ارزیابی وضعیت بنیادی دوازدهمین شرکت صنعت نیروگاه

عرضه‌‏اولیه برقی فرابورس چقدر می‌‏ارزد؟

شماره روزنامه: ۵۸۰۲ تاریخ چاپ: ۱۴۰۲/۰۵/۲۵ ...

14 copy

پس از کشف قیمت، در مرحله دوم به روش قیمت ثابت 6درصد بقیه عرضه می‌شود که در این مرحله هر کد حقیقی و حقوقی می‌تواند حداکثر ‌هزار و 300برگه سهم خریداری کند. سهامدار عمده «بمولد» بانک تجارت با بیش از 99درصد سهام است. ارزش‌گذاری این شرکت توسط تامین سرمایه امید صورت گرفته است که میانگین موزون6 روش ارزش‌گذاری، ارزش کل شرکت را 5هزار و 463میلیارد تومان ارزش‌گذاری کرده است. باتوجه به تعداد سهام 8میلیارد و 471میلیونی قابل عرضه، ارزش هر سهم «بمولد» به‌میزان 645تومان برآورد شده است. با فرض کشف قیمت به قیمت ارزش‌گذاری شده به هرکد معاملاتی حداکثر 841هزار تومان تخصیص می‌یابد که با فرض مشارکت یک ‌میلیون و 50هزار کد معاملاتی در این عرضه، به هر کد 484سهم با ارزش حدودی 315هزار تومان تخصیص پیدا می‌کند.

نخستین مولد برق در ایران، سه سال بعد از افتتاح موسسه برق توماس ادیسون در سال 1882میلادی (1261هجری شمسی) به کار افتاد. در سال 1284 هجری شمسی نخستین نیروگاه خصوصی برق شهری به قدرت 400کیلووات در شهر تهران راه‌اندازی شد. از اوایل سال‌های 1300 به بعد با آگاهی و علاقه‌مند شدن بخش خصوصی به مزایای برق، رفته رفته در شهرهای بزرگ و کوچک ایران، تاسیساتی برای تولید و توزیع و فروش برق ایجاد شد. در همین دوران برخی از کارخانه‌های صنعتی جدید‌التاسیس هم دارای تجهیزات برق اختصاصی شدند که داد‌وستدهایی نیز با موسسات برق شهری داشتند. در سال 1352 برنامه پنجم عمرانی آغاز شد و تا پایان سال 1356 ادامه یافت. در نتیجه کوشش‌های به عمل‌آمده، صنعت برق توانسته از لحاظ بین‌المللی در جایگاهی در خور قرار گیرد. به‌طوری که بر اساس آمارهای سازمان ملل متحد در سال 1995میلادی ایران از نظر ابعاد صنعت برق در بین کشورهای خاورمیانه و غرب آسیا در مقام نخست قرار گرفت و در سطح جهانی نیز به مقام مقایسه بیست‌ویکم دست یافت. همچنین ایران با تولید 331گیگاوات ساعت برق در سال 2020 سهم 2/ 1درصدی برق تولیدی جهان را در این سال به خود اختصاص داد و در جایگاه دوازدهم تولید انرژی برق در این سال قرار گرفت.  شرکت مولد نیروگاهی تجارت فارس (سهامی عام) در 15اسفند 1391 به ثبت رسید و مرکز اصلی شرکت در تهران، خیابان ملاصدرا قرار دارد. در حال حاضر «بمولد» جزو واحدهای تجاری فرعی بانک تجارت به عنوان واحد تجاری نهایی گروه است.

بررسی تولید واقعی انرژی براساس مگاوات ساعت از سال 1395 تا 1401 همواره روند ثابتی را داشته است و میانگین در هر سال تولید انرژی این شرکت به‌میزان 5میلیون مگاوات ساعت بوده است. در این میان با نگاهی به دو حاشیه سود متداول در بین سرمایه‌گذاران یعنی حاشیه سودهای ناخالص و خالص می‌توان دریافت که حاشیه سود خالص این شرکت برعکس سود ناخالص آن روند روبه رشدی طی 4سال اخیر تجربه کرده است. بر این اساس حاشیه سود خالص «بمولد» در سال 1401، به میزان 69درصد به ثبت رسیده و این در حالی است که این نسبت در سال 1398 به میزان 37درصد بوده است. عمده دلیل افزایش بسیار خوب حاشیه سود خالص در سال 1401 مبلغ 171هزار میلیارد و 837میلیون تومان سود حاصل از فروش شمش آلومینیوم در این شرکت بوده است.

با این حال روند حاشیه سود ناخالص نشان می‌دهد که طی سال 1401 با افت 10درصدی نسبت به سال ماقبل همراه بوده و عدد 44درصد را به ثبت رسانده است. وضعیت مقادیر فروش شرکت نشان می‌دهد که در سه سال اخیر در هر سال میانگین 5میلیون و 214هزار و 925مگاوات ساعت برق توسط این شرکت به فروش رسیده است که بیش از 80درصد از آن به شرکت برق ایران صورت گرفته است. شرکت «بمولد» در بحث نرخ فروش، هر مگاوات ساعت برق را با نرخ 85هزار و 300تومان به شرکت برق ایران که بزرگ‌ترین خریدار برق این شرکت است، به فروش رسانده است. طی سال 1401 شرکت «بمولد» توانسته مجموعا درآمد فروشی بالغ بر 473میلیارد تومان و رشد 73درصدی درآمد را نسبت به سال مالی قبل تجربه کرده است. البته باید در نظر گرفت سال مالی شرکت در 1400 از اسفند به آذر ماه تغییر یافته و فروش 1400 برای دوره 9ماهه بوده است.

سه ریسک اساسی صنعت برق

از جمله ریسک‌های اساسی در شرکت «بمولد» می‌توان به ریسک مربوط به بازار (نوسانات نرخ ارز) اشاره کرد. به‌منظور آماده‌سازی، بهینه‌سازی و تامین قطعات، به تامین برخی لوازم یدکی از خارج کشور نیاز است. نوسانات موجود در این زمینه و همچنین تامین لوازم یدکی از داخل با عنایت به اثر نوسانات ارزی بر سطح عمومی قیمت‌ها، تاثیر قابل توجهی در قیمت تمام شده تعمیرات و بهره‌برداری از نیروگاه ایجاد خواهد کرد. دومین ریسک با اهمیت در شرکت‌های نیروگاهی خصوصا «بمولد» باتوجه به مشتریان عمده دولتی آنها ریسک ناشی از کمبود نقدینگی در صنعت برق است. وزارت نیرو خصوصا در بخش صنعت برق به عنوان یکی از بدهکارترین دستگاه‌های اجرایی کشور به پیمانکاران و تامین‌کنندگان محصولات و خدمات خریداری شده از سوی این صنعت در طول سال‌های اخیر مطرح است. الزام فروش برق به مشترکین نهایی به قیمت تکلیفی و وجود اختلاف قیمت قابل توجه بین قیمت تمام شده برق تولیدی و برق فروش رفته موجب شده تا صنعت برق دچار شرایط جدی کمبود نقدینگی شده و این شرایط عملا به تولیدکنندگان خصوصی برق نیز تحمیل می‌شود. سومین و آخرین ریسک جدی صنعت برق سوخت تحویلی و ترکیب نوع سوخت تحویلی به نیروگاه است. اساسا سوخت نیروگاه‌های گازی، گاز طبیعی است. تحویلی در حدود یک پنجم سوخت به‌صورت سوخت مایع به نیروگاه‌ها خصوصا در فصول سرد، افزایش استهلاک واحدها را به دنبال داشته و هزینه‌های بهره‌برداری نیز در این شرایط افزایش می‌یابد. باتوجه به‌اینکه سوخت جایگزین شرکت، گازوئیل است و مخازن گازوئیل شرکت همیشه و تحت هر شرایط اعم از مترقبه و غیرمترقبه آماده استفاده است، بنابراین ریسک تاخیر در تحویل سوخت به شرکت «بمولد» قابل چشم‌پوشی است.

 شرکت 5هزار میلیاردی برقی‌ها

ارزش کل شرکت «بمولد» بر اساس 7روش مرسوم توسط تامین سرمایه امید ارزش‌گذاری شده است که میانگین این شش روش ارزش کل شرکت 5هزار و 463میلیارد و 795میلیون تومان برآورد شده است. باتوجه به تعداد 8میلیارد و 471میلیون برگه سهم معادل 10درصد از سهام قابل عرضه در بازار دوم فرابورس، قیمت ارزش‌گذاری هر برگه سهم از شرکت «بمولد» به میزان 645تومان ارزش‌گذاری شده است. با فرض کشف قیمت به‌میزان قیمت ارزش‌گذاری شده حداکثر نقدینگی مورد نیاز برای خرید «بمولد» توسط هر کد حقیقی یا حقوقی، 841هزار تومان است که با فرض مشارکت یک‌ میلیون و 50هزار نفر در این عرضه، پیش‌بینی می‌شود به هر کد معاملاتی 484سهم با ارزش حدودی 315هزار تومان اختصاص یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان