیه ایران، داوطلبانه پذیرفت که این تحریم ها به مدت 5 سال دیگر تمدید شود. این اقدام تأمل برانگیز در حقیقت نوعی خودتحریمی بود که آقای ظریف کلید زد!

در حال حاضر دولت روحانی در ماههای پایانی خود به سر می برد و هرطور حساب کنیم، اکنون زنگ حساب دولت است.

آقای روحانی و دیگر دولتمردان باید اکنون درباره میوه های برجام، وضعیت بازار دلار، مسکن، خودرو، سکه، لوازم خانگی، گوشت و دیگر اقلام به افکار عمومی توضیح دهد.

اما دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب بجای اینکار، با تولید مسائل جنجالی در پی آن هستند تا زنگ حساب دولت را به حاشیه ببرند.

آقای روحانی! بجای اظهارات تأمل برانگیز درباره صلح امام حسن(ع) پاسخ دهید که چرا دلار در بازار 31 هزارتومان است!؟  چرا برخی دولتمردان و رسانه های اصلاح طلب تلاش می کنند تا سیب و گلابی های برجام دیده نشود!؟

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان