روان شناسی یکی از رشته های دانشگاهی علوم انسانی در ایران است که هم اکنون ده ها هزار نفر در مقطع کارشناسی تا دکترا در ده ها واحد دانشگاهی سراسر کشور مشغول به تحصیل هستند. این رشته همچون دیگر رشته های آکادمیک، دارای زیر شاخه های گوناگونی بود که از سال 1392، همه آنها در مقطع لیسانس، حذف و تحت نام رشته کارشناسی روانشناسی قرار گرفت.
سرویس دانستنیهای روزیاتو، امروز نگاهی داشته به سرفصل ها، دروس و ساختار درسی این رشته تا اگر قصد انتخاب کارشناسی روانشناسی را برای ادامه تحصیل داشتید، از کلیات این رشته مطلع شوید.
به منظور آگاهی دانشجویان و محققان رشته روانشناسی، 200 کتاب مرجع مربوط به 138 واحد این رشته نیز گردآوری شده است که علاقمندان را با منابع علمی فارسی روز آشنا می کند.
در این برنامه، دوره کارشناسی روانشناسی، بدون گرایش های موجود (بالینی، عمومی، صنعتی، سازمانی،کودکان استثنایی و مشاوره) ارائه شده است و برنامه به گونه ای تدوین شده که دانش آموخته گان در هر موقعیت شغلی که قرار بگیرد، بتواند از اطلاعات و مطالب ارائه شده در دوره، به خوبی بهره مند گردد و کارایی قابل قبولی داشته باشد.
از آنجا که در برنامه ارایه شده دوره کارشناسی روان شناسی، گرایش ها حذف شده است، با توجه به اینکه دانشجویان دوره کارشناسی روانشناسی و مشاوره هم اکنون در گرایش های مختلف مشغول به تحصیل هستند، مقرر شده برنامه جدید دوره کارشناسی روانشناسی برای دانشجویان ورودی مهر ماه سال 1392 به بعد اجرا گردد و برنامه دانشجویان قبل از سال 1392 به روال سابق باشد.
مطالبی که در این گفتار میخوانید، از برنامه درسی مقطع کارشناسی رشته روانشناسی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گردی آوری شده است که در جلسه 824 مورخ 1394/12/13 مورد تصویب شورای برنامه ریزی آموزش عالی قرار گرفت.
با ما همراه باشید.
نکته مهم
اگر روانشناسی را برای ادامه تحصیل انتخاب کرده اید، یا در حال تحصیل در این رشته هستید، منابعی که در ادامه معرفی شده است، راهنمای خوبی برای علاقمندان به تحصیل در این رشته در داخل و خارج است. توجه داشته باشید که در کلیه گرایش های روانشناسی می توانید به زبان انگلیسی در فنلاند و نروژ، به صورت رایگان تحصیل کنید و برای تحصیل این رشته در آمریکای شمالی، نیازمند مدرک GRE موضوعی هستید.
ایندکس درگاه اطلاع رسانی انجمن روان شناسی ایران
اما برای تحصیل رشته روانشناسی در آسیا و اروپا، نیازی به GRE-GMAT نیست و تنها آیلتس 6.5 و رزومه خوب کفایت می کند. در صورتی که نیازمند مشاوره برای تحصیل در رشته روانشناسی هستید، از مشاوران انجمن روانشناسی ایران استفاده کنید. توجه داشته باشید که 63 درصد کل دانشجویان روانشناسی کشور، در دانشگاه پیام نور تحصیل می کنند.
تعریف
روان شناسی علمی است که به توصیف، تبیین، پیش بینی و کنترل رفتارها و فرآیندهای ذهنی انسان به عنوان مخلوقی الهی در ابعاد جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی با استفاده از منابع و روش های تجربی، عقلی و حیاتی می پردازد.
هدف کلی
هدف از دوره کارشناسی، یادگیری مبانی و مفاهیم روان شناسی در حوزه های مختلف اجتماعی، بالینی، تجربی، تحولی، روش شناختی، شخصیت شناختی و فیزیولوژیک با توجه به فرهنگ بومی و دینی کشوربه منظور توانمند سازی دانشجو در حیطه های دانشی، بینشی و توانشی و کاربرد آنها در زندگی فردی و اجتماعی است.
اهداف جزیی
اهداف جزیی این رشته به شرح زیر است:
طول دوره و شکل نظام
طول دوره کارشناسی 4 سال است. نظام آموزش واحدی بوده و کلیه دروس نظری و علمی در مدت حداکثر 8 نیمسال تحصیلی ارایه می گردد. طول هر نیمسال تحصیلی 16 هفته بوده و حداقل زمان لازم برای هر واحد درسی یک ساعت در هفته است.
توجه داشته باشید که کلیه گرایش های مقطع کارشناسی روانشناسی حذف شد
واحدهای درسی
تعداد کل واحدهای درسی دوره کارشناسی روان شناسی 138 واحد به شرح زیر است:
برنامه دوره کارشناسی
دروس اصلی – پایه
دروس تخصصی رشته کارشناسی روانشناسی
دروس اختیاری رشته کارشناسی روانشناسی
دانشجو می بایست 10 واحد از دروس اختیاری را انتخاب کند.
جدول دروس عمومی رشته روانشناسی کاربردی
دانشجو موظف به انتخاب 12 واحد از دروس 2 واحدی فوق الذکر است.
معرفی دروس رشته کارشناسی روانشناسی
درس مبانی روانشناسی 1
مبانی روانشناسی – نوشته سعید عبدالمالکی
در این درس موارد زیر آموزش داده می شود:
کتاب خلاصه روانشناسی عمومی، بر اساس کتاب زمینه روانشناسی هیلگارد- گردآوری لیلا رجبی
منابع:
از جمله دیگر منابع مهم برای مطالعه این درس می توان به موارد زیر اشاره کرد:
درس مباحث روانشناسی 2
در این درس موارد زیر مطرح می شود:
درس : تاریخ و مکاتب روانشناسی و نقد آنها
تاریخ روانشناسی نوین- ترجمه علی اکبر سیف و خدیجه علی آبادی
سرفصل ها به شرح زیر است:
درس مبانی جامعه شناسی
سرفصل به شرح زیر است:
منابع
درس مباحث جامعه شناسی
مبانی جامعه شناسی- نوشته بروس کوئن- ترجمه دکتر غلامعباس توسلی و دکتر رضا فاضل
سرفصل به این شرح است:
درس روانشناسی از دیدگاه اندیشمندان مسلمان
سرفصل ها به این شرح است:
درس آمار توصیفی
سرفصل ها به این شرح است:
منابع درس آمار استنباطی
درس روش تحقیق در روانشناسی
روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی – توشته دکتر علی دلاور
درس فیزیولوژی اعصاب و غدد
درس احساس و ادراک
این درس درباره روان شناسی فیزیولوژیک است که یکی از شاخههای روانشناسی به شمار می رود. علم روانشناسی همچون دیگر شاخههای معرفت ریشه در کنجکاوی ها و نیازمندیهای آدمی دارد. روان شناسی فیزیولوژیک که امروزه به عنوان یکی از شاخه های روانشناسی در دانشگاهها تدریس میشود خود به مثابه رویکردی زیستی به موضوعهای روانشناسی قلمداد میگردد که حیطهای بسیار پیشرو و کارآمد است.
روان شناسی فیزیولوژیک به مدد پژوهش ها و یافتههای تحقیقاتی سعی بر آن دارد تا به شماری از پرسشهای کاربردی و بنیادی پاسخ دهد. بررسی مفاهیم و پدیده هایی هم چون افسردگی، اسکیزوفرنی، هیجان، حافظه، یادگیری، رفتار جنسی و گفتار یا اختلالهایی همچون بیخوابی، پرخوری، ناخوانی، نانویسی، کنشپریشیها و ادراک پریشیها در سطح زیستی و عصبی٬ و بررسی ارتباط ذهن و مغز به عنوان یک پرسش بنیادی مورد نظر روانشناسان فیزیولوژیک یا عصب روانشناسان بوده و همواره با تکیه بر ابزارها و شیوههای پیشرفته و کارآمد به یافتههایی بس شگرف دست مییابند.
چگونگی کارکرد مغز و دیگر عناصر سیستم عصبی و درون ریز با توجه به کالبد شناسی اندامهای مختلف دستگاه عصبی و غددی، محور اصلی پژوهشهای روانشناسی فیزیولوژیک و عصب روانشناسی است
روانشناسی فیزیولوژیک نوشته دکتر محمد کریم خدا پناهی
درس روانشناسی فیزیولوژیک
درس انگیزش و هیجان
کتاب انگیزش و هیجان- نوشته جان مارشال ریو- ترجمه یحیی سید محمدی
درس روانشناسی تحول
روانشناسی رشد یا روانشناسی تحولی که در سالهای گذشته با عنوان روانشناسی ژنتیک شناخته میشد؛ شاخهای از علم روانشناسی است که به توصیف و تبیین تغییرات در طول زندگی فرد میپردازد و از رشتههای مختلف زیستشناسی، جامعهشناسی، تعلیم و تربیت و پزشکی کمک میگیرد.
اگر چه روانشناسی رشد به تمام مراحل زندگی انسان از تولد تا مرگ میپردازد، اما بر کودکی و نوجوانی تأکید دارد. روانشناسان رشد در پی آن هستند تا چگونگی رشد انسان را در طول زمان تعیین کنند، برای تحقق این هدف روانشناسان رشد، رفتار افراد را در سنین مختلف به دقت مورد مشاهده قرار میدهند.
از سوی دیگر روانشناسان رشد به تبیین رشد میپردازند که در آن دو الگوی عمومی و اختصاصی را مد نظر دارند. سومین هدف روانشناسی رشد این است که حاصل مطالعات توصیفی و تبیینی خود را در مورد رشد در جهت مثبت رشد انسان به کار بگیرد و رشد انسانها را به حداکثر برساند.
این جنبه کاربردی رشد خصوصاً به کودکان و نوجوانانی که به دلایلی دچار نارسایی در رشد شدهاند، میپردازد. رشد جریانی است که به صورت مراحل پیوسته ظاهر میشود. هر مرحله به صورت طرح و سازمان متفاوتی از تکرار جریانهای مرحلهٔ قبل است. الگوهای قبلی را میتوان مقدمهای دانست که به عنوان جزئی از سطح رشد بعدی در میآیند. روان شناسی رشد، علمی است که جریان تحولات و تغییرات (کمی و کیفی) جسمی، ذهنی، عاطفی، و عملکرد فرد را در طول عمر از لحظه تولد (از لحظه انعقاد نطفه) تا هنگام مرگ مطالعه میکند.
درس معرفت شناسی
منابع درس فلسفه اسلامی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی شخصیت رشته کارشناسی روانشناسی
روان شناسی شخصیت، اندیشهها، احساسها و رفتارهایی را بررسی میکند که سبک منحصر به فرد تک تک انسانها برای ارتباط با دنیا را تشکیل میدهند. آنها به تفاوتهای شخصی علاقه مند هستند و تلاش میکنند تا همهٔ فرایندهای روان شناختی را با یکدیگر ترکیب و ادغام کنند و از کل شخص، یک توضیح منسجم را ارائه دهند.
منابع درس روانشناسی شناختی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس رواشناسی دین رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس فلسفه علم روانشناسی در رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی اجتماعی در رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی تجربی در رشته کارشناسی روانشناسی
روشآزمایشی مهم ترین روش تحقیق در روانشناسی بشمار میرود. هدف این روش مطالعه رفتار موجود تحت شرایط خاص و مقایسه حالات او در این شرایط است. آزمایش کننده شرایط مخصوص تغییر رفتار را بوجود میآورد و آزمایش شونده تحت این شرایط قرار گرفته رفتار حاصله مطالعه میگردد.
متغیر مستقل محرکی است که تغییر پذیری مییابد و متغیر وابسته پاسخی است که به متغیر مستقل داده میشود. آزمایش کننده میتواند از طرق مختلف بر متغیر مستقل نظارت نماید که معمول ترین آنهاروش تغییر مستقیم است. در کلیه آزمایشهای روانشناسی باید از دو گروه گواه و آزمایشی استفاده نمود. گروه آزمایشی عبارتاند از افرادی که در شرایط خاص آزمایش قرار میگیرند و آثار متغیر مستقل روی آنان مطالعه میشو
منابع درس روان سنجی
منابع درس روانشناسی یادگیری رشته کارشناسی روانشناسی
یادگیری در تعریف ارنست راپیکِت هیلگارد و مارکویز و جمعی از همکاران و روان شناسان اینگونه تعریف شده است یادگیری عبارتست از تغییر نسبتاً پایدار در احساس، تفکر و رفتار فرد که بر اساس تجربه ایجاد شده باشد.
رفتارگرایانی از قبیل جان واتسون و اسکینر سرشت انسان را انعطافپذیر میدانستند، و معتقد بودند که در رشد، یادگیری نقش اصلی را ایفا میکند، چنان که آموزش اولیه میتواند صرف نظر از آنچه کودک از استعدادها، تمایلات، علاقهها، تواناییها، نژاد و اجداد به ارث برده، او را به هر نوع بزرگ سالی تبدیل کند.
هرگنهان و السون (2005، ترجمه ی سیف، 1385) گفتهاند «یادگیری یکی از مهم ترین زمینه ها در روانشناسی امروز و در عین حال یکی از مشکل ترین مفاهیم برای تعریف کردن است.»
منابع درس روانشناسی تربیت رشته کارشناسی روانشناسی
روان شناسی تربیتی (educational psychology) یکی از شاخههای روانشناسی است که به تحقیق در مسائل یادگیری و آموزش میپردازد.
منابع درس آسیب شناسی روانی 1 رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس مبانی راهنمایی و مشاوره رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس آزمون های روانشناختی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس اصول روانشناسی بالینی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس بهداشت روانی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی سلامت رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس آسیب شناسی روانی کودک و نوجوان
منابع درس روانشناسی و مشاوره خانواده رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس نظریه های مشاوره درمانی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس فنون مشاوره و رواندرمانی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع دروس راهنمایی و مشاوره تحصیلی و شغلی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی اجتماعی کاربردی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس آسیب شناسی اجتماعی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی صنعتی رشته کارشناسی روانشناسی
منابع روانشناسی کودکان و نیازهای ویژه رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس توانبخشی کودکان با نیازهای ویژه رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی جنسیت رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی استرس رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی اعتیاد رشته کارشناسی روانشناسی
منابع درس روانشناسی رفتار مصرف کننده رشته کارشناسی روانشناسی
منابع برای دروس دیگر رشته کارشناسی روانشناسی
اگر به عنوان دانش آموز کنکوری، قصد انتخاب این رشته برای ورود به دانشگاه دارید یا به عنوان دانشجوی کارشناسی روانشناسی این گفتار را مطالعه کرده و به دنبال منابع و مقصدهای تحصیلی بیشتر در داخل و خارج از کشور هستید، از طریق بخش کامنت، پرسش های خود را مطرح کنید.
آشنایی با دیگر رشته های دانشگاهی ایران در روزیاتو
محل تبلیغ شما (یک ماهه 90 هزار تومان - جهت هماهنگی کلیک کنید )
کارشناس رسمی دادگستری
باروس
استروئید
جعبه لمینتی
خرید آنلاین کتاب تاپ ناچ ویرایش سوم
the real world
خرید فالوور اینستاگرام
خرید نهال انگور قرمز بی دانه
زیرپوش مردانه
مانتو پاییزه
Locksmith
ปั้มไลค์
Chiropractor
تجارتخانه آراد برندینگ
دانلود روبیکا
خرید تاج گل - تاج گل - تاج گل تسلیت - تاج گل ترحیم
خرید پیپ دست ساز ایرانی
خرید توتون پیپ
آینه کنسول
کت شلوار با پیراهن مشکی
دتکتور گاز
ابزار دقیق و سطح سنج راداری
ابزار دقیق آداک فرآیند سپهر
امداد خودرو سایپا کرج
ثبت شرکت در کیش چگونه است؟
وام اینترنتی بدون ضامن
کاغذ دیواری کربن
خرید تاج گل
خرید قسطی لوازم خانگی
جوراب شلواری شیشه ای
بهترین ارز های دیجیتال برای خرید
آموزشگاه آرایشگری زنانه
다낭풀빌라 바나나풀하우스
بلک فرایدی 1403
لیزر زگیل تناسلی در یک جلسه
پارسیا موزیک
باحال مگ
cyprus-newlife
Cyprus کجاست