مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (۱)

به طور طبیعی بارداری زمانی روی می‌دهد که تخمک زن که از تخمدان او آزاد می‌شود، با اسپرم مرد بارور شود. تخمک بارورشده به جداره رحم می‌چسبد و در آنجا پرورش یافته به جنین تبدیل می‌شود.

مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری (1)

تحریریه دنیای سلامت

 

 

 

یکی از داروهای بسیار پر‌مصرف که انواع و اقسام آن در بازار وجود دارد، قرص‌های ضد‌بارداری هستند که زنان متاهل در سنین باروری مصرف می‌کنند.

البته روش‌های دیگری هم برای جلوگیری از بارداری وجود دارد که مردان و زنان در سنین باروری از آنها استفاده می‌کنند؛ ولی قرص‌‌های ضد بارداری بیش از بقیه روش‌ها طرفدار دارند و این روش بسیار آسان است و فرد به سادگی یک قرص را می‌خورد؛ اما روش خوردن این قرص‌ها مانند قرص‌های معمولی نیست و لازم است به نکاتی در این زمینه توجه شود.

این قرص‌ها از طریق تاثیر روی هورمون‌ها جلوی بارداری را می‌گیرند و اگر کاملا مطابق دستور و به طور منظم و در زمان‌های توصیه‌شده مصرف شوند، تا 99 درصد تاثیر دارند. یکی دیگر از ابزار‌های جلوگیری از بارداری حلقه واژینال و پچ‌ها هستند.

قرص‌های ضد بارداری چگونه عمل می‌کنند؟

به طور طبیعی بارداری زمانی روی می‌دهد که تخمک زن که از تخمدان او آزاد می‌شود، با اسپرم مرد بارور شود. تخمک بارورشده به جداره رحم می‌چسبد و در آنجا پرورش یافته به جنین تبدیل می‌شود. هورمون‌های موجود در بدن زن، آزاد شدن تخمک از تخمدان را کنترل می‌کنند و بدن را برای پذیرش تخمک بارورشده آماده می‌سازند.

بنابراین، برای بروز بارداری مجموعه‌ای از عوامل لازم است. قرص‌های ضد بارداری معمولا جلوی آزادسازی تخمک از تخمدان را می‌گیرند. همچنین آنها می‌توانند بافت رحم را ضخیم کنند تا اسپرم نتواند در آن نفوذ کند و به تخمک دست یابد. به علاوه، این قرص‌ها طوری عمل می‌کنند که رحم آمادگی پروررش و پذیرش تخمک را بر روی خود از دست بدهد.

روش مصرف قرص‌های جلوگیری از بارداری

هنگام شروع مصرف قرص‌‌های ضد بارداری، به پزشک متخصص زنان و زایمان مراجعه کنید و یک آزمایش کامل انجام دهید تا مطمئن شوید که مصرف این قرص‌ها سلامتی عمومی شما را تهدید نخواهد کرد.

اگر شرایط جسمی شما به گونه‌ای بود که مصرف این قرص‌ها برای‌ سلامتی‌تان ضرر جدی داشت و پزشک به شما اجازه مصرف آنها را نداد، ناامید نشوید؛ روش‌های پیشگیری متعدد دیگری هم وجود دارند. اگر شرایط عادی است و شما مجاز به استفاده از این روش هستید، باید تا شروع قاعدگی خود صبر کنید و با شروع آن اولین قرص را  بخورید و تا 21 شب، هر شب یک عدد بخورید.

سپس یک هفته صبر کنید و قرص نخورید. معمولا و در شرایط عادی باید سه روز پس از قطع دارو پریود شوید. سر هفته، بسته بعدی را باز کنید و روند پیشین را ادامه دهید.

ممکن است در این روز شما هنوز عادت ماهیانه نشده باشید یا همچنان خونریزی داشته باشید یا عادت ماهیانه‌تان تمام شده باشد. در صورت هرکدام از این حالات تغییری لازم نیست و باید مطابق روش معمول، خوردن قرص‌ها را ادامه دهید.

مزایای استفاده از قرص‌های جلوگیری از بارداری

مهم‌ترین مزیت این روش آسان بودن آن است. دیگر اینکه دنبال کردن این روش به طور منظم و مطابق دستور، قاعدگی را منظم کرده از درد و شدت خونریزی می‌کاهد. احتمال ابتلا به برخی سرطان‌ها، مانند سرطان تخمدان و آندومتر نیز کاهش می‌‌یابد.

همچنین ثابت شده زنانی که این قرص‌ها را می‌خورند، از علایم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) کمتر رنج خواهند برد. دیگر مزیت مهم این روش این است که فرد پس از قطع دارو باز هم مثل قبل توانایی باردار شدن را خواهد داشت.

عوارض جانبی

تقریبا همه بیماران، چه زن چه مرد، پیر یا جوان، در هر نوع بیماری ساده یا پیچیده و حساس، درباره هیچ چیز به اندازه عوارض جانبی داروی مصرفی خود نگران نیستند و در بسیاری موارد پیش از آنکه درباره کارایی دارو، مدت زمان احتمالی اثر یا روش مصرف درست آن از پزشک بپرسند، فورا می‌خواهند بدانند عوارض جانبی آن چیست.

حتی برخی بیماران به اندازه‌ای از این عوارض نگران و ناراحت می‌شوند که ممکن است اصلا دارو را نخورند. واقعیت این است که همه داروها عوارض جانبی دارند، ولی مهم این است که بیمار باید اثرات درمانی دارو را با تحمل رنج حالات ناخوشایند که شاید به مرور بتواند با آنها کنار بیاید، مقایسه کند.

پزشک باید برایش این تفاوت را توضیح دهد تا او بفهمد کدام کفه این ترازو سنگین‌تر است. ممکن است فرد با خوردن قرص‌های ضد بارداری دچار حالت تهوع شود، اضافه‌وزن پیدا کند، سینه‌هایش دردناک یا متورم شوند، بین دفعات قاعدگی خونریزی مختصری داشته باشد، از شدت خونریزی‌هایش کاسته شود و خلق و خویش اندکی تغییر کند...

 

 

 

برای خواندن بخش دوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا کلیک کنید.

برای خواندن بخش سوم- مزایا و معایب قرص‌های ضد بارداری- اینجا کلیک کنید.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان