ماهان شبکه ایرانیان

روش صحیح اندازه گیری تب در خانه با استفاده از تب سنج های متفاوت

وقتی فردی بیمار می شود یکی از نشانه های اولیه آن، بالا رفتن دمای بدن از حالت طبیعی یا به بیانی همان تب است. اغلب این تب با دیگر نشانه های بیماری همراه است. در این مطلب پس از گذری کوتاه بر ماهیت تب و انواع تب، انواع تب سنج ها و انواع روش اندازه گیری تب را مرور کرده و آموزش می دهیم.

روش صحیح اندازه گیری تب در خانه با استفاده از تب سنج های متفاوت

تب به افزایش دمای بدن، در واقع نوعی واکنش و جواب به مشکلات جسمی و بیماری ها گفته می شود که در صورت خفیف و سطحی بودن نیازی به نگرانی ندارد، اما اگر شدت پیدا کند، قطعا جای نگرانی داشته و نیاز به رسیدگی دارد.به بیانی ساده تر تب از جمله نشانه های بیماری در بدن انسان به شمار می رود چون فرد تب کرده با یکی از عوامل عفونی و یا ویروسی دست و پنجه نرم می کند. بنابراین نیاز اساسی اندازه گیری دمای بدن است تا به تشخیص درست دست پیدا کرد.چه بسا با تشخیص زودهنگام و در صورت خطرناک بودن و اقدام به درمان به موقع جان فرد را نجات بدهید. در این مطلب روش اندازه گیری تب را ضمن مرور دماسنج های مختلف و نحوه استفاده از آنها آموزش می دهیم.

آموزش روش اندازه گیری تب با تب سنج های مختلف

بیایید پیش مقدمه ای بر دمای طبیعی بدن داشته باشیم تا بدانیم به چه دمایی تب گفته می شود. نیاز به ذکر است که تب انواع مختلفی دارد. دمای بدن انسان به صورت طبیعی حدودا 37 درجه سانتیگراد می باشد که البته بسته به گرم و یا سرد بودن هوا، تحرک داشتن، نوشیدن و صرف غذا و نیز برخی دیگر از عوامل این میزان دمای بدن در حد 1 – 2 درجه سانتیگراد کم و یا زیاد شود. یعنی بالا رفتن دمای بدن پس از انجام یک فعالیت بدنی سنگین و یا ورزش یک امر عادی است، اما وقتی بدون هیچ دلیل و محرکی به صورت غیر عادی دمای بدن بالا رفت پس بدن دچار تب شده است. و تبی که با نشانه هایی همچون حالت تهوع و بی اشتهایی و یا کم اشتهایی، تب و لرز و … همراه باشد و زیادتر از 3 روز طول بکشد، نیاز به مراجعه نزد دکتر دارد.

  تب اغلب به دنبال مبتلا شدن به بیماری های مختلفی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی و سایر بیماری های عفونی و برخی علل دیگر در بدن رخ بدهد. تب دارای انواع مختلفی مانند «تب پایین : 38 درجه سانتیگراد»، «تب متوسط : دمای بدن بیشتر از 39 درجه سانتیگراد»، «تب بالا : دمای بدن بیشتر از 39/4 درجه سانتیگراد»، «تب شدید : دمای بدن بیشتر از 41/1»است.

از انواع دیگر تب ها می توان به «تب حاد :میان 3 – 7 روز »، «تب فراحاد : میان یک هفته – دو هفته»، «تب مزمن : زیادتر از یک هفته»اشاره داشت که بیشتر از 3 روز طول می کشند، چون اغلب تب ها تا سه روز طول می کشند. تب سرد نیز تبی است که فرد آن را احساس نمی کند.

نحوه اندازه گیری تب و نکات ایمنی کاربردی

آشنایی با دماسنج ها و معرفی بهترین دماسنج

مادران فرشته هایی هستند که به خوبی حال فرزند خود را درک می کنند و به سادگی متوجه بیماری و تب او می شوند، اما اینکه تب او خطرناک است و یا نه؟ نیازمند کمک گرفتن از یک دماسنج کاربردی می باشد.

از انواع دماسنج ها می توان به «دماسنج دهانی»، «دماسنج پیشانی»، «دماسنج پایه ای»، «دماسنج پستانکی»، «دماسنج تیمپانیک» اشاره داشت.

در میان این دماسنج ها می توان به عنوان بهترین دماسنج، دماسنج دهانی را معرفی کرد زیرا مقرون به صرفه بوده و روش استفاده آسانی دارد. ولی از نظر دقیق بودن، دماسنج پیشانی در تشخیص تب بسیار دقیق است ولی روش کاربرد آن دشوار و از نظر قیمتی هم بالا می باشد.

روش اندازه گیری تب با دماسنج های مختلف

درجه دمای بدن بسته به اینکه از کدام قسمت بدن اندازه گیری می شود؛ می تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال دمای بدن در مقعد به صورت عادی بیشتر از سایر سطوح پوستی می باشد. اگر می خواهید به دمای دقیق تری دست پیدا کنید، پیشنهاد می کنیم از زیر بغل و دهان دمای بدن را اندازه گیری نمایید که برای هر کدام از آنها دماسنج های مختلفی به کار برده می شود.

روش اندازه گیری تب با ساتفاده از انواع تب سنج ها

اندازه گیری دما از پیشانی

اندازه گیری دمای بدن از پیشانی اغلب توسط «ترمومتر» صورت می گیرد. بیشتر مدل های این دماسنج قابل استفاده برای رده های سنی مختلف است. در نوع فاقد قابلیت تماس داشتن، با فاصله 3 تا 5 سانتیمتری می توانید اندازه گیری دقیقی داشت. همچنین در بعضی از انواع آن هنگام زیاد بودن دمای بدن از حالت عادی، آلارم رنگی و یا صوتی را نشان می دهد. تایم تشخیص دمای بدن در انواع حرفه ای میان 0/5 ثانیه تا 10 ثانیه متفاوت می باشد. بعضی از دماسنج های پیشانی محلی جهت ثبت و ذخیره کردن اطلاعات دارند.به منظور ضدعفونی نمودن نوک دماسنج را با استفاده از یک پارچه نمدار و یا همچنین پدی پشمی و یا پنبه ای تمیز نمایید، یا اینکه به کمک الکل این کار را انجام دهید. فقط لازم است که نکته های درج شده روی دماسنج را مدنظر قرار دهید.

اگر به صورت تماس داشتن با پوست پیشانی، اندازه گیری تب را انجام می دهید؛ باید دستگاه را بر روی پوست پیشانی بگذارید که حسگر حداکثر دمای بدن و نیز حسگر دیگری دمای فضا را اندازه گیری می نماید و طبق فاکتورهای درمانگاهی تجزیه و تحلیل گردیده و در نهایت میزان دمای بدن بر روی سطح صفحه نمایشگر نشان داده می گردد.

آموزش اندازه گیری تب در بزرگسالان و کودکان

اندازه گیری دما از رکتوم

رکتوم و یا همان مقعد بهترین قسمت جهت اندازه گرفتن دمای بدن شناخته گردیده است چون در این شیوه اندازه گیری بسیار دقیق می باشد و نسبت به شیوه های دیگر نتیجه کمتر دچار تفاوت است. گستره تغییر دمای بدن در این شیوه حدودا 2/36 – 7/37 درجه سانتیگراد می باشد.

 اندازه گیری تب از قسمت های مختلف بدن

اندازه گیری از واژینال

این روش اندازه گیری تب که از واژینال خانم ها انجام می شود، روش کاربردی برای بانوان می باشد که نسبت به روش اندازه گیری تب رکتال، دمای بدن را 0/1 – 0/3 درجه سانتیگراد پایین تر نمایش می دهد.

اندازه گیری از زیر زبان و یا گونه ها

در روش اندازه گیری تب به صورت دهانی که دستگاه در زیر زبان و یا گونه ها قرار گرفته می شود که در هر دوی آنها نتایجی مشابه به شیوه رکتال دارد. اما دقیق بودن روش دهانی و قرار دادن تب سنج در زیر زبان بیشتر است.

روش های مختلف اندازه گیری دمای بدن

اندازه گیری از کشاله ران و یا زیر بغل

یکی دیگر از روش های اندازه گیری دمای بدن به این صورت است که دستگاه تب سنج در ناحیه کشاله ران و یا زیر بغل قرار می گیرد، برای قراردادن دستگاه پاها را به یکدیگر و دست را به بدن بچسبانید تا از ورود دمای اطراف مانع شوید. هرچند در هر صورت دقیق بودن نتیجه در این شیوه خیلی پایین می باشد و زمان زیادی را باید صرف اندازه گیری و نشان دادن نتیجه صرف نمود.

اندازه گیری از گوش

در این روش از اندازه گیری تب، نوک دستگاه به راحتی داخل کانال گوش گذاشته می شود که در عرض 1 ثانیه توسط حسگر مادون قرمز دمای پرده صماخ گرفته شده و نمایش داده می شود. غیر از ساده بودن این روش، مزیت دیگر آن دقیق بودن آن است که از نظر کلینیکی نیز تایید گردیده است.

   روش اندازه گیری تب و مروری بر تعریف تب

رعایت نکات ایمنی

به عنوان سخن پایانی می توانیم به رعایت نکات ایمنی و اهمیت بالای آن اشاره داشته باشیم. چنانچه می خواهید از تب سنج دیجیتالی جهت گرفتن دمای مقعد بهره ببرید، از یک دماسنج دیگر جهت استفاده خوراکی خویش استفاده نمایید. همچنین دستورالعمل درج شده بر روی هر یک از دماسنج ها را پیش از استفاده مطالعه نمایید. نکته دیگر تمیز و ضدعفونی کردن نوک تب سنج پیش و پس از استفاده می باشد. از اتیکتی برای مشخص کردن تب سنج ها بهره ببرید تا به اشتباه در ناحیه ای دیگر به کار نبرید. هنگام اندازه گیری تب کودکان و نوزاد به هیچ وجه او را تنها نگذارید و در کنار او بمانید. نکته ی آخری که خیلی هم مهم است اینکه؛ کاربرد هر یک از این روش ها و تب سنج ها بسته به سن فرزند و بیمار می تواند متفاوت باشد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان