جنرال موتورز و هوندا خبر از سرمایهگذاری مشترک برای تولید سیستم جدید سلول سوختی هیدروژنی دادند. این سیستم قرار است در خودروهای آیندهی هر دو شرکت به کار گرفته شود. محل تولید این سلولهای سوختی در کارخانهی باتریسازی جنرال موتورز در براوناستون ایالت میشیگان خواهد بود و طبق برنامهریزیها از اوایل سال 2020 شروع به کار خواهد کرد.
تقریباً 4 سال از اعلام توافق همکاری میان جنرال موتورز و هوندا در جولای 2013 میگذرد. هدف از این شراکت، یافتن یک راهحل تجاری مقرونبهصرفه برای تولید سیستمهای ذخیرهی هیدروژنی و سلولهای سوختی است.
توشیاکی میکوشیبا، مدیرعامل هوندا در منطقهی آمریکای شمالی میگوید:
مهندسان هوندا و جنرال موتورز بیش از سه سال است که در حال کار در قالب یک تیم برای تهیهی اطلاعات و دانش لازم بهمنظور تولید یک سیستم سلول سوختی کمهزینه و فشرده هستند. این همکاری سرانجام ما را بهسوی تولید انبوه سلولهای سوختی خواهد برد که به هر دو شرکت در خلق ارزشی جدید برای مشتریان در خودروهای آینده کمک خواهد کرد.
مارک ریوس، معاون مدیرعامل جنرال موتورز، معتقد است این شراکت میان دو کمپانی به ساخت سریعتر سلولهای سوختی واقعی و مقرونبهصرفه کمک خواهد کرد.
او میگوید:
حضور دو شرکت پیشرو در نوآوریهای سلولهای سوختی، یک پیشرفت هیجانانگیز در نزدیک شدن به تولید انرژیهای نوین برای خودروهای نوین است. پایان این همکاری به تولید خودروهایی منجر خواهد شد که تفاوتهای آشکار دارند و با تمامی استانداردهای زیستمحیطی آینده منطبق هستند.
بر اساس شاخص رشد حق ثبت اختراع انرژیهای پاک، جنرال موتورز و هوندا دارای بیش از 2220 حق اختراع ثبتشده در زمینهی فناوری سلولهای سوختی هستند و از سال 2002 تا 2015 در این زمینه، به ترتیب اول و سوم بودهاند.
بهعلاوه، این دو شرکت در حال همکاری برای کاهش هزینههای ساخت و تولید سلولهای سوختی با روش صرفهجویی به مقیاس اقتصادی (Economies of scale) و یافتن منابع مشترک هستند. آنها همچنین با دولتها و سهامداران برای بهبود زیرساختهای مهم در جهت گسترش این فناوری همکاری میکنند.
درحالیکه جنرال موتورز هنوز هیچ خودرویی با سلولهای سوختی روانهی بازار نکرده است، هوندا از سال 2016 دست به عرضهی خودروی کلاریتی (Clarity) با این فناوری، در بازار داخلی ژاپن و آمریکا زده است.
این اولین باری نیست که این دو غول خودروسازی در یک پروژه باهم همکاری میکنند؛ جنرال موتورز و هوندا در سال 1999 نیز برای تأمین قطعات یک پیشرانه دست به شراکت زدند. در بخشی از آن قرارT آمده بود که هوندا 50 هزار موتور بنزینی 6 سیلندر خورجینی برای کراساور Saturn VUE تولید میکند. جنرال موتورز نیز به شرکت ایسوزو در تولید موتورهای دیزلی برای خودروهای تولیدی در اروپا کمک خواهد کرد.