مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (۳)

تا زمانی که یائسه نشده‌اید و همچنان قاعدگی‌تان ادامه دارد، ممکن است باردار شوید. البته با بالا رفتن سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی توان باروری کاهش می‌یابد.

مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (3)

 آیا نتیجه آزمایش بارداری حین مصرف این قرص‌ها دقیق خواهد بود؟

بله، نتیجه آزمایش کاملا دقیق خواهد بود. در این آزمایش میزان هورمون خاص مربوط به بارداری به نام «HCG» در خون یا ادرار اندازه‌گیری می‌شود. ماده فعال موجود در این قرص‌ها روی روش اندازه‌گیری میزان این هورمون تاثیری نمی‌گذارد.

 آیا این قرص‌ها چاق‌کننده هستند؟

این اولین نگرانی تقریبا همه زنانی است که از این روش جلوگیری استفاده می‌کنند. علی رغم باور عمومی، مطالعات نشان داده که اثر این قرص‌ها روی وزن به طوری که باعث چاقی شود، اندک است.

 آیا مصرف این قرص‌ها به مدت طولانی، خطر ابتلا به سرطان را بالا می‌برد؟

 برخی پژوهش‌ها ثابت کرده‌اند که مصرف طولانی مدت این قرص‌ها خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان، مانند سرطان گردن رحم و سرطان کبد را اندکی افزایش می‌دهد؛ ولی تعداد این موارد بسیار کم است و هنوز مطالعات کافی در این زمینه انجام نشده است. در مقابل، خطر ابتلا به سرطان‌هایی چون سرطان تخمدان و آندومتر با مصرف این قرص‌ها کاهش می‌یابد.

 آیا مصرف طولانی‌مدت این قرص‌ها امکان بروز سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

اثر این قرص‌ها روی خطر ابتلا به سرطان سینه به درستی ثابت نشده و امکان بروز این سرطان در فردی که قرص ضد بارداری می‌خورد، بسیار اندک و نزدیک به یک در چند هزار است.

در این مورد هم مانند سرطان کبد و گردن رحم، مطالعات کافی صورت نگرفته و پژوهشگران به نتیجه قطعی نرسیده‌اند. پژوهش‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد.

 آیا با خوردن این قرص‌ها میزان کلسترول خون تغییر خواهد کرد؟

بله، این قرص‌ها می‌توانند روی سطح کلسترول خون تاثیر گذاشته و کلسترول بد خون (LDL) را کاهش و میزان کلسترول خوب (HDL) را افزایش دهند؛ ولی سطح کلی کلسترول و تری گلیسیرید افزایش خواهد یافت. بنابراین در زنانی که کلسترول یا تری گلیسیرید بسیار بالا دارند یا مستعد ابتلا به آن هستند، پزشک این قرص‌ها را با توجه به شرایط بیمار و در نظر گرفتن ملاحظاتی خاص تجویز خواهد کرد.

 آیا این قرص‌ها فشار خون را بالا خواهند برد؟

بله این داروها می‌توانند باعث افزایش فشار خون شوند. احتمال ابتلا به پر ‌فشاری خون در زنانی که قرص جلوگیری از بارداری می‌خورند با افزایش سن و مدت زمان مصرف بالا می‌رود؛ از این رو حین استفاده از این قرص‌ها مرتب فشار خون خود را چک کرده و اگر مبتلا به پر‌فشاری خون هستید، از یک روش پیشگیری دیگر استفاده کنید.

اگر با این وجود باز هم خواستید از این روش برای جلوگیری از بارداری استفاده کنید، مرتب تحت نظر پزشک متخصص باشید و فشار خون‌تان را کنترل کنید. چنانچه با استفاده از این قرص‌ها فشار خون‌تان بالا رفته، به طور جدی از آن بپرهیزید.

چند باور نادرست درباره بارداری

 من به نوزادم شیر می‌دهم، پس باردار نمی‌شوم...

معمولا در مدتی که شما به طور مرتب به نوزادتان شیر می‌دهید، تخمک‌گذاری و قاعدگی به ندرت هم‌زمان روی می‌دهند؛ ولی در نهایت قاعدگی باز هم شروع خواهد شد و ممکن است شما بدون اینکه بدانید تخمک‌گذاری کنید. بنابراین ممکن است در دوران شیر‌دهی هم باردار شوید.

 سن من به قدری بالاست که دیگر باردار نمی‌شوم...

تا زمانی که یائسه نشده‌اید و همچنان قاعدگی‌تان ادامه دارد، ممکن است باردار شوید. البته با بالا  رفتن سن و نزدیک شدن به دوران یائسگی توان باروری کاهش می‌یابد؛ ولی تا زمانی که یک سال کامل را بدون خونریزی قاعدگی پشت سر نگذاشته‌اید، توان باردار شدن دارید.

پس از اینکه یک سال تمام عادت ماهانه نشدید، می‌توانید روش‌های جلوگیری از بارداری را کنار بگذارید. برای کسی که در سن باروری نمی‌خواهد ناخواسته باردار شود و به همین دلیل از یکی از روش‌های پیشگیری، مانند قرص‌های مخصوص استفاده می‌کند، مراجعه مرتب به متخصص زنان و زایمان بسیار ضروری است.

سلامت عمومی و سلامت دستگاه تناسلی شما در حین مصرف این قرص‌ها باید کنترل شود تا از بروز هر گونه مشکل جدیدی جلوگیری به عمل آید. این مسئله بخصوص اگر شما دچار یک بیماری مزمن زمینه‌ای هم باشید که مصرف یک سری داروهای خاص شرط کنترل یا عدم عود آن است، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند.

اگر پزشک دیگری برای یک بیماری جدید یا همان مشکل قبلی داروی تازه‌ای تجویز کرد، حتما پزشک متخصص زنان و زایمان خود را در جریان بگذارید.

  

 

 

برای خواندن بخش اول- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش دوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان