۱۰ فیلم جنایی شاهکار که باید دید

با این حال، برخی از فیلم‌های جنایی به ستایش و توجه شایسته خود دست نیافتند.

10 فیلم جنایی شاهکار که باید دید

در طول سال‌ها، فیلم‌های جنایی بسیاری ساخته شدند که به آنچه شایسته آن بودند، دست پیدا نکردند. در ادامه با ما همراه باشید تا ده فیلم جنایی شاهکار که باید دید را به شما معرفی کنیم. یکی از قدیمی‌ترین و مورد احترام‌ترین ژانرها در هالیوود، ژانر جنایی و گنگستری است. از همان دوره فیلم‌های صامت تا فیلم‌های جنایی بسیار بزرگی همچون رفقای خوب (Goodfellas) و پدرخوانده (The Godfather)، آثار بسیار خوبی در این ژانر ساخته شده است.

با این حال، برخی از فیلم‌های جنایی به ستایش و توجه شایسته خود دست نیافتند.

10- فیلم سزار کوچک (Little Caesar)

LITTLE CAESAR

LITTLE CAESAR

فیلم سزار کوچک با بازی ادوارد جی رابینسون در نقش سزار انریکو باندلو ملقب به ریکو است، مردی که از یک جنایتکار کوچک و پیش پا افتاده به قدرتی بزرگ در راس زنجیره مافیا تبدیل می‌شود. این فیلم که یک فیلم کاملا گنگستری است، رابینسون را به یک ستاره بسیار بزرگ تبدیل کرد. رابینسون در سال‌های پایانی خود، در فیلم‌های جنایی همچون غرامت مضاعف (Double Indemnity) و کی لارگو (Key Largo) بازی کرده است.

9- فیلم اوج التهاب (White Heat)

WHITE HEAT

WHITE HEAT

جیمز کاگنی در طی دهه 30 میلادی، چهره ژانر گنگستری بوده است و در برخی از فیلم‌های ابتدایی و نمادین ژانر جنایی بازی کرده است. در فیلم دشمن مردم (The Public Enemy) در سال 1931، نقش یک جنایتکار رو به رشد را در دنیای زیر زمینی جنایی در طی دوره ممنوعیت را به تصویر کشیده بود. در این فیلم، کاگنی نقش یک رهبر گنگستر روان‌پریش را بازی می‌کند که به الگویی برای گنگسترهای سال‌های آینده تبدیل شده بود.

8- فیلم داستانی از برانکس (A Bronx Tale)

A BRONX TALE

A BRONX TALE

رابرت د نیرو در برخی از بهترین فیلم‌های جنایی چهل سال گذشته سینما حضور داشته است اما یکی از کمتر شناخته‌شده‌ترین این فیلم‌ها، فیلم داستانی از برانکس محصول سال 1993 میلادی است. او علاوه بر بازی در این فیلم، کارگردانی آن را نیز در دست داشته است. این فیلم داستان یک پدر سخت‌کوش را به تصویر می‌کشد که متوجه می‌شود که پسرش درگیر مسائلی با یک رییس مافیای محلی شده است. این فیلم بر اساس یک نمایش‌نامه برادوی بوده است.

7- فیلم تقاطع میلر (Miller’s Crossing)

MILLER'S CROSSING

MILLER’S CROSSING

برادران کوئن در سال‌های گذشته، فیلم‌های جنایی زیادی ساختند که یکی از برترین آنها، فیلم جایی برای پیرمردان نیست (No Country For Old Men) است. با این حال، یکی از فیلم‌های این کارگردانان که در فهرست برترین آثار آنها قرار نگرفته است، فیلم تقاطع میلر است که زیاد مورد توجه قرار نگرفته است. در این فیلم، گابریل بایرن نقش دست راست یک مافیای ایرلندی به نام تام ریگان با بازی آلبرت فینی را بازی می‌کند. این فیلم دارای جذبه خاصی است که باید جزو آثار برتر برادران کوئن قرار بگیرد.آنهآنها

6- فیلم دانی براسکو (Donnie Brasco)

DONNIE BRASCO

DONNIE BRASCO

فیلم دانی براسکو، داستان یک مامور اف‌بی‌آی به نام جوزف دی پیستون را بازگو می‌کند که با استفاده از نام دانی براسکو، به عنوان مامور مخفی وارد دنیای جنایی شهر نیویورک می‌شود. او در نهایت، دوست یک آدمکش پا به سن گذاشته به نام لفتی روجیرو می‌شود و از کمک‌های او در درگیری با یکی از برترین خانواده‌های مافیای آن زمان استفاده می‌کند. این فیلم با بازی جانی دپ و آل پاچینو است. این فیلم نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین فیلم‌نامه شده بود.

5- فیلم جنگل آسفالت (The Asphalt Jungle)

THE ASPHALT JUNGLE

THE ASPHALT JUNGLE

فیلم جنگل آسفالت به کارگردانی جان هاستون است. او برخی از برترین فیلم‌های جنایی تاریخ سینما را کارگردانی کرده است. این فیلم داستان یک سرقت جواهرات را روایت می‌کند که درست پیش نمی‌رود. یکی از برترین ستاره‌های ژانر جنایی سینما یعنی استرلینگ هایدن در این فیلم نقش اصلی را به تصویر می‌کشد.

4- فیلم سامورایی (Le Samourai)

LE SAMOURAI

LE SAMOURAI

ژان پیر ملویل یکی از برترین فیلم‌سازان ژانر جنایی در تاریخ سینمای جهان و احتمالا بزرگترین فیلمساز در ژانر جنایی در طی موج نوی سینمای فرانسه است. او فیلم‌های شاهکار بسیار زیادی ساخته است اما فیلم سامورایی احتمالا بهترین اثر او باشد. این فیلم با بازی آلن دلون در نقش یک آدمکش به نام جد کاستلو است. در طی یک ماموریت، افرادی که او را استخدام کرده بودند، سعی در کشتن او دارند و حالا او به دنبال گرفتن انتقام است.

3- فیلم جاده‌ای به سوی تباهی (Road to Perdition)

ROAD TO PERDITION

ROAD TO PERDITION

فیلم جاده‌ای به سوی تباهی، یک فیلم جنایی بر اساس یک رمان گرافیکی است. این فیلم به کارگردانی سم مندز است و داستان آن بر اساس کتاب کمیکی نوشته مکس الن کالینز و ریچارد پیرس رینر محصول سال 1988 میلادی است. تام هنکس نقش یک نیروی مافیای ایرلندی را بازی می‌کند. در کنار او، پاول نیومن، دنیل کریگ و جود لاو نقش‌آفرینی می‌کنند.

2- فیلم ریفیفی (Rififi)

RIFIFI

RIFIFI

کسانی که عاشق ژانر جنایی هستند باید حتما فیلم ریفیفی را تماشا کنند. این فیلم در مورد یک گنگستر پا به سن گذاشته با بازی ژان سروایس است که قرار است تا یک سرقت غیرممکن را به سرانجام برساند. این فیلم، یکی از برترین صحنه‌های سرقت در تاریخ سینما را دارا است. این شاهکار به کارگردانی جولز داسین است. جولز داسین یکی از فیلم‌سازان قرار گرفته در لیست سیاه هالیوود است. او به فرانسه رفت و این فیلم را در آنجا کارگردانی کرده است.

1- فیلم در بروژ (In Bruges)

IN BRUGES

IN BRUGES

یکی از فیلم‌های برتر مارتین مک‌دونا، فیلم در بروژ است که دارای کمدی سیاه در ژانر جنایی است. در این فیلم، کالین فارل نقش یک آدمکش تازه‌کار به نام ری را بازی می‌کند. او برای کشتن یک کشیش فرستاده می‌شود اما به طور اتفاقی، یک پسر جوان را نیز می‌کشد. سپس، رییسش، او را به همراه مربی‌اش به نام کن با بازی برندن گلیسون به بروژ می‌فرستد تا منتظر دستورات بعدی باشند. زمانی که کن قادر به کشتن ری نیست، رییس آنها با بازی رالف فینز، خودش به بروژ می‌آید تا این کار را انجام بدهد. این فیلم، یکی از بهترین آثار مارتین مک‌دونا به شمار می‌رود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان