قاسم جوادی:

مذاهب اسلامی خود را با سفارش قرآنی تبدیل دشمن به «دوست یک‌دل» تطبیق دهند

گروه حوزه‌های علمیه: قاسم جوادی با اشاره به آیه «...ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ»(فصلت/۳۴)، اظهار کرد: لازم است ببینیم که در بین مذاهب اسلامی چه قدر به این آیه پایبند هستیم و چه قدر توانستیم دشمن را به دوست یک‌دل تبدیل کنیم؟

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کنگره جهانی جریان‌های افراطی و تکفیری از دیدگاه علمای اسلام عصر امروز دوم آذرماه، در قالب چهار کمیسیون تخصصی به کار خود ادامه داد.
در کمیسیون تخصصی تبارشناسی جریانات تکفیری که راشد الراشد، شیخ ملا خالد ملا، عبدالقادر شیخ محمد و محمدهادی یوسفی غروی اعضای هیئت رئیسه آن را تشکیل می‌دادند، نویسندگان مقالات به ارائه خلاصه ای از مقاله خود پرداختند.
در آغاز، محمد طاهر رفیعى، کارشناس ارشد دین‏شناسى مؤسسه آموزشى و پژوهشى امام خمینى، به بیان نکاتی درباره ریشه‌های فکری القاعده پرداخت اظهار کرد: اعضاى «القاعده» همگى، از مسلمانان اهل سنت‏‌اند و قرائتى افراطى و متعصبانه از اسلام و گرایش‏‌هاى افراطى ضدشیعى با رگه‌‏هاى فکرى وهابى و تفکر افراطى سلفى دارند.
وی افزود: طالبان در مجموع، از افراد و جریان‏‌هاى گوناگونى در مصر، عربستان، پاکستان و افغانستان تأثیر پذیرفته‌‏اند که در این میان، «عبدالله عزّام» از رهبران جهادى مصر و فلسطین که در زمان جهاد مردم افغانستان ضد شوروى، در این منطقه فعالیت داشت، مهم‏ترین فرد تأثیرگذار در شکل‏‌گیرى تفکر رهبران و اعضاى القاعده به شمار مى‏‌آید.
وی با اشاره به بیانِ گیرا و قلم روان عزام، گفت: او با نوشتن ده‌‏ها عنوان کتاب و ارائه سخنرانى‏‌ها و بیانیه‌‏ها در وصف جهاد، نقش زیادى در جذب نیروهاى جهادى از کشورهاى اسلامى داشت که بعداً همین نیروها به عضویت القاعده درآمدند و پى بردن به نقش تفکر جهادى عبدالله عزّام در گسترش رفتارهاى خشونت‏‌آمیز القاعده، مهم‏ترین مسئله‏ اى است که در مقاله به تبیین آن پرداخته‌ام.
در ادامه، قاسم جوادی، استاد حوزه و دانشگاه، با بیان این‌که این جلسات برای نقد تفکر تکفیری تشکیل شده است، اظهار کرد: یک مسئله مهم این است که بررسی کنیم که ما چه کوتاهی‌هایی کرده‌ایم که این جریانات ایجاد شوند. ما باید مسئولیت خود را در این زمینه بازشناسی کنیم.
وی با تأکید بر این که جامع‌نگری ما به اسلام دچار مشکل شده است، گفت: اگر مجموعه سیره پیامبر را مورد بحث قرار می‌دادیم، با این مشکل مواجه نمی شدیم.
وی افزود: در پایتخت‌های کشورهای اسلامی، فساد وجود دارد و جوانان مسلمان که با سیره پیامبر اکرم(ص) آشنا می شوند و تربیت صحیح و جامع‌الاطرافی را نمی‌بینند، دچار تعارضاتی می‌شوند که یکی از نتایج طبیعی آن بروز رفتارهای افراطی است.
جوادی با اشاره به آیاتی از قرآن که به زعم وی کمتر مورد عمل مسلمانان است، اظهار کرد: قرآن دستور می‌دهد که به کفار قریش تجاوز نکنید، اما اکنون چطور شده است که مسلمانان را به بدترین شکل به قتل می رسانند.
وی همچنین با اشاره به آیه شریفه «ادْعُ إِلِى سَبِیلِ رَبِّکَ بِالْحِکْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَجَادِلْهُم بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ...: با حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت دعوت کن و با آنان به [شیوه‏اى] که نیکوتر است مجادله نماى»(نحل/125)، اظهار کرد: به پیامبر امر شده است که با اهل کتاب به شیوه ای نیکو سخن بگوید.
وی در پایان تأکید کرد: به این آیه شریفه دقت کنید که خداوند می‌فرماید: «...ادْفَعْ بِالَّتِی هِیَ أَحْسَنُ فَإِذَا الَّذِی بَیْنَکَ وَبَیْنَهُ عَدَاوَةٌ کَأَنَّهُ وَلِیٌّ حَمِیمٌ: [بدى را] آنچه خود بهتر است دفع کن آنگاه کسى که میان تو و میان او دشمنى است گویى دوستى یک‌دل مى‏‌گردد» (فصلت/34).
وی افزود: اکنون لازم است ببینیم که در بین تک تک مذاهب اسلامی، از منظر فقهی و کلامی و تصوف، واکاوی کنیم که چه قدر به این آیه شریفه در عمل پایبند هستیم و چه قدر توانستیم دشمن را به دوست یک‌دل تبدیل کنیم

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان