ماهان شبکه ایرانیان

وبلاگ مشرق

۱۱۰ سال انقلاب و جنبش بی‌فایده در ایران! / اعتراف دیرهنگام قائم‌مقام ظریف

وزیر کشور تأکید کرد: شهرداری‌ها باید در "حوزه املاک و گرانی‌های مرتبط با آن"، وارد شوند و بر قیمت‌ها و دفاتر املاک نظارت کنند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. 7:30 هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

بایدن دلبسته ترامپ است

اعتراف دیرهنگام قائم‌مقام ظریف

110 سال انقلاب و جنبش بی‌فایده در ایران! / اعتراف دیرهنگام قائم‌مقام ظریف

مرتضی سرمدی، قائم مقام وقت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه در بخشی از یک مصاحبه با فراز پیرامون شرایط احیای برجام و خروج آمریکا از این توافق گفته است:

"اگر طرف آمریکایی، جریان مذاکرات را به موضوعات دیگر گره نمی‌زد شاید مذاکرات احیای برجام در وضعیت فعلی‌اش قرار نداشت. آنچه ما از تیم آمریکایی طی مدت زمان روی کار آمدن بایدن دیدیم گویای این واقعیت است که بخشی از آنچه این رئیس جمهور دموکرات در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گفت به جای برنامه عمل، شعار بود. یعنی در گوشه ذهن این کاندیدای دموکرات هم، همچنان دلبستگی به کاری که ترامپ انجام داد، وجود داشت. این‌ها همه پارامترها و عواملی بود که مذاکرات را از مسیر اصلی خود دور کرد و امکان احیای برجام را به کمترین میزان خود رساند."[1]

*درباره اظهارات آقای سرمدی بیان این نکته ضروریست که تحلیلگران دلسوز کشور از همان سال 92 که زمزمه چیزی به نام "توافق نهایی" در دولت آقای روحانی جدی شد؛ این هشدار را دادند که ذات دولتمرد آمریکایی بدون تغییر است.

گزاره‌ای تحلیلی که البته هرگز از سوی مشتاقان اعتدالی توافق پذیرفته نشد و معتقد بودند حساب اوباما فرق می‌کند، امضای کری تضمین است و اساسا برجام را به گونه‌ای امضا می‌کنیم که امکان شکستن آن نباشد!

ضمن آنکه پس از خروج ترامپ از برجام دیدیم که امیدهای توافق‌خواهان ایرانی با پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا مجددا نو شد. تا شاید توافق احیا شود.

جالب است که در آن روزها کرارا این خاطره ظریف نقل محافل توافق‌خواهان ایرانی شده بود که گفته بود: 30 سال است بایدن را می‌شناسم و با او دیدار کرده‌ام/ بایدن قطعنامه2231 را اجرا کند فورا به تعهدات برجامی برمی‌گردیم/ شرایط بهتر می‌شود!

اما با کنار گذاشتن آن تحلیل دلسوزانه، مبتلای تجربیاتی تلخ شدند و دانستند که اوباما و ترامپ و بایدن جملگی یک روح هستند و آمریکای سال 92 همان آمریکای سال 99 است و آمریکای سال 99 همان آمریکای سال 1401 ...

تجربه‌ای که البته با هزینه‌های گزاف و دیرهنگام در مقابل چشم دولت اعتدال عیان شد.

***

110 سال انقلاب و جنبش بی‌فایده در ایران!

110 سال انقلاب و جنبش بی‌فایده در ایران! / اعتراف دیرهنگام قائم‌مقام ظریف

محسن رنانی، از چهره‌های اصلاح‌طلب و کسی که گفته می‌شود پژوهشگر حوزه اقتصاد است اخیراً در اظهاراتی که روزنامه شرق آنها را منتشر کرد، گفته است:

" 110 سال است که پی‌درپی انقلاب می‌کنیم. انقلاب مشروطیت، تغییر رژیم قاجار، نهضت ملی‌شدن نفت و به گمانم حتی جنبش سبز همگی از جنس انقلاب بودند. اما اینها همه انقلاب‌هایی بودند که به این‌ خاطر به ‌وجود آمدند که نخبگان ما گفت‌وگو بلد نبودند. با این نگاه بود که ما در پویش فکری توسعه، از سال 1396 گفت‌وگوهای توسعه را راه انداختیم! "[2]

*ما قضاوت درباره این جملات که همواره مثل سنگ خارا بر پای روشنفکری ایرانی سنگینی می‌کند و بسا که "انقلاب اسلامی سال 57" نیز در منظور آنست را بر عهده مخاطبان محترم می‌گذاریم...

در این شکی نیست که برخی حرکت‌ها و خیزش‌ها در تاریخ ایران، حرکت‌هایی از سر جهل و نفسانیت بوده‌اند (مثل فتنه 88) و به هیچ سرانجام نیکی هم منتهی نشده‌اند. اما آیا این گزاره درباره انقلاب مشروطه، نهضت ملی شدن نفت و انقلاب اسلامی ایران هم صادق است؟

قطعا خیر و در یک نظر بدبینانه اما قابل اثبات، آقای رنانی صادق‌ترین این بی‌فرجامی‌ها را درباره انقلاب اسلامی سال 57 نیز متصور هستند!

آنچه که در ادامه می‌خوانید قسمتی از نظرات رنانی پیرامون حوزه‌های مختلف که طی سال‌های اخیر ابراز شده است:

_ اگر فعالیت اتمی را برای ابد متوقف کنیم به نفع ماست

_ حاکمیت در برابر تکرار آبان 98 توان مقاومت ندارد

_ جامعه سالم جامعه‌ای است که اجازه تجربه خشم اصیل، یعنی خشم محافظت‌ کننده و تعادل بخش، و تخلیه آن را می‌دهد!

_ امیدی به اصلاح در جامعه ایران وجود ندارد

***

مأموریت وزیر کشور به شهرداران برای ارزانی مسکن

110 سال انقلاب و جنبش بی‌فایده در ایران! / اعتراف دیرهنگام قائم‌مقام ظریف

احمد وحیدی، وزیر کشور، در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور که روز دوشنبه گذشته برگزار شد، ‌ طی سخنانی شهید باکری را الگوی شهرداران معرفی کرد.

به گزارش مشرق، او همچنین گران شدن هزینه شهری را عاملی برای گسترش حاشیه‌نشینی برشمرد و گفت: شهرداری‌ها باید در حوزه املاک و گرانی‌های مرتبط با آن، وارد شوند و بر قیمت‌ها و دفاتر املاک نظارت کنند.

وزیر کشور تصریح کرد: مدیریت شهری باید به شهرداری‌ها سپرده شود. شهرداری هم باید با جدیت در مدیریت شهری ورود کند و اقدامات صیانتی و حمایتی لازم را به عمل آورد.[3]

*آقای وحیدی پیش از این هم در نشست با معاونان اقتصادی استانداران سراسر کشور نیز به نگرانی مردم از افزایش قیمت‌ها اشاره کرده و گفته بود: باید کنترل بر کالاهایی که ارز ترجیحی دریافت نمی‌کردند اما گران شده‌اند، تقویت شود. نگرانی اصلی مردم افزایش کالایی است که ارتباطی با ارز ترجیحی نداشتند و بی دلیل قیمت آنها افزایش یافته است.

او می‌افزود: اگر کنترل قیمت به خوبی انجام نشود و مردم احساس آشفتگی کنند، مسیر حرکت اصلاح اقتصادی، کند خواهد شد. [4]

مجموعه تأکیدات وزیر کشور بر کنترل قیمت‌ها در بخش مواد غذایی، مسکن و... مسیر مطلوبی است که حتما بایستی از سوی مقامات ذیربط، از مرکز گرفته تا عمق شهرستان‌ها به اجرا درآید.

تشکیل یک کارگروه اقتصادی در وزارت کشور برای پیگیری "دستور راهبردی نظارت بر قیمت‌ها"، مؤاخذه و تعیین تکلیف مسئولان کم‌کار یا خاطی و ارائه نتیجه کار نظارتی به مردم و رسانه‌ها از مقولاتی است که می‌تواند وزیر محترم کشور را در امر خطیر نظارت بر بازار یاری کند و شهد ارزانی را به کام مردم برساند.

***

1_ https://www.farazdaily.com/fa/tiny/news-52026

2_ https://www.sharghdaily.com/fa/tiny/news-849926

3_ mshrgh.ir/1395096

4_ mshrgh.ir/1394278

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان