فواید مدیتیشن

یکی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام کردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری که بتوانید راحت‌تر فکر کنید.

فواید مدیتیشن

تحریریه ماهنامه دنیای زنان

مدیتیشن شما را در حال و هوای خودتان نگه می‌دارد

یکی از اثرات طولانی مدت مدیتیشن، این است که باعث می‌شود همیشه در زندگی در مسیر و حال و هوای خود باشید و از مسیرتان خارج نشوید. شما در مرحله آرامش و هوشیاری هستید. فشار خون‌تان کاهش، خواهد یافت و کمتر دچار بیماری‌های عروقی می‌شوید. گردش خون در مغز و سایر سیستم‌های بدن افزایش می‌یابد، مقاومت انسولین پایین می‌آید، خلق و خوی بهتری پیدا می‌کنید، کمتر دچار بیماری‌های قلبی می‌شوید و ... در واقع در بسیاری موارد، یکی از بهترین و کامل‌ترین روش‌ها برای مبارزه با استرس‌ها و فشارهای زندگی، مدیتیشن است.

مدیتیشن ما را به آرامش درونی می‌رساند

وقتی که با استرس دست و پنجه نرم می‌کنید، ذهن شما شبیه یک انسان غارنشین عمل می‌کند و عکس‌العمل‌های اصلی شما به «جنگ و میخکوب‌شدن» محدود می‌شود.ذهن غارنشین ما با استرس تحریک می‌شود و استرس را بسیار بیشتر و سخت‌تر از آن چیزی که واقعاً هست دریافت می‌کند. به ناگاه کورتیزول و آدرنالین در تمام سیستم‌های بدن پخش می‌شوند، میزان گلوکز خون بالا می‌رود و بدن ما یا خواستار مقابله و جنگ با خطر است و یا اینکه می‌خواهد در یک جا متوقف شود و کاری نکنند.

اگر بجنگد، می‌تواند این مواد شیمیایی را تجزیه کند و وقتی که در یک جا خشکش می‌زند و حرکتی نمی‌کند تمام سیستم‌های ترمیمی، گوارشی و استراحتی بدن وارد شرایط اضطراری می‌شوند. متأسفانه حقیقت زندگی در قرن‌ ما یعنی اینکه در موقعیت‌های استرسی، یک جان بنشینیم و مثل مرده حرکتی نکنیم و خطر را بپذیریم. بنابراین چگونه می‌توانیم حتی در این دوره نیز با استرس مقابله کنیم و نقش آن را در زندگی‌مان کم‌رنگ کنیم؟ از راه‌های مختلف، ورزش کردن یکی از این راه‌هاست که باعث سوزاندن این مواد شیمیایی می‌شود ولی مدیتیشن یکی از بهترین راه‌ها برای این کار است. 

یک روش خوب برای آنکه توانایی پرسیدن این سوال را از خودتان داشته باشید: «آیا این موقعیت می‌تواند مرا از پا در آورد؟» و به خودتان با جرأت پاسخ دهید: «نه، به هیچ‌وجه». بهتر است در ابتدا بدانیم که چگونه مدیتیشن در امواج مغزی باعث می‌شود که هم مغز و هم این مواد شیمیایی خیلی سریع دوباره به اندازه متعادل خود برسند. وقتی که مدیتیشن می‌کنید، بدن هورمون DHEA ترشح می‌کند، این هورمون شیمیایی باعث احساس استراحت و راحتی بیشتر، افزایش حافظه و عملکرد ذهنی و کاهش خطر بیماری‌های عروقی می‌شود.

در عین حال میزان سروتونین بدن افزایش می‌یابد و فشار خون کمی کاهش می‌یابد. وقتی که مدیتیشن می‌کنید، کاملاً هوشیار و آگاه هستید اما تمام این موارد در آرامش رخ می‌دهد و هر لحظه که اراده می‌کنید می‌توانید وارد مرحله هوشیاری کامل شوید. مدیتیشن ما را به اعماق خودمان می‌برد طوری که می‌توانیم به خود عمیق‌مان دسترسی یابیم و آرامش درونی را تجربه کنیم. مرحله‌ای از آرامش و آگاهی که همه می‌توانیم تجربه کنیم. 

فواید مدیتیشن

فایده‌های خوبی که از طریق مدیتیشن نصیب ما می‌شود، آرام آرام به سمت ما می‌آید اما اثر آنها تا دیر باز حفظ می‌شود و بسیار هم مؤثر هستند. درست همانند ورزش کردن شما تمام تغییراتی که در اثر ورزش کردن در شما ایجاد می‌شود را نمی‌بینید ولی در درازمدت نتیجه کارتان را خواهید دید. یعنی اگر به ورزش کردن ادامه دهید هم در آینده و هم در حال از منافع آن بهره‌‌مند می‌شوید. مدیتیشن نیز همین‌گونه است. مدیتیشن منافع بسیاری برای شما دارد. در مورد آنها تحقیقات زیادی شده است و به آن نام «راه‌حل‌های طبیعی» را داده‌اند. مهم نیست که از چه راهی و با کدام تکنیک، مدیتیشن تمرین می‌کنید چرا که تمام روش‌ها، سودمندی‌های خود را خواهند داشت. برخی از منافع مدیتیشن کردن عبارتند از:

آرام کردن 

یکی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام کردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری که بتوانید راحت‌تر فکر کنید. اغلب اوقات افکاری که در ذهن داریم رامی‌پذیریم و فکر می‌کنیم که آنها درست و حقیقی هستند زیرا آنها را دریافت کرده‌ایم و تجربه‌شان نموده‌ایم. 
وقتی که آرام‌‌تر و خونسردتر می‌شویم و به افکار خود می‌اندیشیم، مخصوصاً به آنهایی که به هنگام احساس استرس و خطر به ذهن‌مان خطور می‌کنند، و نگاهی به آنچه که در تنهایی خودمان به خودمان می‌گوییم می‌اندازیم، مثل راننده‌ای که کمربند ایمنی‌اش را بسته است و مطمئن، در ماشین سالم خود نشسته است و با اطمینان بیشتری می‌خواهد شروع به رانندگی کند، ما نیز با ذهن شفاف‌تر و سالم‌تری افکاری مان را کنار هم می‌چینیم و تصمیم‌گیری‌های بهتر و منطقی‌تری خواهیم داشت.

پاسخ دادن به زندگی

بعد از تمرین مدیتیشن حتی برای لحظاتی کوتاه، به جای آنکه به زندگی واکنش نشان دهید و با آن بجنگید، شروع می‌کنید به پاسخ دادن به آن، واکنش نشان دادن یعنی استفاده از ذهن و فکر انسان‌های غارنشین یا همان فکر وحشی، اما پاسخ دادن یعنی اینکه، ابتدا به خوبی فکر کنید و با هوشیاری کامل همه جوانب را در نظر بگیرید و بعد حرکتی انجام دهید. تمرین مدیتیشن شما را در موقعیتی قرار می‌دهد که می‌توانید خوب نفس بکشید و به خوبی به موقعیت‌ها و انسان‌های دیگر پاسخ دهید خصوصاً آنهایی که استرس‌زا و چالش‌انگیز هستند.یکی از تأثیرات سریع و بدون وقفه مدیتیشن، آرام کردن شما و هوشیارتر شدن‌تان است طوری که بتوانید راحت‌تر فکر کنید. اغلب اوقات افکاری که در ذهن داریم رامی‌پذیریم و فکر می‌کنیم که آنها درست و حقیقی هستند، زیرا آنها را دریافت کرده‌ایم و تجربه‌شان نموده‌ایم.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان