در این روش که به نام فریب خریداران لوازم خانگی برای تعویض قطعات در حال گسترش قارچ گونه است، با شماره خریدار تماس گرفته شده و از او پرسیده میشود که به عنوان مثال، فلان برند یخچال را چند ماه پیش خریداری کردهاید؟ تماس گیرنده پس از دریافت پاسخ بله، به او میگوید که ما از خدمات پس از فروش همان برند تماس گرفتهایم و موعد تعویض فلان قطعه از یخچال فریزر شماست.
در همین رابطه یکی از شهروندان گفت: دو ماه پیش یک عدد یخچال فریزر ایرانی از یک برند معروف خریداری کردم. چند روز پیش با من تماس گرفته و گفتند که ما از خدمات پس از فروش همان برند تماس گرفتهایم، شما یخچال فریزر خریداری کردهاید و موعد تعویض فیلتر تصفیه آب یخچال ساید شما فرا رسیده است.
وی ادامه داد: من هم به تماس گیرنده گفتم بیایید برای تعویض و آنها نیز آمدند. پس از تعویض فیلتر تصفیه، مبلغ 700 هزار تومان نیز از بنده دریافت کرده و از منزل ما خارج شدند. فردای آن روز متوجه شدم که یخچال در حال آب دادن است. با شماره خدمات پس از فروش شرکت تماس گرفته و مشکل را مطرح کردم.
خریدار فریب خورده ادامه داد: بخش خدمات شرکت به من گفت که ما برای تعویض نه با شما تماس گرفته و نه به خانه شما آمدیم که همانجا متوجه شدم که سرم کلاه رفته است. در نهایت اینکه خدمات مرکزی برند مذکور به خانه ما آمده و متوجه شد که فیلتر تصفیه به بدترین شکل ممکن تعویض و باعث آسیب رساندن به یخچال ساید نویی که خریده بودم، شده است. خدمات مرکزی نیز به من اعلام کرد که یخچال ساید شما خارج از مقررات گارانتی ما دستکاری شده و در نتیجه محصول شما از گارانتی خارج شده است.
خریداران لوازم خانگی ایرانی باید بدانند که هیچ برندی برای تعویض قطعات محصول فروخته شده با خریدار تماس نمیگیرد. مشتریان باید آگاه باشند که هر موقع نیاز به موردی بود، به کارت گارانتی محصول خود که باید در کارتن محصول وجود داشته باشد، نگاه کرده و با شماره تماسهای موجود در آن تماس بگیرند.
هرگونه تماس برای تعویض، بازدید و ... از یک شماره ناشناس باید مورد بررسی قرار گرفته شده و با شرکت مادر، در میان گذاشته شود. خریداران لوازم خانگی ایرانی باید بدانند که تماس از بخش خدمات پس از فروش شرکتهای معتبر لوازم خانگی ایرانی یا به دلیل ثبت اطلاعات شما برای فعالسازی گارانتی و اعزام نیرو برای نصب و راهاندازی محصول است و البته بعد از آن، تماس بعدی برای نظرسنجی در خصوص محصول و برخورد نصاب خواهد بود.
جدا از اینکه خریدار به عنوان یک مصرفکننده محصول ایرانی در عصر ارتباطات باید آگاه باشد و فریب افراد سودجو را نخورد، این موضوع ابعاد دیگری نیز دارد.
اولین پرسش از شرکتهای تولیدکننده لوازم خانگی این است که چگونه شماره تماس و اطلاعات کامل مشتریانشان از شرکتهای کلاهبردار و سودجو به اصطلاح خدماتی سر در میآورد؟!! مگر نه اینکه فرآیند فروش محصول و ثبت اطلاعات مشتری یک فرآیند مشخص است و چگونه در این فرآیند مشخص، اطلاعات خریداران در اختیار همه قرار میگیرد.