ماهان شبکه ایرانیان

آشنایی با سرفصل ها و دروس رشته جدید «کارشناسی روانشناسی»

روان شناسی یکی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی در ایران است که هم اکنون ده ها هزار نفر در مقطع کارشناسی تا دکترا در ده ها واحد دانشگاهی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. این رشته همچون دیگر رشته های آکادمیک، دارای زیر شاخه های گوناگونی بود که از سال ۱۳۹۲، همه آنها در مقطع لیسانس، حذف و تحت نام رشته کارشناسی روانشناسی قرار گرفت.

آشنایی با سرفصل ها و دروس رشته جدید «کارشناسی روانشناسی»

روان شناسی یکی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی در ایران است که هم اکنون ده ها هزار نفر در مقطع کارشناسی تا دکترا در ده ها واحد دانشگاهی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. این رشته همچون دیگر رشته های آکادمیک، دارای زیر شاخه های گوناگونی بود که از سال 1392، همه آنها در مقطع لیسانس، حذف و تحت نام رشته کارشناسی روانشناسی قرار گرفت.

سرویس دانستنیهای روزیاتو، امروز نگاهی داشته به سرفصل ها، دروس و ساختار درسی این رشته تا اگر قصد انتخاب کارشناسی روانشناسی را برای ادامه تحصیل داشتید، از کلیات این رشته مطلع شوید.

به منظور آگاهی دانشجویان و محققان رشته روانشناسی، 200 کتاب مرجع مربوط به 138 واحد این رشته نیز گردآوری شده است که علاقمندان را با منابع علمی فارسی روز آشنا می کند.

در این برنامه، دوره کارشناسی روانشناسی، بدون گرایش های موجود (بالینی، عمومی، صنعتی، سازمانی،‌کودکان استثنایی و مشاوره) ارائه شده است و برنامه به گونه ای تدوین شده که دانش آموخته گان در هر موقعیت شغلی که قرار بگیرد، بتواند از اطلاعات و مطالب ارائه شده در دوره، به خوبی بهره مند گردد و کارایی قابل قبولی داشته باشد.

از آنجا که در برنامه ارایه شده دوره کارشناسی روان شناسی، گرایش ها حذف شده است، با توجه به اینکه دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی و مشاوره هم اکنون در گرایش های مختلف مشغول به تحصیل هستند، مقرر شده برنامه جدید دوره کارشناسی روانشناسی برای دانشجویان ورودی مهر ماه سال 1392 به بعد اجرا گردد و برنامه دانشجویان قبل از سال 1392 به روال سابق باشد.

مطالبی که در این گفتار میخوانید، از برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته روانشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردی آوری شده است که در جلسه 824 مورخ 1394/12/13 مورد تصویب شورای برنامه ریزی آموزش عالی قرار گرفت.

با ما همراه باشید.

نکته مهم

اگر روانشناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، یا در حال تحصیل در این رشته هستید، منابعی که در ادامه معرفی شده است، راهنمای خوبی برای علاقمندان به تحصیل در این رشته در داخل و خارج است. توجه داشته باشید که در کلیه گرایش های روانشناسی می توانید به زبان انگلیسی در فنلاند و نروژ، به صورت رایگان تحصیل کنید و برای تحصیل این رشته در آمریکای شمالی، نیازمند مدرک GRE‌ موضوعی هستید.

rav12

ایندکس درگاه اطلاع رسانی انجمن روان شناسی ایران

اما برای تحصیل رشته روانشناسی در آسیا و اروپا، نیازی به GRE-GMAT نیست و تنها آیلتس 6.5 و رزومه خوب کفایت می کند. در صورتی که نیازمند مشاوره برای تحصیل در رشته روانشناسی هستید، از مشاوران انجمن روانشناسی ایران استفاده کنید. توجه داشته باشید که 63 درصد کل دانشجویان روانشناسی کشور، در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند.

تعریف

روان شناسی علمی است که به توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل رفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان به عنوان مخلوقی الهی در ابعاد جسمانی، روانی،‌ اجتماعی و معنوی با استفاده از منابع و روش های تجربی، عقلی و حیاتی می پردازد.

هدف کلی

هدف از دوره کارشناسی، یادگیری  مبانی و مفاهیم روان شناسی در حوزه های مختلف اجتماعی، بالینی، تجربی، تحولی، روش شناختی، شخصیت شناختی و فیزیولوژیک با توجه به فرهنگ بومی و دینی کشوربه منظور توانمند سازی دانشجو در حیطه های دانشی، بینشی و توانشی و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی است.

اهداف جزیی

اهداف جزیی  این رشته به شرح زیر است:

  • فراگیری مفاهیم و مبانی اساسی روان شناسی در حوزه های مختلف بالینی،‌تجربی و تحولی و سلامت.
  • آشنایی با نظریه ها و رویکردهای متفاوت در روان شنناسی و مقایسه آنها با یکدیگر
  • آشنایی با رشته ها، گرایش ها و زمینه های مختلف علوم روان شناختی و حرفه ای مربوطه
  • آشنایی با علوم مرتبط با روان شناسی
  • آشنایی با فلسفه روانشناسی با نگاه انتقادی
  • تعمق اعتقادات دینی و پرورش تفکر و مهارت های اندیشیدن بر اساس فرهنگ اسلامی و به کارگیری آنها در زندگی

طول دوره و شکل نظام

طول دوره کارشناسی 4 سال است. نظام آموزش واحدی بوده و کلیه دروس نظری و علمی در مدت حداکثر 8 نیمسال تحصیلی ارایه می گردد. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته بوده و حداقل زمان لازم برای هر واحد درسی یک ساعت در هفته است.

rav1

توجه داشته باشید که کلیه گرایش های مقطع کارشناسی روانشناسی حذف شد

واحدهای درسی

تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روان شناسی 138 واحد به شرح زیر است:

  • دروس اصلی و پایه: 69 واحد
  • دروس تخصصی: 37 واحد
  • دروس اختیاری: 10 واحد
  • دروس عمومی: 22 واحد

برنامه دوره کارشناسی

دروس اصلی – پایه

  • مباحث اساسی در روانشناسی1/ تعداد واحد: 2 واحد
  • مباحث اساسی در ورانشناسی 2/ تعداد واحد: 2 واحد
  • تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آن/ تعداد واحد: 2 واحد
  • مبانی جامعه شناسی/ تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان/ تعداد واحد: 2 واحد
  • امار توصیفی/ تعداد واحد: 2 واحد
  • امار استنباطی/ تعداد واحد: 3 واحد
  • روش تحقیق (کمی و کیفی) / تعداد واحد: 3 واحد
  • فیزولوژی اعصاب و غدد / تعداد واحد: 2 واحد
  • احساس و ادراک / تعداد واحد: 2 واخد
  • روانشناسی فیزیولوژیک / تعداد واحد: 2 واحد
  • انگیزش و هیجان / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی تحولی 1 / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی تحولی 2/ تعداد واحد: 2 واخد
  • معرفت شناسی/ تعداد واحد : 2 واحد
  • آشنایی با فلسفه اسلامی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی شخصیت / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی شناختی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی دین / تعداد واحد: 2 واحد
  • کاربرد رایانه در روانشناسی/ تعداد واحد : 2 واحد
  • فلسفه علم روانشناسی/ تعداد واحد: 2 واحد
  • متون روانشناسی به انگلیسی / تعداد واحد: 2 واخد
  • متون روانشناسی به انگلیسی 2 / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی تجربی / تعداد واحد: ‌3 واحد
  • روان سنجی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی یادگیری / تعداد واحد:‌2 واحد
  • روانشناسی تربیتی/ تعداد واحد: 2 واحد
  • آموزه های روانشناختی در قران و حدیث / تعداد واحد: 2 واحد
  • اموزه های روانشناختی در قرآن و حدیث 2/ تعداد واحد: 2 واحد
  • آسیب شناسی روانی 1 / تعداد واحد: 2 واحد
  • آسیب شناسی روانی 2 / تعداد واحد:‌ 2 واحد
  • مبانی راهنمایی و مشاوره/ تعداد واحد: 2 واحد

دروس تخصصی رشته کارشناسی روانشناسی

  • آزمون های روانشناختی 1 / تعداد واحد: 2 واحد
  • آزمون های روانشناختی 2 / تعداد واحد: 2 واحد
  • اصول روانشناسی بالینی / تعداد واحد: 2 واحد
  • بهداشت روانی / تعداد واحد:‌ 2 واحد
  • روانشناسی سلامت / تعداد واحد: 2 واحد
  • آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی و مشاوره خانواده / تعداد واحد:‌2 واحد
  • نظریه های مشاوره و روان درمانی / تعداد واحد: 2 واحد
  • فنون مشاوره و روان درمانی / تعداد واحد: 2 واحد
  • راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی اجتماعی کاربردی/ تعداد واحد: 2 واحد
  • آسیب شناسی اجتماعی کاربردی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی صنعتی –سازمانی / تعداد واحد:‌ 2 واحد
  • روانشناسی کودکان استثنایی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی کودکان استثنایی / تعداد واحد: 2 واحد
  • توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه / تعداد واحد: 2 واحد
  • شیوه های اصلاح و تغییر رفتار / تعداد واحد: 2 واحد
  • پژوهش (عملی- انفرادی) در روانشناسی/ تعداد واحد: 3 واحد

دروس اختیاری رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی جنسیت / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی سالمندی / تعداد واحد: 2 واحد
  • مدیریت استرس / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی اعتیاد/ تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی رفتار مصرف کننده / تعداد واحد: 2 واحد
  • علوم اعصاب شناختی / تعداد واحد: 2 واخد
  • روانشناسی ورزشی / تعداد واحد: 2 واحد
  • پویایی گروه / تعداد واحد: 2 واخد
  • روانشناسی کار و مدیریت / تعداد واحد: 2 واحد
  • کلیات روانپزشکی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی تبلیغات و رسانه / تعداد واحد: 2 واحد
  • رفتار سازمانی / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی اخلاق / تعداد واحد: 2 واحد
  • اخلاق حرفه ای / تعداد واحد: 2 واحد
  • ناتوانایی های یادگیری / تعداد واحد: 2 واحد
  • نگرش و تغییر آن / تعداد واحد: 2 واحد
  • روانشناسی نظامی / تعداد واحد:‌2 واحد
  • روانشناسی سیاسی / تعداد واحد: 2 واحد

دانشجو می بایست 10 واحد از دروس اختیاری را انتخاب کند.

جدول دروس عمومی رشته روانشناسی کاربردی

  • مبانی نظری اسلام (اندیشه اسلامی 1 و 2 / انسان در اسلام / حقوق اجتماعی و سیاسی )
  • اخلاق اسلامی (فلسفه اخلاق / اخلاق اسلامی / آیین زندگی/ عرفان عملی اسلامی)
  • انقلاب اسلامی ( انقلاب اسلامی ایران / آشنایی با قانون اساسی جمهوری اسلامی/ اندیشه امام)
  • تاریخ و تمدن اسلامی (تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی / تاریخ تحلیل صدر اسلام / تاریخ امامت)
  • آشنایی با منابع اسلامی (تفسیر موضوعی قران / تفسیر موضوعی نهج البلاغه)

دانشجو موظف به انتخاب 12 واحد از دروس 2 واحدی فوق الذکر است.

معرفی دروس رشته کارشناسی روانشناسی

درس مبانی روانشناسی 1

rav1

مبانی روانشناسی – نوشته سعید عبدالمالکی

در این درس موارد زیر آموزش داده می شود:

  • تعریف و تاریخچه شکل گیری روانشناسی علمی،‌ بنیادهای فلسفی در شکل گیری موضوعات روانشناسی
  • رویکردهای روانشناسی و جایگاه هر یک در روانشناسی نوین
  • روش های علمی در روانشناسی
  • پایه های فیزیولوژیکی رفتار، نقش مغز در رفتار روانشناسی علمی
  • رشد و تحول انسانی در ابعاد شناختی و عاطقی و اخلاقی
  • حافظه: ‌نظریه ها و ابعاد آن
  • هشیاری: مراحل، عوامل و روش های تقویت هشیاری
  • احساس و ادراک،‌ بنیادهای زیستی و نقش پردازش شناختی در فرآیندهای حسی و ادراکی
  • تفکر و زبان، تفکر و شناخت:‌ ارتباط زبان و اندیشه و بررسی ابعاد روانی شناختی و اجتماعی زبان
rav2

کتاب خلاصه روانشناسی عمومی، بر اساس کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد- گردآوری لیلا رجبی

منابع:

  • روانشناسی عمومی – نوشته حمزه گنجی – انتشارات ساوالان
  • روانشناسی عمومی – نوشته یحیی محمدی – انشارات ارسباران

از جمله دیگر منابع مهم برای مطالعه این درس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مبانی روانشناسی عمومی- گردآوری دکتر علیرضا کاکاوند
  • مبانی رواشناسی عمومی- نوشته سعید عبدالمالکی

درس مباحث روانشناسی 2

در این درس موارد زیر مطرح می شود:

  • استعدادهای روانشناختی و هوش: ‌دیدگاه های روان سنجی و تحولی:‌ دیدگاه های نوین در هوش
  • شخصیت:‌ نظریه ها و روش های ارزیابی
  • سلامت روانی،‌ استرس و روش های مقابله و سازگاری
  • اختلالات روانی: ‌طبقه بندی های بین المللی و بیماری های روانی
  • روش های درمان: ‌روی آورده های سنتی، نوین و درمان های مبتنی بر فرهنگ اسلامی
  • روانشناسی اجتماعی: نظریه ها،‌ کاربردها و مطابقت های فرهنگی
  • روانشناسی کاربردی: روانشناسی در عمل

درس : تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آنها

rav3

تاریخ روانشناسی نوین- ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی

سرفصل ها به شرح زیر است:

  • اهمیت آشنایی با تاریخ روانشناسی
  • فیلسوفان یونان باستان (از طالیس تا افلاطون و ارسطو)
  • فیلسوفان بعد از ارسطو
  • دوره های آغازین علم و فلسفه نوین
  • تجربی نگری، حسی نگری و اثبات گرایی
  • خرد گرایی
  • تحولات اولیه در فیزویولژی و پیدایش روانشناسی تجربی
  • تاثیر داروین و پیدایش روان آزمایی
  • مروری بر مکاتب مهم روانشناسی (اراده گرایی- ساخت گرایی- کنش گرایی- رفتاری نگری- نو رفتاری نگری- روان تحلیل گری- شناختی و زیست شناختی)
  • روانشناسی امروز

منابع:

  • تاریخ روانشناسی– نوشته سید یحیی محمدی / انتشارات ارسباران
  • تاریخ نوین روانشناسی – نوشته آلن شولتر – ترجمه علی اکبر سیف- انتشارات رشد
  • تاریخ روانشناسی – نوشته لوسیون مولر – ترجمه علی محمد کاردان – انتشارات: مرکز نشر دانشگاهی

درس مبانی جامعه شناسی

سرفصل به شرح زیر است:

  • رویکردهای اصالت جمعی و اصالت فردی
  • جامعه شناسی و ادارک عوام
  • مفاهیم جامعه شناسی (کنش- ساختار – فرهنگ و جامعه)
  • قشر بندی، طبقه بندی و تحرک اجتماعی
  • جامعه پذیری
  • هویت شخصی و اجتماعی
  • نهاده های فرا ملی
  • رویکردهای جامعه شناختی
  • نقد جامعه شناسی غرب با ملاحظات دینی و فرهنگی

منابع

  • زمینه روانشناسی هیلگارد – نوشته ریچارد اتکینسون – ترجمه محمد تقی براهنی- انتشارات رشد
  • روانشناسی عمومی – نوشته حمزه گنجی – انتشارات ساوالان

درس مباحث جامعه شناسی

rav4

مبانی جامعه شناسی- نوشته بروس کوئن- ترجمه دکتر غلامعباس توسلی و دکتر رضا فاضل

سرفصل به این شرح است:‌

  • معرفی رشته جامعه شناسی
  • رویکردهای اصالت جمعی و اصالت فردی
  • جامعه شناسی و ادارک عوام
  • مفاهیم جامعه شناسی
  • قشربندی
  • جامعه پذیری
  • هویت شخصی و اجتماعی
  • نهاده ها یفرا ملی
  • تغییر اجتماعی و جهانی شدن
  • رویکردهای جامعه شناسی
  • نقد جامعه شناسی غرب با ملاحظات فرهنگی

منابع

  • مبانی جامعه شناسی– نوشته بروس کوهن- ترجمه غلامعباس توسلی- انتشارات سمت
  • درامدی بر جامعه شناسی علمی و انتقادی – نوشته آر بی – ترجمه محمد پناهی- انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی
  • جامعه شناسی– نوشته آنتونی گیدنز – ترجمه حسن چاوشیان- انتشارات نشر نی
  • جامعه و تاریخ – نوشته مرتضی مطهری – انتشارات صدرا
  • پیدایش نظریه جامعه شناسی – غلامرضا جمشیدی ها – انتشارات دانشگاه تهران

درس روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان

سرفصل ها به این شرح است:‌

  • اثبات وجود نفس
  • ماهیت های نفس
  • انواع نفس
  • تجرد نفس
  • ادله تجرد نفس
  • رابطه نفس و بدن
  • قوای نفس
  • کمال نفس
  • تناسخ
  • احساس و ادراک
  • آسیب شناسی روانی و روان شناسی اجتماعی

منابع

  • علم النفس از دیدگاه اندیشمندان مسلمان– نوشته رحیم نصرتی – پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  • ترجمه و شرح اسفار اربعه – ترجمه محمد تقی مصباح یزدی- جلد 8- نشر موسسه امام خمینی
  • روانشناسی از دیدگاه دانشمندان اسلامی – جواد اژه ای – دفتر نشر فرهنگ اسلامی
  • علم النفس – غلامرضا فیاضی – انتشارات موسسه امام خمینی
  • شرح عیون مسایل نفس– علامه حسن زاده آملی

درس آمار توصیفی

سرفصل ها به این شرح است:

  • تعریف مفاهیم ریاضی
  • طبقه بندی مسایل آمار توصیفی و استنباطی
  • جامعه،‌ نمونه و پارامتر
  • مفهوم، سازه و متغیر و انواع آن
  • طبقه بندی، سازه و متغیر
  • انواع نمودارها و کاربرد آن
  • طبقه بندی آمار توصیفی
  • شاخص های مرکزی
  • شاخص های پراکندی

منابع

  • آمار توصیفی در علوم رفتاری– حیدر هومن – نشر پارسا
  • احتمالات و امار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی – علی دلاور – نشر رشد
  • آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی – ترجمه علی دلاور – نشر رشد
  • تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی – نوشته جرج فرگوسن- ترجمه علی دلاور – نشر ارسباران

منابع درس آمار استنباطی

  • احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی – علی دلاور – نشر رشد
  • آمار در علوم تربیتی و تربیت بدنی – میشل هالیدی – ترجمه علی دلوار- نشر رشد
  • روش های آماری – کریم منصور فر- نشر دانشگاه تهران

درس روش تحقیق در روانشناسی

rav5

روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – توشته دکتر علی دلاور

سرفصل ها به این شرح است:

  • ویژگی های تحقیقات علمی
  • تحقیق کمی، تعریف و انواع آن از لحاظ هدف و ماهیت
  • تحقیق کیفی و تعریف ان
  • مفاهیم اساسی – هدف-سوال و فرضیات و متغیرها
  • تعاریف نظری و عملیاتی مفاهیم
  • جامعه،‌ نمونه و روش های نمونه گیری
  • روش های تحقیق و آزمایشی و غیر آزمایشی
  • تجزیه و تحلیل داده ها

منابع

  • پایه های پژوهش در علوم رفتاری – نشر دیبا- نوشته حیدر هومن
  • مبانی نظری و عملی پژوهشی در علوم انسانی – نوشته علی دلاور – نشر رشد
  • روش های تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – اسماعیل سعدی پور- نشر دوران

درس فیزیولوژی اعصاب و غدد

rav66

سرفصل ها به شرح زیر است:

  • تعریف و قلمرو فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز
  • ساخت، انواع و طبقه بندی سلول های عصبی
  • تغییرات ناشی از تحریک سلول عصبی
  • ساخت و واکنش دستگاه اعصاب مرکزی (نخاع شوکی، مغز، شامل ساقه مغز و دستگاه شبکه ای)
  • ساخت و واکنش دستگاه اعصاب خود مختار (بخش سمپاتیک و پاراسمپاتیک)
  • بطن های مغز و مایع مخزی نخاعی
  • تعریف و نحوه اثر هورمون های غدد درون ریز و اثرات بدنی
  • غدذ تیروئید (چگونگی تولید و تنظیم فعالیت – اختلال های ناشی از کم کاری و پر کاری غدد)
  • غده پارتیروئید (چگونگی تولید و تنظیم فعالیت)
  • غده فوق کلیه (هورمون های بخش مرکزی و قشری و اهمیت آنها)
  • غدد جنسی (چگونگی تولید و تنظیم فعالیت)
  • غده هیپوفیز (چگونگی تنظیم و ترشح هورمون ها)
  • غده لوزالمعده
  • غده هیپو تالاموس

منابع

  • فیزیولوژی اعصاب و غدد درون ریز – نوشته سید علی روحانی – انتشارات سمت
  • فیزیولوژی اعصاب و غدد داخلی – محمد خدا پناهی- انتشارات دانشگاه شهید بهشتی
  • فیزیولوژی عمومی – نوشته طالب آزرم- دانشگاه علوم پزشکی اصفهان
  • فیزیولوژی انسان– نوشته منصور قاسمی- انتشارات قطره
  • فیزویولوژی انسان – نوشته فرهاد رحمانی نیا- انتشارات بامداد

درس احساس و ادراک

این درس درباره روان‌ شناسی فیزیولوژیک است که یکی از شاخه‌های روان‌شناسی به شمار می رود. علم روان‌شناسی همچون دیگر شاخه‌های معرفت ریشه در کنجکاوی‌ ها و نیازمندی‌های آدمی دارد. روان‌ شناسی فیزیولوژیک که امروزه به عنوان یکی از شاخه‌ های روان‌شناسی در دانشگاه‌ها تدریس می‌شود خود به مثابه رویکردی زیستی به موضوع‌های روان‌شناسی قلمداد می‌گردد که حیطه‌ای بسیار پیشرو و کارآمد است.

روان‌ شناسی فیزیولوژیک به مدد پژوهش ها و یافته‌های تحقیقاتی سعی بر آن دارد تا به شماری از پرسش‌های کاربردی و بنیادی پاسخ دهد. بررسی مفاهیم و پدیده‌ هایی هم چون افسردگی، اسکیزوفرنی، هیجان، حافظه، یادگیری، رفتار جنسی و گفتار یا اختلال‌هایی همچون بی‌خوابی، پرخوری، ناخوانی، نانویسی، کنش‌پریشی‌ها و ادراک‌ پریشی‌ها در سطح زیستی و عصبی٬ و بررسی ارتباط ذهن و مغز به عنوان یک پرسش بنیادی مورد نظر روان‌شناسان فیزیولوژیک یا عصب روان‌شناسان بوده و همواره با تکیه بر ابزارها و شیوه‌های پیشرفته و کارآمد به یافته‌هایی بس شگرف دست می‌یابند.

چگونگی کارکرد مغز و دیگر عناصر سیستم عصبی و درون ریز با توجه به کالبد شناسی اندام‌های مختلف دستگاه عصبی و غددی، محور اصلی پژوهش‌های روان‌شناسی فیزیولوژیک و عصب روانشناسی است

rav7

روانشناسی فیزیولوژیک نوشته دکتر محمد کریم خدا پناهی

سرفصل ها به این شرح است:‌

  • پسیکو فیزیولوژی دستگاه دیداری – ویژگی های رنگ بینی- کالبد شناسی چشم
  • پسکیو فیزیک دستگاه شنیداری، ‌تحلیل اطلاعات در دستگاه شنیداری
  • ساخت دستگاه تعادل
  • حساسیت جسمی احشایی
  • حساسیات جسمی احشایی
  • دستگاه چشایی
  • دستگاه بویایی
  • احساس عمومی
  • دستگاه حسی
  • فیزیولوژی اعصاب و غدد
  • عوامل فردی و اجتماعی بر ادراک

منابع

  • روانشناسی فیزیولوژیک – جیمز کالات – ترجمه سید محمدی – انتشارات روان
  • روانشناسی احساس و ادراک – محمد کریم خداپناهی- انتشارات سمت

درس روانشناسی فیزیولوژیک

سرفصل ها به این شرح است:

  • تعریف و قلمرو روانشناسی فیزیولوژیک و جایگاه آن در تبیین رفتار
  • روش های تحقیق در روانشناسی فیزیولوژیک
  • روش های تصویر برداری مانند پرتو نگاری و اندازه گیری گردش خون
  • مکانیزم توجه، دقت و هوشیاری
  • چرخه های زیستی و مکانیزم خواب
  • مبانی فیزیولوژیک انگیزش
  • هیجان (پسکیو فیزیولوژیک هیجان)
  • زبان و گفتار (مناطق اختصاصی زبان در مغز)
  • یادگیری و حافظه (انواع حافظه)

منابع

  • روانشناسی فیزیولوژیک – نوشته سید محمدی – نوشته جیمز کالات – نشر روان
  • روانشناسی فیزیولوژیک – نوشته محمد خداپناهی – انتشارات سمت

درس انگیزش و هیجان

rav8

کتاب انگیزش و هیجان- نوشته جان مارشال ریو- ترجمه یحیی سید محمدی

سرفصل ها به این شرح است:

  • مبانی فیزیولوژیک انگیزش
  • نظریه های مختلف درباره انگیزش (نظریه های کااهش کشاننده ای فروید و هال، نظریه های انتظار ارزش شامل نظریه های میدانی لوین،‌ انگیزه پیشرفت، یادگیری اجتماعی و نظریه های شناختی مانند اسنادی و انسان گرایی)
  • تعریف و نظریه های هیجان (نظریه هایی که مبانی انگیزشی یا فیزولوژی دارند)
  • مکانیزم ها و نظریه های پیرامونی هیجان
  • شناخت و هیجان
  • نظریه های تحولی هیجان
  • جنبه های اجتماعی هیجان (جلوه های چهره ای و آوایی )

منابع

  • انگیزش و هیجان– نوشته جان مارشال- ترجمه یحیی سید محمدی – نشر ویرایش
  • انگیزش و هیجان – محمد کریم خداپناهی- انتشارات سمت

درس روانشناسی تحول

روانشناسی رشد یا روان‌شناسی تحولی که در سال‌های گذشته با عنوان روان‌شناسی ژنتیک شناخته می‌شد؛ شاخه‌ای از علم روان‌شناسی است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد می‌پردازد و از رشته‌های مختلف زیست‌شناسی، جامعه‌شناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک می‌گیرد.

اگر چه روان‌شناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ می‌پردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد. روان‌شناسان رشد در پی آن هستند تا چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند، برای تحقق این هدف روان‌شناسان رشد، رفتار افراد را در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار می‌دهند.

از سوی دیگر روان‌شناسان رشد به تبیین رشد می‌پردازند که در آن دو الگوی عمومی و اختصاصی را مد نظر دارند. سومین هدف روان‌شناسی رشد این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد رشد در جهت مثبت رشد انسان به کار بگیرد و رشد انسان‌ها را به حداکثر برساند.

این جنبه کاربردی رشد خصوصاً به کودکان و نوجوانانی که به دلایلی دچار نارسایی در رشد شده‌اند، می‌پردازد. رشد جریانی است که به صورت مراحل پیوسته ظاهر می‌شود. هر مرحله به صورت طرح و سازمان متفاوتی از تکرار جریان‌های مرحلهٔ قبل است. الگوهای قبلی را می‌توان مقدمه‌ای دانست که به عنوان جزئی از سطح رشد بعدی در می‌آیند. روان‌ شناسی رشد، علمی است که جریان تحولات و تغییرات (کمی و کیفی) جسمی، ذهنی، عاطفی، و عملکرد فرد را در طول عمر از لحظه تولد (از لحظه انعقاد نطفه) تا هنگام مرگ مطالعه می‌کند.

سرفصل به شرح زیر است:

  • ژنتیک – تعریف روانشناسی کودک و مقایسه آن با روانشناسی ژنتیک
  • مفوم مرحله در روانشناسی و فیزیولوژی
  • تاریخچه روانشناسی تحولی
  • دیدگاه ها و روش ها
  • نظام های تحولی بنیادی: دیگاه فطری نگر، نظام گزل، نظام پیاژه، نظریه زیگموند فروید
  • بررسی اجمالی دوره های تحولی از نطفه تا پایان کودکی
  • دوره پیش از تولد
  • دوره کودکی:‌مفهوم و گستره و سطوح

منابع

  • روانشاسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری – محمود منصور- نشر سمت
  • روانشناسی ژنتیک 2 از روان تحلیل گری تا رفتار شناسی– پریرخ دادستان- نشر سمت
  • روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی – نوشته لورا برک – ترجمه یحی سید محمدی – نشر ارسباران
  • روانشناسی کودک – علی آشتیانی- نشر بعثت

درس معرفت شناسی

  • کلیات- تعریف – موضوعیت و ضرورت روش شناسی در معرفت شناسی در یونان باستان
  • نگاهی به تاریخچه معرفت شناسی در فلسفه جدید
  • نگاهی به تاریخچه معرفت شناسی در فلسفه اسلامی
  • معرفت حقیقی: نظریه مطابقت و سایر نظریه ها
  • امکان معرفت حقیقی: انواع شک و یقین
  • ابزار و منابع معرفت
  • اقسام معرفت: حصولی و حضوری
  • اصالت حس یا عقل در تصورات و نقد آن
  • دیدگاه فیلسوفان اسلامی در تصورات و تصدیقات
  • ارزش شناخت، صدق، معیار صدق از منظر فیلسوفان اسلامی

منابع

  • معرفت شناسی– حسن معلمی- نشر مرکز جهانی علوم اسلامی
  • معرفت شناسی– مجتبی مصباح- نشر موسسه امام خمینی
  • اموزش فلسفه– محمد نقی مصباح یزدی – نشر چاپ و نشر بین الملل
  • اصول فلسفه و روش رئالیسم—مرتضی مطهری- نشر صدرا
  • درامدی بر معرفت شناسی و مبانی معرفت دینی– محمد حسین زاده نشر موسسه امام خمینی

منابع درس فلسفه اسلامی رشته کارشناسی روانشناسی

rav9

  • درآمدی بر فلسفه اسلامی – نوشته عبدالرسول عبودیت- نشر موسسه امام خمینی
  • اموزش فلسفه جلد 1 و 2– نوشته محمد تقی مصباح یزدی- نشر سازمان تبلیغات اسلامی
  • کلیات فلسفه– نوشته علی شیروانی- نشر دار الثقلین
  • آشنایی با علوم اسلامی– کلام و فلسفه- رضا برنجکار- نشر سمت
  • درامدی بر آموزش فلسفه – نشر شفق – محسن غرویان

منابع درس روانشناسی شخصیت رشته کارشناسی روانشناسی

روان‌ شناسی شخصیت، اندیشه‌ها، احساس‌ها و رفتار‌هایی را بررسی می‌کند که سبک منحصر به فرد تک تک انسان‌ها برای ارتباط با دنیا را تشکیل می‌دهند. آن‌ها به تفاوت‌های شخصی علاقه مند هستند و تلاش می‌کنند تا همهٔ فرایندهای روان‌ شناختی را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنند و از کل شخص، یک توضیح منسجم را ارائه دهند.

  • نظریه های شخصیت– نوشته آلن سیدنی و ان شولتر- ترجمه یحیی سید محمدی – نشر ویرایش
  • روانشناسی شخصیت، نظریه و تحقیق– ترجمه محمد جعفر جوادی- نشر آییژ
  • روانشناسی شخصیت – نوشته یوسف کریمی- نشر ویرایش
  • ساخت ، پدیدآیی و تحول شخصیت– نوشته روبرتو مایلی- ترجمه محمود منصور – نشر دانشگاه تهران

منابع درس روانشناسی شناختی رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی شناختی– آر استرنبرگ- ترجمه کمال خرازی و الهه حجازی- نشر سمت
  • روانشناسی شناختی– مارک کین- ترجمه اکبر رهنما و محمد رضا فریدی- نشر آییژ
  • روانشناسی حافظه و یادگیری با رویکرد شناختی – رضا کرمی- نشر سمت

منابع درس رواشناسی دین رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی دین– نوشته رحیم نصرتی- نشر موسسه امام خمینی
  • روانشناسی دین– نوشته دیوید ولف- ترجمه محمد دهقانی – نشر رشد
  • روانشناسی دین بر اساس رویکرد تجربی– برنارد اسپیلکا- ترجمه محمد دهقانی- نشر رشد
  • روانشناسی دین از دیدگاه ویلیام جیمز– مسعود آذربایجانی- نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  • روانشناسی و دین- نوشته گوستاو یونگ – ترجمه روحانی- نشر کتاب های جیبی
  • تنوع تجربه های دینی – نوشته ویلیام جرج- ترجمه حسین کیانی – نشر حکمت تهران

منابع درس فلسفه علم روانشناسی در رشته کارشناسی روانشناسی

  • فلسفه روانشناسی و نقد آن– نوشته ماریو آردیلا- ترجمه محمد جواد زارعان و حسن حقانی
  • تاریخ روانشناسی– توشته لوسیون مولر – ترجمه علی محمد کاردان – نشر مرکز دانشگاهی

منابع درس روانشناسی اجتماعی در رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی اجتماعی– نوشته نایلا برنسکامپ- ترجمه یوسف کریمی- نشر روان
  • روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی 0 نوشته مسعود آذربایجانی- نشر سمت
  • روانشناسی اجتماعی – نوشته یوسف کریمی- نشر ارسباران

منابع درس روانشناسی تجربی در رشته کارشناسی روانشناسی

rav10

روش‌آزمایشی مهم‌ ترین روش تحقیق در روانشناسی بشمار می‌رود. هدف این روش مطالعه رفتار موجود تحت شرایط خاص و مقایسه حالات او در این شرایط است. آزمایش کننده شرایط مخصوص تغییر رفتار را بوجود می‌آورد و آزمایش شونده تحت این شرایط قرار گرفته رفتار حاصله مطالعه می‌گردد.

متغیر مستقل محرکی است که تغییر پذیری می‌یابد و متغیر وابسته پاسخی است که به متغیر مستقل داده می‌شود. آزمایش کننده می‌تواند از طرق مختلف بر متغیر مستقل نظارت نماید که معمول‌ ترین آنهاروش تغییر مستقیم است. در کلیه آزمایش‌های روانشناسی باید از دو گروه گواه و آزمایشی استفاده نمود. گروه آزمایشی عبارت‌اند از افرادی که در شرایط خاص آزمایش قرار می‌گیرند و آثار متغیر مستقل روی آنان مطالعه می‌شو

  • روانشناسی تجربی– نوشته دیوید جی و هنری رودیگرسوم- نشر شهید بهشتی
  • روانشناسی تجربی– نوشته حمزه گنجی – پل فرس- نشر آستان قدس رضوی

منابع درس روان سنجی

  • اصول روانسنجی و روان آزمایی– حسن پاشا0 نشر رشد
  • روانسنجی– علی دلاور – دانشگاه پیام نور
  • روانسجی– حسین لطف آبادی – انتشارات سمت
  • اندازه گیری های روانی و تربیتی – حیدر علی هومن- نشر پارسا
  • روش های اندازه گیری و ارزشیابی– علی اکبر سیف- نشر آگاه
  • مقدمه ای بر نظریه های اندازه گیر– علی دلاور- نشر سمت
  • مبانی اساسی نظریه های سوال و پاسخ – ترجمه حیدر علی هومن- نشر پارسا

منابع درس روانشناسی یادگیری رشته کارشناسی روانشناسی

یادگیری در تعریف ارنست راپیکِت هیلگارد و مارکویز و جمعی از همکاران و روان شناسان اینگونه تعریف شده است یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد.

رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر سرشت انسان را انعطاف‌پذیر می‌دانستند، و معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا می‌کند، چنان که آموزش اولیه می‌تواند صرف‌ نظر از آن‌چه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقه‌ها، توانایی‌ها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ‌ سالی تبدیل کند.

هرگنهان و السون (2005، ترجمه ی سیف، 1385) گفته‌اند «یادگیری یکی از مهم ترین زمینه ها در روانشناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است.»

  • مقدمه ای بر نظریه های یادگیری– نوشته بی آر هرگنهان- ترجمه علی اکبر سیف- نشر دوران
  • روانشناسی یادگیری– نوشته پروین کدیور- نشر سمت
  • روانشناسی یادگیری با رویکرد رفتاری– نشر منصور بیرامی- نشر آیدین

منابع درس روانشناسی تربیت رشته کارشناسی روانشناسی

روان شناسی تربیتی (educational psychology) یکی از شاخه‌های روان‌شناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش می‌پردازد.

  • روانشناسی تربیتی– پروین کدیور- نشر سمت
  • روانشناسی پرورشی نوین – علی اکبر سیف- نشر آگاه
  • کاربرد روانشناسی در آموزش– رابرت بیلر- نشر دانشگاهی

منابع درس آسیب شناسی روانی 1 رشته کارشناسی روانشناسی

  • آسیب شناسی روانی جلد 1 و 2– ترجمه یحیی سید محمدی – نشر روان
  • آسیب شناسی روانی جلد 1 و 2 – ترجمه یحیی سید محمدی – نشر ساوالان
  • بهنجاری و نابهنجاری از دیدگاه اسلام– محمد ابوترابی- نشر موسسه امام خمینی

منابع درس مبانی راهنمایی و مشاوره رشته کارشناسی روانشناسی

  • مبانی راهنمایی و مشاوره،‌مفاهیم و کاربردها– نوشته عبداله شفیع آبادی- نشر رشد
  • مبانی مشاوره – نوشته باقر ثنایی ذاکر- نشر بعثت
  • راهنمایی و مشاوره در دوره های تحصیلی– احمد صافی- نشر رشد
  • راهنمایی و مشاوره تهران – شکوه نوایی نژاد- نشر آشتیانی
  • مبانی مشاوره– نوشته جرالد کوری- ترجمه عبدالله احمدی- نشر فانوس خیال
  • اصول و مبانی مشاوره– گلادینگ- ترجمه مهدی گنجی- نشر ساوالان

منابع درس آزمون های روانشناختی رشته کارشناسی روانشناسی

  • راهنمای سنجش روانی– نوشتته گری گراث- ترجمه حسن پاشا شریفی- نشر سخن
  • کاربرد آزمون های روانی و تشخیص بالینی– منوچهر ازخوش- نشر روان
  • آزمون های روانی- هادی بهرامی– نشر دانشگاه علامه طباطبایی
  • آزمون های روانی– حمزه گنجی- نشر ساوالان
  • آزمون های روانشناختی– علی آشتیانی- نشر بعثبت
  • راهنمای سنجش روانی– گری گراث – ترجمه حسن پاشا شرفی- نشر سخن
  • آزمون های روانی- هادی بهرامی- نشر دانشگاه علامه طباطبایی

منابع درس اصول روانشناسی بالینی رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی بالینی– نوشته جی تیموتی- ترجمه مرداد فیروزبخت- نشر رشد
  • مقدمه ای بر روانشناسی بالینی– نوشته ویکی پرز- نشر ارسباران
  • اصول روانشناسی بالینی– آرتور بوهارت- ترجمه مهرداد فیروزبخت- موسسه رسا

منابع درس بهداشت روانی رشته کارشناسی روانشناسی

  • بهداشت روانی– نوشته آندرواد ساپینگتون- ترجمه حمید رضا حسین شاهی- نشر روان
  • بهداشت روانی– محمد رضا سالاری فر- نشر سمت
  • بهداشت روانی در اسلام– سید مهدی صانعی- نشر تبلیغات اسلامی

منابع درس روانشناسی سلامت رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی سلامت– انتونی جی – ترجمه علی فتحی آشتیانی- نشر بعثبت
  • روانشناسی سلامت– رابین دیمانتو- ترجمه محمد کاویایی – نشر سمت
  • روانشناسی سلامت– ادوارد سارافیو – ترجمه الهه میرزایی- نشر رشد
  • مقدمات روانشناسی سلامت – احمد علی پور- نشر دانشگاه پیام نور

منابع درس آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان

  • روانشناسی مرضی کودک، نوشته دیود وولف- ترجمه محمد مظفری و اصغر فروع الدین- نشر رشد
  • روانشناسی مرضی تحولی– نوشته پریرخ دادستان- نشر سمت
  • خلاصه روانپزشکی، جلد سوم- نوشته سادوک- ترجمه حسن رفیعی- نشر ارجمند

منابع درس روانشناسی و مشاوره خانواده رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی خانواده، نوشته محسن یکتا- نشر تیمورزاده
  • مقایسه نظریه های خانواده درمانی، نوشته رودی دالاس- ترجمه معصومه اسمعیلی- نشر رسا
  • خانواده در نگراش اسلام و روانشناسی– نوشته محمد سالاری فر- نشر سمت
  • خانواده در اسلام- نوشته حسین بستان- نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  • مقایسه نظریه های خانواده درمانی، رودی دالاس– ترجمع معصومه اسمعیلی- نشر رسا
  • آسیب شناسی رفتاری در خانواده– نوشته صدرا میرزاجانی- نشر سرافراز تهران

منابع درس نظریه های مشاوره درمانی رشته کارشناسی روانشناسی

  • نظریه های مشاوره رواندرمانی ،‌نوشته غلامرضا ناصری- نشر مرکز نشر دانشگاهی
  • نظریه رواندرمانگری و مشاوره،‌نوشته ناهید نوری و مسعود جان بزرگی، نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه
  • نظریه های روان درمانی– نوشته جان سی کراس- ترجمه یحیی سید محمدی- نشر رشد
  • نظریه و کاربست مشاوره و رواندرمانی– نوشته جرالد کری- ترجمه یحیی سید محمدی- نشر ارسباران
  • نظریه های روان درمانی– نوشته شارف- ترجمه مهرداد فیروز بخت- نشر رسا

منابع درس فنون مشاوره و رواندرمانی رشته کارشناسی روانشناسی

  • فنون و فرآیندهای مشاوره– نوشته علی اکبر سلیمانیان- نشر علم
  • اصول و فنون مصاحبه مشاوره ای – نوشته یوسفعلی عطاری- نشر دانشگاه آزاد
  • راهنمای مفاهیم و فنون برای متخصص یاوری– 100 فن مشاوره- ترجمه فرشاد بهاری
  • اصول رواندرمانگری– نوشته سید حسین سلیمی- مشر گلبان
  • فنون و فرآیند مشاوره– نوشته علی اکبر سلیمانیان- نشر علم

منابع دروس راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی رشته کارشناسی روانشناسی

  • راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی– عبدالله شفیع آبادی- نشر سمت
  • راهنمایی و مشاوره حرفه ای و روش های کسب و کاربرد اطلاعات– نوشته یوسف اردبیلی- نشر ویرایش
  • راهنمایی و مشاوره شغلی و حرفه ای – نوشته عبدالله شفیع آبادی- نشر رشد
  • رویکردهای مشاوره شغلی- نوشته جی زونکر– ترجمه علی محمد نظری- نشر سمت

منابع درس روانشناسی اجتماعی کاربردی رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی اجتماعی کاربردی—نوشته استورات – ترجمه فرهاد ماهر- نشر به نشر
  • روانشناسی اجتماعی کاربردی– نوشته آبراهام پی- ترجمه محید صفاری نیا- نشر ویرایش
  • روانشناسی اجتماعی کاربردی– نوشته منصور بیرامی- نشر تبریز

منابع درس آسیب شناسی اجتماعی رشته کارشناسی روانشناسی

  • آسیب شناسی اجتماعی با نگاهی به آسیب شناسی با نگاهی به ادیان– جواد اژه ای- نشر سمت
  • آسیب شناسی اجتماعی– رحمت صدیق سروستانی- نشر آن
  • آسیب شناسی اجتماعی– هدایت الله ستوده- نشر آوای نو
  • آسیب شناسی اجتماعی و جامعه شناسی انحراف – نشر بدر

منابع درس روانشناسی صنعتی رشته کارشناسی روانشناسی

  • زمینه روانشناسی صنعتی و سازمانی– نوشته رونالد ریجو- ترجمه زاهر لیادی و پرویز صالحی- نشر مازیار
  • رواشناسی صنعتی و سازمانی– نوشته آبراهام کورمن- ترجمه حسین شکر کن- نشر رشد
  • روانشناسی صنعتی – نوشته مک کورمک- ترجمه محمد حسین سروری- نشر بعثبت
  • روانشناسی بهره وری– ابعاد کاربردی روانشناسی- نشر ویرایش
  • روانشناسی کار– نوشته محمودد ساعتچی- نشر ویرایش

منابع روانشناسی کودکان و نیازهای ویژه رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی– نوشته غلامعلی افروز- نشر دانشگاه تهران
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی– نوشته عزت نادری- نشر ارسباران
  • روانشناسی کودکان استثنایی– نوشته پرویز شریفی- نشر آوای نور
  • بهداشت روانی و عقب ماندگی ذهنی– نوشته حسن احدی- نشر نی
  • روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی– ترجمه علیزاده و همکاران- نشر داژه

منابع درس توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی و توانبخشی کودکان آهسته گام– نوشته غلامعلی افروز- نشر دانشگاه تهران
  • مقدمه ای بر روانشناسی و توانبخشی کودکان مبتلا به سندرم دام– نوشته غلامعلی افروز- نشر دانشگاه تهران
  • ارزیابی برنامه ریزی آموزشی و بازپروری کودکان از تولد تا 5 سالگی– نوشته آدرین آکروز- ترجمه فریده ترابی- نشر سمت

منابع درس روانشناسی جنسیت رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی تفاوت های فردی– نوشته حمزه گنجی- نشر بعثبت
  • اسلام و تفاوت های جنسیتی در نهاده های اجتماعی– نوشته حسین بستان- نشر پژوهشگاه حوزه
  • روانشناسی زن و مرد- نوشته میر محمد ولی– نشر موسسه فرهنگی مکیال

منابع درس روانشناسی استرس رشته کارشناسی روانشناسی

  • استرس یا تنیدگی، بیماری جدید– نوشته پریرخ دادستان- نشر رشد
  • راهبردهای مدیریت استرس– اکرم پرند- نشر موسسه فرهنگی تربیت نوین
  • راهنمای عملی گروه درمانی مدیریت استرس– نوشته مسعود جان بزرگی- نشر ارجمند
  • مدیریت استرس به شیوه شناختی– مایکل آنتونی- ترجمه سید جواد آل محمد- نشر جهان دانشگاهی
  • کلیات و برنامه درمانگردی چند وجهی استرس- راهنمای متخصصان سلامت– نوشته مسعود جان بزرگی و مژگان آگاه هریس- نشر ارجمند
  • کتاب کار درمانگری چند وجهی استرس– راهنمای مراجعان پر استرس- نوشته زهرا نظری- نشر ارجمند

منابع درس روانشناسی اعتیاد رشته کارشناسی روانشناسی

  • اعتیاد و آسیب شناسی خانواده– نوشته حبیب آقابخشی- نشر سازمان بهزیستی کشور
  • اعتیاد، آسیب شناسی و درمان آن در رشته روانشناسی– نوشته محمد احمد وند- نشر دانشگاه پیام نور
  • شناخت، پیگیری و درمان اعتیاد– محمد فدایی- نشر تایماز
  • اعتیاد، راهنمای کاملی برای چگونگی برخورد خانواده– محمد فرجاد- نشر بدر
  • اعتیاد چیست و معتاد کیست؟ نوشته ورنون کولمن- ترجمه محمد میرفخرایی- نشر واحدی
  • پیشگیری اولیه از اعتیاد– جمعی از مولفان- نشر اداره کل پیشگیری و فرهنگی ستاد مبارزه با مواد مخدر
  • خلاصه روانپزشکی– نوشته سادوک- ترجمه حسن رفیعی – نشر ارجمند

منابع درس روانشناسی رفتار مصرف کننده رشته کارشناسی روانشناسی

  • روانشناسی رفتار مصرف کننده– نوشته سمیرا جنتیان و حمید آتش پور- نشر روز آمد
  • رفتار مصرف کننده:‌عوامل درونی و بیرونی- ترجمه عباس صالح اردستانی- نشر جهان نو
  • رفتار مصرف کننده– نوشته کانی کنث- ترجمه احمد روستا و عطیه بطحایی- نشر سوگل
  • رفتار مصرف کننده– نوشته منصور صمدی- نشر آییژ
  • رفتار مصرف کننده – نوشته جان موون- ترجمه کامبیز حیدر زاده – نشر دانشگاه آزاد قزوین

منابع برای دروس دیگر رشته کارشناسی روانشناسی

  • درس روانشناسی سیاسی / کتاب مقدمه ای بر روانشناسی سیاسی- علی فتحی- نشر بعثت
  • درس روانشناسی نظامی / کتاب روانشناسی فرماندهی- حسین سلیمی- نشر سپاه پاسداران
  • درس نگرش و تغییر آن / کتاب روانشناسی اجتماعی با نگرش به منابع اسلامی- نشر سمت
  • درس ناتوانایی هایی یادگیری/ کتاب اختلال های یادگیری کافمن- ترجمه علیزاده- نشر ارسباران
  • درس اخلاق حرفه ای / کتاب اخلاق در مشاوره و روانشناسی- سیمین حسینیان- نشر کمال تربیت
  • درس روانشناسی اخلاق/ کتاب روانشناسی اخلاق- نوشته پروین کدیور- نشر آگاه
  • درس رفتار سازمانی / کتاب مدیریت رفتار سازمانی بلانچارد- ترجمه علاقه بند- نشر امیرکبیر
  • درس روانشناسی رسانه / کتاب روانشناسی رسانه – نشر دانشکده صدا و سیما
  • درس روانشناسی کار / کتاب روانشناسی در کار محمود ساعتچی- نشر مرکز مدیریت آموزش دولتی
  • درس پویایی گروه / کتاب پویایی گروه و مشاوره گروهی- عبدالله شفیع آبادی- نشر رشد
  • درس روانشناسی ورزش/ کتاب روانشناسی ورزش:‌ مفاهیم و کاربردها- ترجمه شهلا پاکدامن- نشر شهید بهشتی
  • درس نوروسایکولوژی / کتاب مقدمات نورو سایکولوژی – نوشته داود معظمی- نشر سمت

اگر  به عنوان دانش آموز کنکوری، قصد انتخاب این رشته برای ورود به دانشگاه دارید یا به عنوان دانشجوی کارشناسی روانشناسی این گفتار را مطالعه کرده و به دنبال منابع و مقصدهای تحصیلی بیشتر در داخل و خارج از کشور هستید، از طریق بخش کامنت، پرسش های خود را مطرح کنید.

آشنایی با دیگر رشته های دانشگاهی ایران در روزیاتو

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان