چند تاکتیک مرسوم آدم‌های باسیاست و پیچیده

سیاست داشتن گاهی اوقات این‌طور تلقی می‌شود که نظراتتان را ابراز نکنید طوری که دیگران را خشنود نگه‌دارید. اما سیاست داشتن لزوماً به این معنا نیست که حرف‌هایتان را بر زبان نیاورید.

وب‌سایت فرادید: سیاست داشتن گاهی اوقات این‌طور تلقی می‌شود که نظراتتان را ابراز نکنید طوری که دیگران را خشنود نگه‌دارید. اما سیاست داشتن لزوماً به این معنا نیست که حرف‌هایتان را بر زبان نیاورید. سیاست داشتن یعنی اینکه قبل از حرف زدن یا انجام دادن کاری، موقعیت را ارزیابی کنید و هیچ‌وقت واکنش افراطی نشان ندهید.

چگونه فردی با سیاست باشیم؟

برای سیاست داشتن لازم است که توانایی تفسیر موضوعات را به دست آورید و بدانید که کی چه چیزی بگویید. بااینکه در بعضی موقعیت‌ها سیاست به خرج دادن کار سختی است، مخصوصاً در موقعیت‌هایی که تأثیر شخصی زیادی بر شما می‌گذارد یا در مورد موضوعی است که حس فوق‌العاده قوی‌ای نسبت به آن دارید. دانستن چند نکته مهم سیاست پیشه کردن در موقعیت‌های مختلف زندگی را برایتان راحت‌تر می‌کند.

1. برای با سیاست بودن از روی واقعیت‌ها تصمیم بگیرید نه احساسات

لحظه‌ای مکث کرده عقب بروید و موقعیت را منتقدانه ارزیابی کرده و قبل از اینکه احساساتتان را دخیل کنید، اطلاعات واقعی آن موقعیت را بررسی کنید.

2. از زبانی ساده و واضح استفاده کنید

با زبانی ساده و واضح صحبت کنید تا فرد مقابلتان از حرف‌هایتان دچار سوءتفاهم نشود.

3. رفتار قاطعانه و بدون خشونت داشته باشید

اشکالی ندارد که قاطع حرف بزنید و این حتی کمکتان می‌کند دیگران حرف‌هایتان را با جدیت بیشتری گوش کنند، اما از زبانی استفاده نکنید که به نظر دیگران خشن به نظر برسد.

سعی کنید خیلی راحت به‌جای اینکه بگویید «به‌هیچ‌وجه» یا «شوخی می‌کنی» بگویید «نه»!

4. اگر می‌خواهید باسیاست باشید اول فکر کنید بعد عمل کنید

حتی اگر عصبانی و ناراحت هستید، یک‌لحظه وقت گذاشته و نفسی عمیق بکشید و قبل از اینکه حرفی بزنید یا کاری انجام دهید، کمی فکر کنید. حتی اگر لازم شد در ذهنتان به نفس کشیدن فکر کنید تا آرامش خودتان را به دست آورید.

ممکن است سخت به نظر برسد، اما چند لحظه وقت گذاشتن برای ارزیابی موقعیت عصبانیت تان را فروکش داده و دیگر با آزردگی رفتار نخواهید کرد.

این نکته مخصوصاً وقتی در یک مکان عمومی هستید مثل وقتی‌که مخاطب شما یک فروشنده بی‌ادب یا یک بچه یاغی است که در یک رستوران شلوغ مزاحم غذا خوردنتان شده است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

5. در نحوه رفتار با همسرتان باسیاست باشید

نقش زن در تحکیم رابطه همسران غیرقابل‌انکار است. در گذرگاه‌های مختلف زندگی بشر، آثار عمیقی از رد پای زنان؛ هم در زندگی‌های پایدار و هم در زندگی‌های متزلزل و فروریخته شده، به چشم می‌خورد. این امر خود نشان‌گر اهمیت مسئولیت خطیر زنان در عرصه‌ی حفظ، تداوم و تعادل یک رابطه ایده آل و مستمر در مبحث همسران می‌باشد.

سعی کنید در طول زندگی، برای شوهرتان همسری کنید، هیچ لزومی ندارد برایش مادری کنید!

همسرتان را به‌عنوان یک مرد بپذیرید و برای شناخت دنیای مردانه او دانش و آگاهی خود را افزایش دهید.

همسر خود را به چشم یک شی‌ء مسئول ننگرید. بلکه به شخصیت وجودی او احترام بگذارید. جنبه یا بخش‌هایی از شخصیت شوهرتان را که باعث تمایز او از سایرین می‌شود موردتوجه و تحسین قرار دهید.

برای این‌که همسرتان با شما روراست باشد سعی کنید او را درک کرده و برای افکار و احساساتش ارزش قائل شوید اگر حرف‌ها و گفته‌های او مطابق میل شما نیست از خود واکنش تند نشان ندهید زیرابه این وسیله بذر بی‌اعتمادی در زندگی خود می‌کارید.
وقتی همسرتان با شما درد دل می‌کند و راز دلش را با شما در میان می‌گذارد، احساساتش را بپذیرید و به او نگویید که اسرار درونش ناخوشایند و بی‌رحمانه است.

چگونه فردی با سیاست باشیم؟

به‌طور مداوم از شوهرتان انتقاد نکنید، زیرا انتقاد پیاپی باعث می‌شود که شوهرتان از شما فاصله بگیرد.

او را به درک نکردن، عدم صمیمیت و بی‌احساس بودن متهم نکنید. زیرا او درک کردن، صمیمیت و بااحساس بودن را به شیوه مردانه نشان می‌دهد.

به یاد داشته باشید معمولاً مرد‌ها آن‌گونه که شما به آن‌ها می‌نگرید، به خود نمی‌نگرد.

6. از موقعیت‌های شدیداً احساسی دوری‌کنید

وقتی وارد بحثی می‌شوید که خیلی احساسی شده است و کم‌کم به مشاجره ختم می‌شود، هرچقدر هم تلاش کنید باسیاست رفتار کنید به در بسته خواهید خورد. سعی کنید در موقعیت دیگری حرف‌هایتان را مطرح کنید.

به افرادی که در آن بحث هستند پیشنهاد کنید که کمی وقفه بیندازند و بعد از 5 دقیقه که کمی آرام‌تر شدند، بحث را ادامه دهند.

وقتی همه استراحت کرده و آرام شدند، سعی کنید در بحث میانجی باشید. میانجی بودن به شما این امکان را می‌دهد با هرکدام از آن افراد باسیاست رفتار کرده و هیچ‌کدام تصور نکنند که طرف دیگری را می‌گیرید و ناراحت نشوند.

7. صحبت‌ها و نکات خود را با یک روش مؤدبانه و درعین‌حال مستقیم و روشن اظهار کنید:

تنها به این دلیل که آدم بامتانتی هستید اصلاً دلیل نمی‌شود که از حقتان دفاع نکنید و مدعی یک همکار یا یک دوست بی‌ادب نشوید. به او بگویید که میل دارید با او حرف بزنید.

سپس خلاصه گویی کنید (تا حد امکان کوتاه گو باشید) و سراغ اصل مطلب بروید و بگویید که کدام رفتار او شمارا ناراحت کرده و چرا؟

آرام باشید و از اعمال‌نظر شخصی بپرهیزید:

اگر طرف مقابل با بی‌ادبی بیشتر به شما پاسخ داد بسیار مهم است که شما آرام و متین باقی بمانید و بگویید که رفتار بی‌ادبانه را تحمل نخواهید کرد و ترجیح می‌دهید موقعی که کمی آرام‌تر شد با او حرف بزنید.

واکنش خود به بی‌ادبی و احساستان نسبت به آن بی‌ادبی را تغییر دهید تا زمانی که احساس آرامش بیشتری کنید و از رفتار موردنظر چشم‌پوشی کنید و یا چند روزی فرد مذکور را به حال خودش رها کنید.

چگونه فردی با سیاست باشیم؟

تصمیم بگیرید که اجازه نخواهید داد رفتار بی‌ادبانه او شمارا به دردسر بیندازد و سپس یک فعالیت شاد یا آرام‌بخش انجام دهید تا از جو موجود خارج شوید. همیشه نزدیک شدن به یک وضعیت این‌چنین از یک دیدگاه عاقلانه و متین بهتر از عکس‌العمل خودکار و بدون تفکر به آن است.

8. در تذکر دادن باسیاست رفتار کنید

تذکر یک رفتار بی‌ادبانه به یک دوست، عضو خانواده و یا همکار می‌تواند یک اقدام چالش‌برانگیز باشد. متأسفانه حتی در شرایط و موقعیت‌های حرفه‌ای این موضوع نسبتاً متداول است که ما در معرض اهانت و بی‌حرمتی از طرف یکی از همکاران یا اطرافیان قرارگرفته، اما روش درست برخورد را نمی‌دانیم.

گاه واکنش افراد عصبانیت افراطی و ابراز اهانت و بی‌حرمتی بیشتر به‌طرف مقابل است و گاه با سکوت و عبور از این موقعیت ناراحت‌کننده مواجه هستیم که مسلماً هر دو این واکنش‌ها غیرمنطقی و مغایر با اصول ارتباطی است.

وقتی‌که با بی‌ادبی مواجه می‌شویم نکته مهم این است که به یاد داشته باشیم جرئت تکرار این کار را به بقیه ندهیم. به‌هرحال شما حق‌دارید که مدعی شوید و نادرست و غیرقابل‌تحمل بودن وضعیت موجود را بیان کنید به‌ویژه اگر این بی‌نزاکتی یک مشکل مداوم و در حال پیشرفت باشد.

9. نگذارید کسی حرفتان را قطع کند.

مؤدبانه از آن‌کسی که می‌خواهد صحبتتان را قطع کند بخواهید که اجازه دهد صحبت‌هایتان تمام‌شده، سپس او نظرش را ابراز کند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان